Nepodceňujte uživatelské recenze. Na jejich základě nakupuje drtivá většina zákazníků

Nejrůznější uživatelské recenze nás obklopují doslova na každém kroku. Když si vybíráme, kam půjdeme na večeři, chystáme se do kina na nový film a samozřejmě také během nakupování na internetu. Důležitosti uživatelských recenzí při nakupování na internetu ve svém novém průzkumu potvrzuje také Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Ukázalo se, že hodnocení produktů jinými zákazníky je při nakupování velmi důležité. Jen s drobnými výjimkami se jimi řídí prakticky všichni nakupující. Konkrétně jde o 94 procent zákazníků.

Výzkum probíhal ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere a zúčastnilo se jej více než 1 000 respondentů. Pro drtivou část internetových uživatelů jsou stěžení recenze daného internetového obchodu. Ty nejčastěji čerpají ze zbožových srovnávačů jako například Heureka.cz. Pouhá 3 % nakupujících v dotazníku uvedla, že je recenze e-shopu nezajímají.

Ukazuje se tedy, že příznivá hodnocení jsou pro úspěch internetového obchodu klíčová. Pokud naopak internetový obchod některou z oblastí svého fungování podcení, je jeho cesta za úspěchem v online světě velmi složitá.

Cesta většiny zákazníků

Průzkum asociace APEK naznačil, že typická cesta zákazníka na internetu vede přes zbožové srovnávače. Zde se pokusí najít produkt za nejvýhodnější cenu, který ale zároveň prodává důvěryhodný e-shopu. Tedy takový, který ostatní zákazníci hodnotí kladně.

Tím však výběr podle recenzí ostatních rozhodně nekončí. Zákazníci jim totiž přikládají značnou váhu také při výběru konkrétního produktu. Hodnocení čerpají buďto opět ze zbožového srovnávače nebo přímo z e-shopu.

O něco méně lidí pak produkty na internetu vybírá na základě pročítání internetových fór.

Nepodceňuje důležitost zákaznických hodnocení

Závěry z průzkumu zákaznického chování jsou nasnadě. Rozhodně bychom neměli podceňovat internetové recenze. Své zákazníky naopak neustále veďte k tomu, aby se o své zkušenosti s ostatními návštěvníky e-shopu podělili. Nebojte se toho, že čas o času někdo produkt v nabídce e-shopu zkritizuje. Naopak tím může pomoci s výběrem ostatním. Vy pak můžete z uživatelských recenzí čerpat informace o tom, které výrobky jsou skutečně kvalitní. U ostatních se můžete zamyslet nad jejích vyřazením z nabídky.

Postřehům vašich zákazníků naslouchejte. Třeba v nich naleznete inspiraci pro sepsání informačního článku nebo příspěvku do rádce. Zkrátka nechte své vlastní zákazníky spoluvytvářet obsah vašeho e-shopu.

Výborným řešením, jak ukázat, že je váš internetový obchod důvěryhodný, je také propojení hodnocení e-shopu ze zbožového srovnávače Heureka přímo na stránky vašeho obchodu. U Upgates se o import recenzí postarají externí partneři.

Další článek
Příběh e-shopu Lii Leather: o tom, jak kožené výrobky vyrábět udržitelně a proč je ruční práce mnohem kvalitnější než velkovýroba