Pojmy marketingová automatizace a personalizace se ve světě e-commerce skloňuje stále častěji. V dnešní informacemi nabité době zkrátka nezbývá nic jiného než pokusit se získat zákazníkovu pozornost právě prostřednictvím konkrétně zacílených zpráv a to je bez zautomatizování celého procesu velmi složité. To je také důvod, proč jsme na toto téma vyzpovídali zakladatele zakladatele nástroje pro marketingovou automatizaci Owlcure Tomáše Poláka. 

Můžete nám na úvod nástroj Owlcure představit? 

Owlcure je nástroj pro marketingovou automatizaci, který lze využít pro personalizované výpisy produktů na webu, zacílený e-mail marketing nebo například zvýšení výkonu remarketingu. Základem jsou Analytics, které monitorují pohyb návštěvníků webu a na základě vykonaných akcí rozpoznávají, co je pro daného člověka zajímavé. Systém pohání umělé inteligence, které v reálném čase generují 1:1 doporučení produktů každému jednomu návštěvníkovi na míru.

Podceňují české e-shopy marketingovou automatizaci? 

Neřekl bych, že e-shopy obecně tuhle disciplínu podceňují. Když se kouknete na přední hráče na trhu jako Alza, Mall, Notino, Astratex, tak oni samozřejmě podobné systémy využívají. Někteří z nich dokonce zakládají spin off společnosti, které se snaží podobné technologie vyvíjet. V čem ale vidím problém, že tyto technologie často už nejsou dostupné e-shopům, které se pohybují řekněme mimo top 30 největších, protože jsou poměrně dost drahé. E-shopeři se tak dostávají do těžké pozice, kdy by samozřejmě rádi těmto velkým hráčům konkurovali, ale zároveň nemají tak velký marketingový rozpočet, aby si mohli dovolit nástroje za vyšší desítky až stovky tisíc korun.

Takže předpokládám, že tady přichází na řadu právě Owlcure. Jak jej mohou začít používat menší e-shopy?

Pro začátek jsme vytvořili balíček Web Personalizer, který nabízí scénáře, které používají i výše zmíněné e-shopy za rozumnou cenu. Jsou to scénáře pro doporučování produktů na úvodní stránce e-shopu, inteligentní související produkty a up-sell produkty v košíku. Jsou to věci, které lze spustit velmi rychle a ihned přináší výsledky. Pokud potom zákazník bude chtít využívat další služby, není problém přidat další balíčky, které umožňují například zacílený e-mail marketing nebo editor automatizací na míru. 

Owlcure má nové napojení na UPgates. Můžete nám nastínit, jak bude pro naše e-shopery propojení vypadat?

Díky UPgates API jsme byli schopni připravit propojení tak, že zákazník na svojí straně pouze vygeneruje API přístupy a vloží naše měřící kódy, což je otázkou pár minut. My potom na naší straně připravíme produktovou šablonu v designu daného e-shopu a pomůžeme s nastavením algoritmů podle sortimentu e-shopu. Systém je možno si na 14 dnů bezplatně vyzkoušet. Připravujeme webinář, kde bychom si s klienty UPgates rádi promluvili blíže.

Máte spočítáno jak se e-shopům po zapojení Owlcure zvýšily konverze? 

Pohybuje se to od 5 do 30 procent. Nárůst je vidět v celkových konverzích i výše průměrné hodnoty objednávky. A je nutné si uvědomit, že klienti investují spoustu peněz, aby na stránky návštěvníky přivedli třeba formou PPC na Googlu, Facebooku či srovnávačích cen. Jsou to nemalé částky. Když je váš e-shop schopen tuto návštěvnost přetavit ve více konverzí, nepřímo tím zvyšujete výkon i těchto marketingových kanálů. 

Co je vaše nejsilnější zbraň? 

Za naši nejsilnější zbraň považuji balanc mezi umělou inteligencí a tím, co člověk může nastavit sám pomocí svých nápadů a zkušeností. Mnoho systémů funguje tak, že zapnete nějaký algoritmus a už ho nemůžete ovlivňovat. Naše scénáře umožňují tyto věci kombinovat. Pomocí pravidel můžete nastavovat věci jako “Když zákazník dá do košíku zboží z kategorie kalhoty, doporučí mu alespoň 25 procent pásků”, “Když zákazník navštívil boty značky Adidas, ukaž mu v souvisejících produktech pouze boty značek Adidas, Nike” a podobná pravidla. Další nespornou výhodou je, že systém zvládne ovládat každý. U konkurencí se často stává, že abyste takovou věci pustili do chodu musíte na to povolat armádu svých programátorů, vyčlenit člověka na svojí straně a trávit dlouhé měsíce abyste se software naučili používat. 

A pro jaké e-shopy je vlastně nástroj vhodný a na jaké měsíční ceně lze začít?

Cena je závislá na návštěvnosti e-shopu. Konkrétně na počtu zobrazených stránek, což je údaj dostupný třeba v Google analytics. Obecně doporučujeme, že aby mělo smysl e-shop personalizovat, měl by být počet pageviews za měsíc minimálně 100 000. Náš nejnižší balíček začíná od 1 500 Kč za měsíc. 

Jaké máte plány do budoucna?

Nedávno jsme spustili úplně nové rozhraní naší aplikace, které chceme dále rozvíjet. V plánu jsou různé analytické reporty, které našim klientům pomohou lépe pochopit, jak se jejich zákazníci na e-shopu chovají a kde může být nějaký prostor na zlepšení. Průběžně pracujeme na tom, aby naměřená data šla využívat v dalších kanálech pro zlepšení reklam na Google Ads, Facebooku a dalších. Pro přímá sdělení kromě e-mailingu testujeme další kanály jako chatboty, push notifikace, sms.