Platba dobírkou: Pro e-shopy často nechtěná nutnost

Platba na dobírku patří stále k nejoblíbenějším způsobům platby. V minulosti jí na e-shopech preferovalo více než 40% nakupujících. S popularizací online plateb a rychlých bankovních převodů se toto procento snižuje. Aktuálně se pro dobírku uvádí údaj již pod 30%. Velkým milníkem v platbách na internetových obchodech byl nástup trendu odložených plateb. Stále více se rozmáhají také splátkové platební metody. Například Cofidis. 

Proč je platba dobírkou pro zákazníky stále zajímavá? 

Někteří zákazníci jsou k nákupům na internetu stále nedůvěřivý. A to buď obecně nebo v případě některých konkrétních e-shopů. To je hlavní důvod, proč by e-shop měl vypadat co nejvíce důvěryhodně. Nedůvěra může snížit počty dokončených objednávek. A také zbytečně navyšovat platby na dobírku. 

Častým důvodem, proč zákazník na vašem e-shopu vybere raději dobírku může být:

  • nechce platit před obdržením zboží
  • odmítá vyplňovat údaje o své platební kartě
  • finance bude mít k dispozici až za několik dní, objednává ale už dnes

Dobírka cena

Všeobecně je však dobírka nevýhodná pro obě strany. Kupující si za ní mnohdy připlatí a e-shop zase nemá jistotu, že bude zásilka zaplacena a přebrána. Poté hrozí, že zboží zůstane týdny viset na cestě, než se dostane zpět k prodejci. Tomu po tuto dobu v zásilce leží peníze, za které zboží nakoupil a odeslal. A zároveň ho nemůže nabídnout dalším zákazníkům. Případně je také možné, že i za tuto dobu ztratí na ceně. 

Jak se k dobírce stavějí e-shopy?

Dle průzkumu Český košík 2020 pak dobírku nabízí 97 ze 100 největší českých e-shopů. U platby kartou je to kupodivu pouze 90 a u bankovního převodu 87. Platbu na splátky pak nabízí již téměř třetina z těch 100 zkoumaných internetových obchodů. A odloženou platbu pak 22 obchodů ze 100.

Pochopitelně by ji většina e-shopů nejradši zrušila. Jenže si to málokdo z nich může dovolit. U některých internetových obchodů se totiž dobírka vyskytuje u značné části objednávek. Mají tak strach, že by v případě zrušení mohli o všechny "dobírkové" objednávky a zákazníky přijít. V jiných případech zase dlouhodobě počty dobírek klesají a nahrazuje je platba kratou, převodem nebo jiné druhy plateb, které jsme zmiňovali v úvodu článku. 

Řešení problému s platbou na dobírku

Řešení se naskytuje několik. Nikdo ale nezaručí, že zrovna ve vašem případě přinesou tížený výsledek. U každé z navrhovaných možností ale můžete zvářit všechna pro a proti a zkusit se dopočítat, zda jde jedna z možností aplikovat na váš e-shop. 

  1. Nabídnutí alternativních plateb, které odbourají nedůvěru zákazníka vůči e-shopu
  2. Zapracovat na důvěryhodnosti e-shopu a postupně snižovat poměr dobírek
  3. Navýšit cenu dobírky tak, aby jste nebyli kvůli nevyzvednutým zásilkám ztrátoví
  4. Dát do košíku informaci s prosbou o výběr jiné platební metody 
  5. Zrušit dobírku úplně 

Perfektní alternativou dobírky může být již zmiňovaná odložená platba. Ta je schopna odbourat jak problém s platbou za ještě neobdržené zboží, tak s tím, že zákazník aktuálně nemá dostupné finance. V případě e-shopů nabízejících dražší sortiment (telefony, jíždní kola apod.) je zase vhodné nabízet i splátkové platební metody. Pokud nabídnete vhodnou alternativu, můžete zvolit i variantu č. 4, viz. výše. 

Důvěryhodnost e-shopu je něco, na čem byste měli pracovat dlouhodobě a cílevědomě. Bez ohledu na poměr plateb na dobírku. Pomoct mohou pozitivní recenze ze srovnávačů zboží, správně vypracované obchodní podmínky, dostupný emailový a telefonický kontakt, reklamační podmínky a mnoho dalšího. Co může zákazníka na vašem e-shopu štvát a odradit ho od nákupu jsme blíže shrnuli v článku 10 způsobů jak naštvat zákazníky internetového obchodu

Je zvýšená cena dobírky opravdu dobrý nápad?

Cena dobírky může zákazníka přinutit vybrat si jiný způsob dopravy. Zároveň má ale možnost jít ke konkurenci, která dobírku nabízí levněji nebo zdarma, a nakoupit u nich. Tuhle variantu tak příliš nedoporučujeme. Může být až příliš drastická a ve finále z toho vyjdete špatně. Pokud se už ke zdražování ceny dobírky uchýlíte, propočtěte si možné ztráty a rizika. Běžně se ceny za dobírku pohybují maximálně do výše 60 Kč. Průměrně je pak cena dobírek okolo 30 Kč. Mnohé e-shopy ji nabízejí úplně zdarma, protože si to jednoduše mohou dovolit a velké procento zákazníků u nich volí právě dobírku. 

Ještě větším extrémem je úplné zrušení dobírky. Z internetových diskusí a poraden na sociálních sítích místy zazní hlasy těch, kteří se do podobného pokusu pustili. Jít do toho ale mohou věsměs jen ty e-shopy, kde tvoří dobírka minimální procento z obednávek. Nebo naopak ty, které zaznamenávají obrovská procenta nevyzvednutých dobírek. 

Další článek
Přejděte na nové konverzní kódy gtag.js od Google!