Na Black Friday opět padaly prodejní rekordy
Prodejci i přes uzavřené kamenné prodejny hodnotí letošní Black Friday co se prodejů týče jako rekordní. Přesun valné většiny zákazníků na internetové obchody nezabránil tomu, že mezironě prodeje v období Black Friday narostly o desítky procent. Lidé nakupovali nejčastěji hračky, telefony nebo drobnou elektroniku. To vše pravděpodobně již jako vánoční dárky v předstihu. Tyto informace sdělili ČTK tuzemské e-shopy, Česká pošta a poskytovatelé online plateb.
Klasicky bodovaly největší e-shopy
Jak jsme již před týdnem zmiňovali v našem článku o Black Friday, nejvíce na podobných marketingových svátcích těží velcí hráči. Právě ti, kteří tlačí podobné akce v televizi, rádiích a dalších marketingových kanálech. Například internetový obchod MALL.cz přes Black Friday prodal zboží za více než 2 miliardy. Meziroční růst v měsíci listopadu tak avizují přibližně 25%. Nejvyšší množství prodejů pak zaznamenali právě přímo v pátek 27. 11. Nejvytíženější byl jejich e-shop v neděli po akční pátku. To bylo v jednu chvíli na stránkách 65 000 uživatelů.
CZC.cz začalo odhalovat Black Friday slevy už od počátku listopadu, kdy jim od tohoto data, až do konce listopadu, meziročně vzrostly tržby o 50%. V pátek 27. 11. přijali 10 000 objednávek. Díky slevám se CZC navýšila listopadová návštěvnost stránek e-shopu meziročně o 20%. V Alze pak začali prezentovat Black Friday slevy od 11. listopadu. Taktéž u nich byl nejsilnějším dnem pátek 27. 11.
Dopravci a platby
Online platební brána PayU uvedla ohledně plateb v listopadu informaci o téměř 65% meziročním nárůstu. Česká pošta pak převzala dvojnásobný počet zásilek oproti Black Friday v minulém roce. Do značné míry jsou tato rostoucí čísla u přepravních služeb a platebních bran zapříčiněná tím, že se veškerý prodej přesunuj do online prostředí.
Hlídač shopů a reálná výše Black Friday slev
Již několik let monitoruje a vyhodnocuje "reálnost" slev portál Hlídačshopu.cz. Ten na základě jejich rozsáhle analýzy čísel a dat stanovil průměrnou slevu e-shopů mezi 10 - 20%. Reálné levy tak byly výrazně nižší než uváděné Black Friday slevy, které byly v rozmezí 30 až dokonce 80%. U největších e-shopů, o kterých byla řeč výše, byly pak zlevněno přibližně 1 - 2 % ze všech produktů. To znamená cirka 10 000 ze všech nabízených. U těchto prodejců k optickému navyšování slev nedocházelo. Také z důvodu, že jsou pod drobnohledem Hlídače shopů, u kterého si také každoročně v rámci Black Friday objednávají cenový audit. Veškeré výhrady a připomínky poté reflektují do své cenotvorby.
U mnoha e-shopů však Hlídač shopů odhalil umělé navyšování původních cen zboží pár dní před zahájením akce Black Friday. Jako negativní příklad zmiňují prodejce Okay. Ten sice do slevy dal přibližně polovinu všech nabízených produktů. Nicméně v průměru dosahovaly slevy u těchto produktů 44%. Reálná sleva pak byla pouze 1%. Další cenové manipulace pak probíhaly například u Datartu či Mironetu.
Tyto praktiky má pak do budoucna potírat nová evropská směrnice. O té se více dočtete v článku agentury Elegal. E-shopy dle ní budou muset jako původní cenu zlevněného zboží uvádět tu cenu, která byla u daného produktu nejnižší v posledních 30 dnech. Podobné kontroly už začala provádět i Česká obchodní inspekce. Ta bude mít podrobnější informace o porušování zákonu a četnosti porušování až v prvním či druhém týdnu v prosinci.