Plátce / neplátce DPH

Na základě režimu plátce / neplátce DPH se nastavuje zvláštní režim zobrazení e-shopu a generování účetních dokumentů.

Nastavení provozovatele e-shopu

Pro správné zobrazování cen a související výpočty je třeba v systému zadat, zda jste jako provozovatel e-shopu plátcem nebo neplátcem DPH. Tuto informaci vkládáte do databáze již při vytvoření e-shopu. Nastavení ovlivňuje, jak se zobrazují ceny v administraci, na e-shopu z pohledu zákazníka, v grafice a v souvisejících dokumentech, ve kterých se s cenami pracuje. Toto nastavení se totiž zohledňuje i ve faktuře v podobě rozpisu DPH pro daňové účely. Pokud zakládáte e-shop jako neplátce a časem se plátcem stanete, je možné to v administraci změnit následujícím způsobem.

Popis v administraci

  1. V menu administrace zvolte sekci Nastavení / Základní / Nastavení obchodu.
  2. V oddílu Hlavní nastavte pole Plátce DPH.
  3. Uložte změny.

Změna z plátce DPH na neplátce

Pokud byl dosud provozovatel e-shopu vedený jako plátce DPH, ale nyní se bude měnit na neplátce DPH, dojde po přepnutí v nastavení administrace k několika změnám:

  • ceny u produktů se nastaví na ceny, které máte zvolené pro ukládání, tedy na ceny S DPH.
  • budou odebrány také některé možnosti, jako např. nastavení DPH a OSS, možnost nastavení ukládání cen s/bez DPH, Nákup bez DPH pro plátce a ostatní nastavení související s DPH.

Zákazník jako plátce / neplátce DPH

Pokud zákazník přihlášený na e-shopu splňuje podmínky pro nákup bez DPH, zobrazí se mu v košíku částky bez DPH.

Nákup bez DPH pro plátce

Pokud jste plátci DPH a chcete umožnit prodej bez DPH právnickým osobám, které jsou také plátci, je možné na e-shopu aktivovat ověření, zda je zákazník/firma provádějící objednávku plátce DPHRovněž budou uváděny pouze částky bez DPH ve vygenerované objednávce.

Nakupujícím plátcům DPH z jiné země než je země provozovatele e-shopu se zobrazují v košíku pouze částky bez DPH. Pro správné vyhodnocení všech typů takových objednávek je potřeba ukládat v e-shopu ceny bez DPH. Více zde.

Na e-shopu je možné zaškrtnutí plátce DPH ověřit prostřednictvím databáze VIES. Více zde.

Zobrazení funkce na e-shopu

  • Košík (Dodací údaje) - Přejděte do dodacích údajů v košíku. Pole je součástí Firemních údajů.
  • Vytvořit účet (je třeba být nepřihlášený) - Přejděte do registračního formuláře zákazníka pro založení účtu. Pole je součástí Firemních údajů.
  • Profil zákazníka - Přihlašte se do svého zákaznického účtu (více zde) a přejděte do záložky Profil. Pole je součástí Firemních údajů.

Pole Plátce DPH není součástí starších grafických šablon modulu Designer. Pokud se na vašem e-shopu toto pole nezobrazuje, ověřte si, jestli máte v modulu Designer upozornění ohledně aktualizace na novější šablony. Více zde.

Aktivace funkce v administraci

  1. V menu administrace zvolte sekci Nastavení / Základní / Nastavení obchodu.
  2. Upravte pole Nákup bez DPH pro plátce na Ano.
  3. Uložte změny.

Zobrazení na e-shopu

Zrušení DPH v administraci

Další možností je zrušit DPH až poté, co objednávka dorazí do administrace. Více zde.  

Ověření plátce DPH (zákazník)

Ověření, zda je zákazník, který nakupuje na vašem e-shopu, skutečně plátcem DPH, jak tvrdí. Funkci oceníte zejména v případě prodeje do zahraničí. Pokud je ověřený zákazník z jiné země než provozovatel e-shopu, zobrazí se mu v košíku a v dokumentech částky bez DPH. Systém je napojen na databázi VIES (VAT Information Exchange System) a ověřuje subjekty se sídlem v rámci EU.

Pokud se na základě ověření zjistí, že zákazník plátcem DPH není, automaticky se pole Plátce DPH odškrtne.

Upozornění! Občas se stane, že databáze pošle chybu nebo žádný výsledek ověření. V tom případě systém nahlásí chybu a ověření je třeba opakovat za chvíli.

Zobrazení funkce v administraci

Po kliknutí na odkaz Ověřit plátce DPH se otevře vyskakovací okno s informací, zda je nebo není zákazník ověřen na základě podmínek ověření viz. níže. Funkce se vyskytuje v administraci na těchto místech:

  • Detail zákazníka - záložka Popis, oddíl Firemní údaje pole DIČ.
  • Detail objednávky - záložka Zákazník, oddíl Firemní údaje pole DIČ.

Aktivace Ověření DIČ

V administraci e-shopu lze dle potřeby (de)aktivovat ověření DIČ systémem VIES.

Postup v administraci

  1. Přejděte do sekce Nastavení / Základní / Nastavení obchodu.
  2. V části Hlavní upravte nastavení u pole Ověření DIČ.
  3. Provedené změny uložte.

Zobrazení funkce na e-shopu

  • Košík (Dodací údaje) - Přejděte do dodacích údajů v košíku. Pole je součástí Firemních údajů.
  • Vytvořit účet (je třeba být nepřihlášený) - Přejděte do registračního formuláře zákazníka pro založení účtu. Pole je součástí Firemních údajů.
  • Profil zákazníka - Přihlašte se do svého zákaznického účtu (více zde) a přejděte do záložky Profil. Pole je součástí Firemních údajů.

Podmínky ověření

Aby byl plátce DPH označen jako ověřený, musí být splněno:

  • DIČ v databázi VIES existuje v rámci příslušné země.
  • Název společnosti se přesně shoduje s názvem v databázi VIES.

IČ DPH (Slovensko)

Pro Slovensko platí nepochybně jiné daňové předpisy než pro Českou republiku. Jedním z nich, který můžete řešit, je absence českého DIČ u plátců daně na Slovensku.

Pro označení slovenských firem se užívá:

  • IČO mají všechny subjekty,
  • DIČ mají neplátci daně,
  • IČ DPH mají jen plátci daně.

V Upgates se ve výchozím nastavení zobrazuje pouze IČO a DIČ. Pokud máte e-shop na Slovensku a jste plátci daně, řeší se zobrazování IČ DPH přejmenováním názvu DIČ v překladech e-shopu. Pro nastavení postupujte následovně

Postup v administraci

  1. V menu administrace zvolte sekci Obsah / Překlady.
  2. Do vyhledávacího pole zadejte DIČ.
  3. Kliknutím na ikonku tužky a přejmenujte z DIČ na IČ DPH. Více informací najdete v nápovědě zde.
  4. Provedené změny uložte.

Nově se bude místo DIČ zobrazovat na všech místech e-shopu včetně dokladů označení IČ DPH.

Na této stránce

Další zdroje informací

Facebook poradna

Výměna zkušeností, rady a tipy mezi provozovateli e-shopů na systému UPgates.

Přejít do poradny

Akademie

Získejte znalosti od našich specialistů na marketing, obchod, právo a podnikání.

Přejít do akademie

Novinky z Blogu

Co nového jsme pro vás připravili nebo chystáme najdete na blogu.

Přejít do blogu

Nepodařilo se Vám najít tu správnou odpověď?

Kontaktujte naši technickou podporu, která je tu pro vás od pondělí do pátku 8:00 až 16:00 hod.

Zákaznická podpora