Patrik Babinec (CMO, Skladon): eshopy na fulfillmentu oceňují individuální přístup

Fulfillment zažívá v poslední době mezi e-shopery obrovský boom. Přenechání logistiky spolehlivému partnerovi šetří čas, starosti a hlavně náklady. Je ale fulfillment vhodný pro každého? A v čem konkrétně vlastně může pomoci? Nejen o tom jsme si povídali s Patrikem Babincem ze společnosti Skladon, která se řadí mezi největší fulfillmentové partnery u nás

Pojem fulfillment slyšíme v e-commerce stále častěji. Můžete nám na úvod krátce vysvětlit, jaký je jeho princip a hlavní výhody pro e-shop?

Principem outsourcingu a zároveň jeho hlavní výhodou je to, že obchodním firmám, které se k tomuto kroku rozhodnou, odpadají veškeré logistické starosti, získávají na svou stranu konkurenční výhodu, což jde ruku v ruce s dalším růstem jejich podnikání. Naše společnost poskytuje obchodníkům kompletní outsourcing logistiky, staráme se tedy o zboží klienta od jeho uskladnění přes vychystávání a balení až po jeho doručení do rukou koncových zákazníků. Celý logistický proces tak začíná uložením zboží v našem distribučním centru o aktuální skladové rozloze 16 000 m² a po obdržení objednávky pokračuje vychystáváním produktů ze skladových pozic po nejkratší, tzv. optimální trase, při kterém náš systém zohledňuje pozice produktů z objednávek a dle algoritmu ideálně naviguje skladový personál tak, aby bylo vychystávání co nejefektivnější. Vychystanou objednávku následně balíme dle s klientem vzájemně dohodnutého postupu, a nakonec expedujeme ve spolupráci s našimi více jak 20 dopravci téměř do celého světa. 

Kromě toho tkví kouzlo fulfillmentu také v tom, že si klient platí vždy pouze tolik prostoru a logistických operací, kolik skutečně v konkrétním měsíci využívá. Služba mu tedy umožňuje jednoduše přeměnit své fixní náklady na variabilní, které se tak mění úměrně zvyšující se či klesající poptávce po jeho produktech během roku. Obchodník zároveň neplatí personální náklady na zaměstnance ve skladu, výdaje za energie, pronájem ani pojištění skladu. Stejně tak ušetří za samotnou dopravu, díky kumulaci zásilek všech našich klientů totiž dosahujeme na výrazné množstevní slevy. Podobné je to také s obalovým a výplňovým materiálem, i v této oblasti dokážeme vyjednat mnohem výhodnější ceny. 

Mimo to, že firmám pomáháme se snížením finančních nákladů a poskytujeme jim maximálně individuální přístup, jim také výrazně usnadňujeme expanzi do zahraničí. Díky vlastnímu know-how o zahraničních trzích totiž dokážeme pro klienta najít ideální řešení, domluvit se s tamními dopravci a zboží následně doručit téměř kamkoliv. V rámci ekonomické pozemní dopravy navíc doručujeme zásilky do čtyř zemí v režimu D+1, tedy do druhého dne od objednání. 

Díky fulfillmentovému partnerovi zároveň klient získává mnohem více času a prostoru na klíčové oblasti businessu jako je např. samotný prodej, produktový vývoj či marketing. 

Abychom svým potenciálním klientům ukázali, jak vlastně fulfillment funguje, natočili jsme letos také vlastní instruktážní company tour video. Náš ředitel logistiky Max Kovář v něm sledující provádí naším distribučním centrem a detailně popisuje jednotlivé logistické operace. Firmy si tak dokážou mnohem lépe představit velikost našeho provozu i náš postup v rámci konkrétních činností.

Máte spočítáno, kolik peněz dokáže e-shopu outsourcing logistiky ušetřit? 

Nelze říci jednu obecně platnou částku, je to totiž velmi individuální – důležitou roli hraje především to, jakou úroveň má logistika klienta ve chvíli, kdy se ji rozhodne předat do našich rukou. Porovnávali bychom tak dvě odlišné logistiky.

Pokud má firma správně nastavené skladové hospodářství a hlídá si obrátkovost zboží, může ušetřit i desítky tisíc korun měsíčně. Můžeme se na to však dívat z více úhlů pohledu – máme klienty, kteří oceňují např. to, že s námi mohli svou logistiku zautomatizovat, což je něco, na co by sami neměli potřebné technologie ani finanční prostředky. Často navíc narážíme na skutečnost, že si klient není schopen cenu vlastní logistiky spočítat – opomíjí řadu souvisejících nákladů a ve výsledku tak vlastně neví, kolik peněz mu v logistice “leží”, což není pro zdravé cash flow zrovna optimální. 

Značně individuální je také cena jedné objednávky – je rozdíl, pokud je v objednávce 1 nebo 15 kusů produktů, je rozdíl v množství času, které je potřeba věnovat balení a zároveň záleží i na charakteru konkrétního produktu. Vychystávání drobného zboží je tak naceněno jinak než např. vychystávání kancelářské židle. Veškeré tyto operace však měříme a zohledňujeme již před zahájením spolupráce, klient tak zná konečnou cenu nabízených služeb vždy předem. 

Ačkoliv hraje cena ve výběru fulfillmentového partnera důležitou roli, firmy na outsourcingu oceňují především to, že s ním šetří svůj čas, a přitom mají jistotu, že se o logistiku starají zkušení odborníci.

Od našich klientů navíc víme, že jim fulfillment pomohl a pomáhá výrazně růst – za loňský rok tak meziročně vyrostli v průměru o 156 %. Dá se tedy říct, že i firmy, pro které je outsourcing o něco nákladnějším řešením, z něj nakonec profitují, neboť díky němu dosahují na vyšší zisky.

Je využívání externího skladu výhodné pro každý e-shop? 

Outsourcing logistiky většinou e-shopy poptávají ve chvíli, kdy jejich byznys roste a vlastní logistické řešení již začíná být neudržitelné nebo se tak rozhodnou v okamžiku, kdy jim končí nájem stávajícího vlastního skladu, do čehož se v poslední době z důvodu inflace často promítají i související rostoucí ceny. Obchodníci sahají k outsourcingu také ve snaze zbavit se personálních starostí – nemusí tak neustále reagovat na výkyvy v poptávce přijímáním nových či propouštěním stávajících pracovníků, jsou ušetřeni řešení formálních problémů s vlastními zaměstnanci a v neposlední řadě jim odpadají také další související aktivity navázané na početnější tým (např. HR nebo účetní oddělení). 

Fulfillment je tedy vhodný pro každého, kdo chce mít jistotu, že bude mít i při větších objemech zboží zajištěnou kvalitní, rychlou a transparentní logistiku. Obzvlášť při rostoucím počtu objednávek je pro obchodníky složité udržet konkurenční úroveň kvality ve všech částech logistického procesu – od kompletace a balení zásilek až po jejich včasné doručení. Fulfillment jim umožňuje přenechat veškeré starosti v rukou odborníků, kteří jsou přitom schopni vyhovět jejich individuálním požadavkům. Ve výsledku to tedy znamená, že e-shop není nucen své služby zákazníkům nijak standardizovat, protože kvalitní fulfillmentový partner dokáže jejich podobu přizpůsobit potřebám e-shopu. Na našich klientech vidíme, že právě individuální přístup je dnes to, co obchodníci u poskytovatelů outsourcingu nejvíce vyhledávají a oceňují. 

Kromě toho, že fulfillment zajišťuje stabilně vysokou úroveň logistiky a snížení celkových nákladů, je vhodný také ve chvíli, kdy se obchodník potýká s měnící se poptávkou. Ať už vlivem sezónního charakteru produktu nebo současné ekonomické situace, běžně se stává, že prostor, který e-shop potřebuje v jeden měsíc, ten další již nepotřebuje. Fulfillment mu umožní využívat a platit v konkrétním období pouze takovou kapacitu, kterou momentálně naplno využije a on tak nemusí při každém poklesu či navýšení poptávky přemýšlet, kam své zboží uskladní nebo naopak platit zbytečně za zbytečně rozsáhlý prostor i personál.

Dnes již na trhu existuje řada poskytovatelů fulfillmentu s cílením na různé typy firem – ať už podle velikosti obratu, ale i produktu nebo třeba podle charakteru prodávaného zboží. Ve Skladonu se specializujeme na společnosti, které odesílají ideálně 1 000+ objednávek měsíčně a mají produkty s vysokou obrátkou – nejčastěji se tak jedná o drobné zboží jako je kosmetika, móda a obuv, knihy, elektronika a další. V podstatě se tedy dá říct, že vhodného logistického partnera si v dnešní době dokáže najít téměř jakákoliv firma. 

Fulfillmentových služeb se v poslední době vyrojilo skutečně mnoho. V čem jste jiní? 

Zakládáme si na maximálně individuálním přístupu ke každému z klientů. I to je důvod, proč má každý z nich k dispozici dedikovaného account managera, který dopodrobna zná historii dané firmy, její specifika i charakter produktu. Uvědomujeme si, nakolik je kvalitní logistika pro úspěšné fungování e-shopu zásadní a že v dnešním konkurenčním světě je potřeba, aby měl obchodník po ruce takového partnera, který je schopen vyhovět jeho specifickým potřebám. Kromě základních fulfillmentových služeb tak poskytujeme i mnohé doplňkové, jako je např. balení zásilek dle individuálních požadavků, kompletace zboží od více výrobců, přikládání osobního (ručně psaného) poděkování přímo od prodejce. Pravidelně obchodníkům zajišťujeme také kvalitativní či kvantitativní kontrolu zboží na příjmu, průběžné inventury či štítkování. 

Pro e-shopy zároveň řešíme reverzní logistiku a celní řízení – naše distribuční centrum tak mohou využívat i jako tzv. celní sklad, což má výrazně pozitivní vliv na cash flow těch, kteří objednávají zboží ze zemí mimo EU. Současně jim odpadá související administrativa i průběžné kontroly celního orgánu. 

Zákazníci mají navíc o svém zboží neustálý přehled, a to prostřednictvím naší vlastní aplikace MySkladon, kterou vyvíjí náš IT tým. V aplikaci tak klient vidí v reálném čase všechna data o svých objednávkách, přejímkách, reklamacích, vratkách i skladových zásobách. Veškeré toky jsou také synchronizovány s e-shopem nebo dopravcem, čímž je zajištěn stále aktuální stav napříč jednotlivými systémy. Aplikace dále nabízí pokročilý reporting, který je významným pomocníkem pro optimalizaci skladových zásob nebo při předpovědích poptávky po prodávaných produktech. Obchodník skrze ni dostává také pravidelné notifikace o jakékoliv nadefinované změně týkající se zboží. 

Do kolika zemí dnes dokážete posílat zásilky? 

Aktuálně doručujeme zásilky do více než 180 zemí světa, a to prostřednictvím napojení na globální i lokální dopravce, mezi než patří například GLS, DHL, PPL, Zásilkovna, DPD, UPS nebo Česká pošta.  Výběr dopravce se vždy odvíjí od konkrétních potřeb klienta – díky zkušenostem s logistikou v rámci zahraničních trhů máme potřebné know-how o fungování v jednotlivých zemí a jsme tedy schopni našim klientům nabídnout takové řešení, které pro ně bude ze stovek různých produktů všech dopravců tím nejvhodnějším. 

A jak je to s vratkami? 

Reverzní logistiku poptává většina našich klientů, je tedy nedílnou součástí našich služeb. S každým klientem máme vydefinováno, jak s obdrženými vratkami nakládat. Zda a za jakých podmínek znovu zaskladnit do skladových prostor nebo kdy likvidovat. U hraničních situací vrácené zboží fotíme a zasíláme klientovi k revizi, kontrolujeme vrácený stav, tzn. zda je zboží poškozené, zašpiněné nebo používané a následně v případě potřeby znovu přebalujeme.

Jsme si vědomi, že snadný, rychlý a bezproblémový vratkový proces bude hrát v budoucnu ve spokojenosti zákazníků stále důležitější roli. Podle výzkumu společnosti Invesp je až 92 % zákazníků ochotno u e-shopu opětovně nakoupit, pokud byl pro ně proces vrácení zboží z předešlé objednávky jednoduchý a bezproblémový.

Aktuálně jste jeden z největších fulfillmentových partnerů v u nás. Jaké máte plány do budoucna?

V České republice se aktuálně řadíme mezi 3 největší fulfillmentové společnosti a do budoucna bychom své služby rádi rozšířili také do zahraničí. V současnosti proto analyzujeme příležitosti trhů západní i východní Evropy s cílem najít to nejvhodnější místo pro naši první zahraniční pobočku. Naší vizí je postavit do roku 2025 evropskou síť fulfillment center v sedmi zemích a obsloužit tak celou Evropu v rámci služby next-day delivery, tedy doručení do druhého dne. Samozřejmě se bude vše odvíjet od tržní situace, kterou momentálně není snadné predikovat. Naším cílem však zůstává transformovat se z lokálního hráče v logisticko-technologickou firmu celoevropského rozsahu.

Kromě toho se budeme nadále soustředit na další produktový vývoj, a to jak v rámci warehouse management systému (WMS) a MySkladon aplikace, tak ve směru napojení dalších dopravců a rozšíření integračních možností. Zároveň se chystáme znovu rozšířit své mošnovské distribuční centrum, v posledních letech jsme jej zvětšovali již několikrát, naposledy letos na celkových 16 000 m².

Další článek
Záznam webináře: Jak porovnat ceníky platebních bran? Pozor na finty a bizarní poplatky