Obory, které díky koronaviru nestíhají odbavovat objednávky
Doba koronavirová byla pro některé podnikatele zničující. Jak jsme psali již několikrát, kdo nebyl online, mohlo to pro něj být likvidační. Třeba takový cestovní ruch a hotelnictví, tomu ale nemuselo pomoct ani to. I tak z tohoto těžkého období vzešlo několik vítězů. Ti naopak na krizi vydělali. O jaké obory jde a o které konkrétní e-shopy a firmy se jedná, to si řekneme v našem článku, ve kterém jsme čerpali ze Seznam Zpráv a jejich textu "Vítězové koronakrize. Pět oborů, co jedou naplno a nestíhají".
1) Gastronomie a rozvozy nákupů
Před vypuknutím krize se k online nakupování potravin stavěli lidé spíše negativně. Dle průzkumů bylo zřejmé, že mnoho lidí dává přednost širšímu výběru potravit v kamenných prodejnách nebo možnosti si koupit jídlo dle svých preferencí, zejména u ovoce. Hodně nakupujících si zakládalo na oblibě fyzického nákupu. Prostě měli ježdění do supermarketů a obchodů rádi a brali to jako vítanou "kulturní" vložku. Pozvolně však rostla populirata služeb jako je Rohlík.cz nebo Košík.cz. A kupodivu nejen ve velkých městech. V nejvíce vyhroceném obdbobí se tyto služby dokonce obávaly, zda pod náporem návalu zvládnou udržet kvalitu. Rozhodně ale můžeme konstatovat, že ani kamenné obchody s potravinami nepřišly zkrátka.
Obrovský boom, ale to již dlouhodobě, zaznamenávají také služby rozvozu jídla. Věřím, že ty si ani není třeba vyjmenovávat, jelikož je všichni už dobře známe.
2) Léky a farmacie
Koronavirus v nás všech, alespoň na začátku, vzbudil urputnou tendenci posilovat imunitu a chránit sebe a své okolí. Také každá menší rýmečka mohla být smrtelně nebezpečná. To vše se odrazilo ve zvýšeném nákupu medikamentů a ochranných pomůcek. Jen na Upgates takto zaměřených e-shopů vznikalo několik denně. V kurzu byly a stále jsou například roušky nebo přírodní výrobky k posílení imunity apod.
Segment zdravotnictví bodoval také na poli e-commerce. I díky proto se pouští internetová lékárna pilulka.cz nově na burzu.
3) Originální vynálezy a nápady "českých ručiček"
Že jsou Češi velmi vynalézavý národ, který si vždy najde svou cestu, je všeobecně známý fakt. Zároveň ale platí také to, že zde máme hromadu šikovných a inovativních lidí, vědců a vývojářů. Zářným příkladem může být například firma Josefa Průšy. Ta začala tisknout ochranné štíty na svých 3D tiskárnách. A na úspěchy nemusela čekat dlouho. Čeští akademici a největší mozky u nás pak také nezůstaly pozadu.
4) Stávající e-shopeři
Vydělali nejen výše zmíněné obory a e-shopy. Nejvíce pochopitelně těžili velcí hráči. Mall.cz a Alza.cz. Ti, kteří prodávají téměř všechno. Desítky až stovky tisíc produktů v jejich nabídce.
Proč? Jednoduše proto, že jsou online dlouhodobě a jejich značka a e-shop už mají jméno a jsou zažité. Vše co pak lidé přestali kupovat fyzicky, začali hojně nakupovat online u těchto internetových obchodů.
5) Programátoři a IT firmy
Nejen firmy v tomto oboru, ale i obory zpřízněné, přežily krizi bez problémů. Jednoduše proto, že nemusely zavírat. Zaměstnance poslaly na home-office a dál fungovaly. Mnoho z nich se přesvědčilo, že tímto stylem lze fungovat stejně efektivně a zároveň ušetřit náklady za kancelářské prostory. Některé firmy naopak zaznamenaly pokles efektivity. Jiné, jako například Twitter nebo Google plánují nechat své zaměstnance pracovat z domova minimálně do konce roku. Všem pak budou nabízet tento způsob výkonu práce trvale. Obecně je známo, že větší polovina zaměstnanců má zájem o home-office. Pokud se ale jedná o trvalou práci z domova, pak by dle názoru těchto firem měla zájem přibližně čtvrtina zaměstnanců.