Návod na bezpečnou migraci webu očima SEO specialisty
Cítíte, že by váš web či e-shop potřeboval posunout na vyšší level, avšak současné technické řešení na to nestačí? Je tak přirozené, že jednou za čas dospějete do stádia, kdy budete potřebovat přesunout internetové stránky na jinou platformu. V článku, který vznikl ve spolupráci s agenturou SHEAN vám ukážeme, jak přesun nejen u systému Upgates provést bez ztráty velké části organické návštěvnosti.
Postup migrace krok za krokem
- Vyberte si technické řešení, které bude vyhovovat vašich požadavkům.
- Sepište si nutné kroky potřebné k bezproblémovému přechodu na nové řešení.
- Realizujte migraci.
- Proveďte zpětnou kontrolu a zachyťte případné chyby.
Výběr technického řešení pro web / e-shop
To bude na vás, ať už se rozhodnete pro Upgates, či jinou platformu, principy zůstávají. U našeho řešení je hlavní výhodou, že drtivou většinu kroků pro úspěšnou migraci máme připravenou. V případě potřeby můžeme také doporučit odborníky, kteří jsou schopni zařídit jednotlivé kroky samotné migrace.
Soupis nezbytných kroků k přenosu dat
Než se pustíte do práce, doporučujeme si vytvořit soupis bodů, které bude potřeba řešit. Máme na mysli zcela individuální seznam závislý na konkrétním řešení a publikaci. Pro představu vám představíme alespoň obecný seznam, ze kterého můžete vycházet.
Pozn.: V tomto případě budeme uvažovat situaci, kdy nedochází ke změně domény.
Checklist bodů spojených s migrací e-shopu
- Určit si, co a proč bude na nové platformě fungovat jinak.
- Při přenosu obsahu nesmíme zanedbat:
- titulky,
- meta description,
- hlavní nadpisy,
- obsah,
- fotky / obrázky,
- soubory (PDF, textové dokumenty atd.),
- multimediální obsah – podcasty, YouTube videa, ...
- Říct si, odkud budeme obsah přenášet:
- homepage,
- kategorie s produkty,
- obsahové kategorie,
- detaily produktů,
- novinky,
- články,
- indexovatelné parametry,
- URL s indexovaným interním vyhledáváním (pokud je využíváno).
- Obstarat technikálie:
- přenos historických linků (umíme přenést URL s otazníkem?),
- správná implementace HTTPS,
- kanonizace (pozor, jak je řešena u indexovatelných filtrů).
- Obstarat jazykové mutace:
- správná implementace meta značky hreflang.
Fáze realizace aneb Jak postupovat během migrace
Migrace webu a e-shopu je natolik obsáhlá věc, že v rozsahu tohoto článku nejsme schopni podchytit všechny možné scénáře, které mohou nastat. Rozebereme tak nejčastější dotazy našich zákazníků spojených s migrací e-shopu, na kterých názorně ukážeme důležité momenty.
Dotaz 1: Kde zjistím, jaké stránky jsou pro mě důležité?
Způsobů, jak se k těmto datům dostat, existuje celá řada. My si ukážeme 3 základní postupy:
- Google Analytics,
- Google Search Console,
- Svatý grál od Collabim.
Využití dat z Google Analytics
Pro zjištění dat v GA budeme uvažovat verzi GA4. Základní myšlenka je taková, že potřebujeme znát URL přistávacích stránek pouze v segmentu organic. Jak na to?
- Vybereme základní přehled v GA4.
- Vytvoříme filtr pouze pro organickou návštěvnost.
Následně vybereme požadované rozpětí dat. V GA4 záleží, kdy jsme jej nasadili – pokud například před půl rokem, můžeme sesbírat data za poslední půlrok.
Další možnost je využít funkci Prozkoumat a sestavit si vlastní jednoduchý dashboard. Cílem je vzít si vstupy na konkrétní URL pouze pro organickou návštěvnost:
Využití dat z Google Search Console
Na následujícím obrázku vidíte zobrazení nejnavštěvovanějších stránek v GSC.
Využití dat ze Svatého grálu od Collabim
Máte-li přístup do nástroje Collabim, můžete zjistit, na která klíčová slova se zobrazujete ve výsledcích vyhledávání na Seznamu a Googlu do 60. pozice a jakou přistávací stránku do výsledků Google a Seznam přiřadí.
Více o svatém grálu naleznete na stránkách Collabim.
Co si z toho odnést? Tímto způsobem jste pro váš business schopni detekovat stránky, které k vám nesou největší organickou návštěvnost (zatím tento postup neřeší komplexní stažení všech URL k přenosu historických linků, ale ukáže vám ty nejdůležitější).
Dotaz 2: Jak se jednoduše dostanu k obsahu titulků, nadpisů, meta description, obsahu na stránce a jak jej evidovat?
Pro tuto analýzu budeme využívat opět nástroj Collabim, případně můžeme využít i Marketing Miner – oba jsou skvělé a velmi nám usnadní práci. Jediné, co potřebujeme pro zadání, je seznam URL, ke kterým chceme stáhnout titulky, nadpisy H1 a meta descriptions.
Kde tedy URL vezmeme? Nejjednodušší cesta je sitemapa.
Kde ji najdeme? Většinou pod konkrétním URL, které by mělo být uvedeno v souboru robots.txt, ten většinou naleznete na URL vasedomena.tld/robots.txt. Pokud zde vazba na sitemapu není, zkuste rovnou zavolat adresu vasedomena.tld/sitemap.xml.
Sitemapa neexistuje – co teď?
Můžete si nechat sesbírat URL robotem – například pomůže nástroj Xenu nebo Screaming Frog, Sitebulb apod. U dvou posledně zmíněných se jedná o placené nástroje, které sice dostanete k využití zdarma, ale jsou buď časově omezeny nebo vám neprojde více jak 500 URL.
U obou nástrojů se nemusíte starat o separaci dat z XML – umí se o tento krok postarat automaticky, což vám pár minut ušetří.
Pro zjištění obsahových částí stránek u Collabim vyberete jednorázovou analýzu:
Pokud se sitemapa skládá z více vnořených sitemap, stačí je v Collabim zadat po sobě – pamatuje si totiž předchozí vložené URL.
U nástroje Marketing Miner je postup obdobný, jen v jiném rozhraní:
Výstupem bude soubor s požadovanými daty pro všechny URL, které jsme zadali k analýze.
Dotaz 3: Kde se dostanu ke všem URL, které potřebuji přesměrovat s nasazením nového webu?
Tohle je jeden z nejkomplexnějších bodů celého procesu. Váš obchod může mít 200 URL stránek nebo také třeba víc jak 100 tisíc. V obou případech budeme volit jiný postup. Obecně se setkáváme s několika základními problémy:
- Pokud chceme těžit data ze sitemap, stává se, že neobsahují všechny – to je problém, protože nám může uniknout významná URL.
- Pokud chceme těžit data z Google Search Console, nedá vám jednoduše více jak 1000 URL pro export.
- Pokud pustíte na web robota pro stažení URL webu, může a pravděpodobně bude procházet i takové, které třeba nejsou v indexu vyhledávačů. Ne všechny takové URL potřebujeme přenášet – příkladem mohou být URL parametrů jako cenové posuvníky, interní vyhledávání (pokud jej záměrně nevyužíváme, ale to vyžaduje sofistikovanou strategii) a další spousty kombinací.
Jak z toho ven?
- Stáhnout všechna data, ke kterým se dostanete.
- Vyloučit duplicity – tento nástroj vám pomůže velice jednoduše duplicity vyloučit (U vylučování duplicit pozor: i fyzicky jiné URL může znamenat duplicitu – různé nástroje si do URL přidávají svoje identifikátory – třeba Facebook známý “fbclid”, jiný identifikátor dá seznam).
- Příklad duplicitních URL: www.domena.cz/kategorie/?fbclid=1456 je pro nás duplicitou s URL: www.domena.cz/kategorie/
- Všechny URL podrobit testu indexace – s tím opět pomůže Collabim nebo Marketing Miner.
- Finální množinu URL pak sestavíme výběrem URL, které jsou indexovány na Googlu nebo Seznamu, případně oběma zároveň.
Dotaz 4: Těch URL pro přenos je moc, musím přenášet všechny?
Ideálně ano. Proč? I pokud se vám zdá, že jde o nevýznamné URL, mohly by na něj vést externí odkazy a o ty nechceme přijít. Pokud bychom chtěli rozeznat vhodnost přenosu daného URL, museli bychom kromě doručovaného trafficu zvážit i počet příchozích linků, což klade nároky na další analýzy.
Nicméně v praxi situace nemusí být tak kritická. U produktů hledejte párovací klíč. Co to je? Kupříkladu ID produktu, které je na starém i novém webu a pokud se dostaneme k následující kombinaci dat:
- starý web: ID produktu + URL,
- nový web: ID produktu + URL.
Je už velice snadné data spárovat třeba v Google Sheets pomocí funkce =svyhledat / =vlookup.
Následně nám zůstanou jen URL mimo detaily produktů a ty se dají vyřešit ručním napárováním, případně skriptem, který určí podobnost URL automaticky. Pokud vás toto řešení zajímá více, zkuste konzultaci s firmou SHEAN s.r.o..
Dotaz 5: Je na proces přenosu historických linků systém Upgates připraven?
Ano, podrobný návod nalezente zde.
Kontrola zmigrovaných dat
Pakliže všechny úkony proběhnou hladce, dojde ke spuštění e-shopu na nové platformě. Doporučujeme si nastavit zpětnou kontrolu, protože žádný systém není neprůstřelný a je vhodné případné chyby zachytávat. Níže nabízíme pár návrhů, na jaké body se zaměřit:
- Robotem analyzovat interní vazby – v tomto bodě vás zajímá, zda nezůstaly na webu zbytečné vazby 301 a 404. Ty určitě chceme odstranit a s touto analýzou vám pomohou nástroje:
- Screaming frog,
- Sitebulb,
- Xenu,
- a další.
- Kontrola sitemapy – zde vás zajímá, zda-li:
- jsou v sitemapě všechny důležité URL,
- nejsou přítomny URL, které by vracely stav. kód 301 nebo 404,
- jsou URL se správným protokolem (HTTPS) a verzí (www),
- nejsou uvedeny URL třeba z testovací verze.
- Tracking 404 do GA – jak na to? V principu nejde o nic složitého. Určitě najdete X různých způsobů, jak dostat chybové stránky do GA. Jedním z těch jednodušších postupů je vyhodnocení, že se v titulku nachází nějaká konkrétní fráze. V našem případě „Stránka nenalezena“ (zvažte jen riziko toho, že se titulek může systémově změnit, pak by se musela hodnota, kterou detekujeme, změnit), v GTM pak hodnotu titulku dostanete následovně:
Následně už potřebujete jen založit event, který detekuje výskyt 404. To provedete tak, že spouštěč daného eventu nastavíte při výskytu fráze „Stránka neexistuje“:
V GA4 další parametry jako URL předávat nemusíte – v přehledech jsou dostupné automaticky. V Universal Analytics byste si ještě museli do štítku nebo akce v nastavení eventu přidat URL, které vyvolalo 404. Vzhledem k tomu, že článek vzniká před ukončením GA UA už tuto variantu neuvažujeme.
Výhodou je, že všechny tyto technické body za vás ohlídá nastavení Upgates.
- Kontrola nastavení robots.txt – je vhodné si pohlídat, zda-li je uveden odkaz na sitemapy + v další fázi řešit, aby robot nechodil na stránky, kde není třeba. Typicky jsou to různá řazení produktů, URL s posuvníky cen a další.
- Sběr dat do Google Search Console – ověřte si, že sbíráte data do GSC (může totiž dojít k chybě v protokolu nebo verzi s / bez www, nejlépe ověřovat na úrovni domény).
- Zákaz indexace po spuštění – tohle za vás naštěstí opět vyřeší systém Upgates.
Přejeme hodně trpělivost a disciplíny při spuštění svého řešení na nové platformě. Pokud se rozhodnete pro Upgates, rádi vám pomůžeme, aby vše proběhlo hladce.
Nevíte si se změnou e-shopového řešení rady? Vždy se můžete obrátit na specialisty z agentury SHEAN.
Více informací se dozvíte na adrese upgates@shean.cz.