Doba koronavirová byla pro některé podnikatele zničující. Jak jsme psali již několikrát, kdo nebyl online, mohlo to pro něj být likvidační. Třeba takový cestovní ruch a hotelnictví, tomu ale nemuselo pomoct ani to. I tak z tohoto těžkého období vzešlo několik vítězů. Ti naopak na krizi vydělali. O jaké obory jde a o které konkrétní e-shopy a firmy se jedná, to si řekneme v našem článku, ve kterém jsme čerpali ze Seznam Zpráv a jejich textu "Vítězové koronakrize. Pět oborů, co jedou naplno a nestíhají".

1) Gastronomie a rozvozy nákupů

Před vypuknutím krize se k online nakupování potravin stavěli lidé spíše negativně. Dle průzkumů bylo zřejmé, že mnoho lidí dává přednost širšímu výběru potravit v kamenných prodejnách nebo možnosti si koupit jídlo dle svých preferencí, zejména u ovoce. Hodně nakupujících si zakládalo na oblibě fyzického nákupu. Prostě měli ježdění do supermarketů a obchodů rádi a brali to jako vítanou "kulturní" vložku. Pozvolně však rostla populirata služeb jako je Rohlík.cz nebo Košík.cz. A kupodivu nejen ve velkých městech. V nejvíce vyhroceném obdbobí se tyto služby dokonce obávaly, zda pod náporem návalu zvládnou udržet kvalitu. Rozhodně ale můžeme konstatovat, že ani kamenné obchody s potravinami nepřišly zkrátka. 

Obrovský boom, ale to již dlouhodobě, zaznamenávají také služby rozvozu jídla. Věřím, že ty si ani není třeba vyjmenovávat, jelikož je všichni už dobře známe.

2) Léky a farmacie

Koronavirus v nás všech, alespoň na začátku, vzbudil urputnou tendenci posilovat imunitu a chránit sebe a své okolí. Také každá menší rýmečka mohla být smrtelně nebezpečná. To vše se odrazilo ve zvýšeném nákupu medikamentů a ochranných pomůcek. Jen na UPgates takto zaměřených e-shopů vznikalo několik denně. V kurzu byly a stále jsou například roušky nebo přírodní výrobky k posílení imunity apod. 

Segment zdravotnictví bodoval také na poli e-commerce. I díky proto se pouští internetová lékárna pilulka.cz nově na burzu.

3) Originální vynálezy a nápady "českých ručiček"

Že jsou Češi velmi vynalézavý národ, který si vždy najde svou cestu, je všeobecně známý fakt. Zároveň ale platí také to, že zde máme hromadu šikovných a inovativních lidí, vědců a vývojářů. Zářným příkladem může být například firma Josefa Průšy. Ta začala tisknout ochranné štíty na svých 3D tiskárnách. A na úspěchy nemusela čekat dlouho. Čeští akademici a největší mozky u nás pak také nezůstaly pozadu. 

4) Stávající e-shopeři

Vydělali nejen výše zmíněné obory a e-shopy. Nejvíce pochopitelně těžili velcí hráči. Mall.cz a Alza.cz. Ti, kteří prodávají téměř všechno. Desítky až stovky tisíc produktů v jejich nabídce.

Proč? Jednoduše proto, že jsou online dlouhodobě a jejich značka a e-shop už mají jméno a jsou zažité. Vše co pak lidé přestali kupovat fyzicky, začali hojně nakupovat online u těchto internetových obchodů.

5) Programátoři a IT firmy 

Nejen firmy v tomto oboru, ale i obory zpřízněné, přežily krizi bez problémů. Jednoduše proto, že nemusely zavírat. Zaměstnance poslaly na home-office a dál fungovaly. Mnoho z nich se přesvědčilo, že tímto stylem lze fungovat stejně efektivně a zároveň ušetřit náklady za kancelářské prostory. Některé firmy naopak zaznamenaly pokles efektivity. Jiné, jako například Twitter nebo Google plánují nechat své zaměstnance pracovat z domova minimálně do konce roku. Všem pak budou nabízet tento způsob výkonu práce trvale. Obecně je známo, že větší polovina zaměstnanců má zájem o home-office. Pokud se ale jedná o trvalou práci z domova, pak by dle názoru těchto firem měla zájem přibližně čtvrtina zaměstnanců.