Nizozemí: Malá země, silný e-commerce trh

I přestože Nizozemsko řadíme mezi menší země Evropy, patří jeho e-commerce trh mezi evropskou i světovou špičku. Jen za poslední dekádu si připsal nárůst o více jak 20 miliard eur – a tento rostoucí trend nadále pokračuje. Svezte se na na něm i se svým e-shopem!

Zaostřeno na pár čísel

V Nizozemsku funguje více jak 80 tisíc e-shopů na 17,5 milionů obyvatel. Nizozemci jsou velmi zvyklí nakupovat online (až 90 % obyvatel), proto se na e-commerce trhu v Holandsku odehrává poměrně silný konkurenční boj. Popularitě e-commerce nahrává nejen široká dostupnost internetu, ale i vysoce rozvinutá infrastruktura. Jestli proto Nizozemci od online nakupování něco očekávají, je to celková snadnost a pohodlnost celého procesu.

Je důležité zmínit, že expanze do Nizozemska překračuje jeho hranice. Početné holandsky mluvící obyvatelstvo najdete i na severu Belgie, ke kterému se vám expanzí do Nizozemska otevřou dveře.

Detailní znalost nizozemského e-commerce prostředí

Před vstupem na nizozemský e-commerce trh je samozřejmě nezbytné detailně se s ním seznámit. Především znát své konkurenty a specifika nákupu vašeho segmentu zboží. Nebo vědět o nejoblíbenějších způsobech platby. Nizozemci preferují platby přes mobilní aplikace (Swish, Mobilepay, Vipps) a bankovní převody. Nejpopulárnější platební bránou je v Holandsku iDEAL. Tu využívá na 90 % online zákazníků.

Rychlé doručení? Jedině!

Nizozemsko je známé svojí velmi vyspělou infrastrukturou. V malé zemi, kterou je, to ve světě e-commerce znamená především rychlost doručení zboží. Krátké dodací lhůty (běžně i same-day delivery) jsou v této zemi očekávaným standardem stejně jako doprava zdarma a bezplatné a administrativně nenáročné (případné) vrácení zboží. Často také preferují možnost doručení ve večerních hodinách nebo osobní odběr zboží.

Zajímavost: Doručování zásilek na kole je v této zemi zcela běžné. Každý Holanďan vlastní v průměru dokonce hned 2 jízdní kola! 

Ochranu životního prostředí berou doslova

Kritéria ESG (environmental, social, governance) jsou v Nizozemsku brána vážně. Společenská odpovědnost firem a ochrana životního prostředí hrají v komunikaci se zákazníky prim. Toho si můžeme povšimnout zejména při využívání eco-friendly obalů a balení nebo u preference nízkoemisní dopravy u zákazníků. Při expanzi do Holandska mějte tento důraz na životní prostředí na paměti. Jde totiž o důležité kritérium pro rozhodování zákazníka při nákupu.

Marketplaces a zbožové srovnávače

Stejně jako v jiných zemích jsou i v Nizozemsku oblíbené marketplaces. Překvapením může být, že nejpopulárnějším není Amazon, ale Bol.com. Zboží na něm nabízí přes 51 tisíc (!) externích prodejců. Stejné popularitě se Bol.com těší i v sousední Belgii.

Ze zbožových srovnávačů jsou nejvyužívanějšími tweakers.net. a beslist.nl.

Nejen nizozemštinou, ale i západofríštinou

Zákaznická podpora je při expanzi do Nizozemska tak trochu oříšek. Kromě nizozemštiny jde zde rozšířená i západofríština. I když je znalost angličtiny v Nizozemsku vysoká, zákaznickou podporu určitě svěřte rodilému mluvčímu. Spolu s rychlým a ekologickým doručením a nabídnutím oblíbených platebních metod získáte mezi konkurenty silnou výhodu.

Na nizozemský trh váš e-shop připraví a úspěchy na něm pomohou získat specialisté z NK Expand. Zeptejte se jich, na cokoli vás zajímá, a rozjeďte business i v bohatém Nizozemsku.

Další článek
Víc než prázdninová destinace. Alfa a omega expanze do Řecka