Pokrokový lídr v digitálním světě: Připravte svůj e-shop na expanzi do Estonska.

Digitální inovace, vysoká životní úroveň a technologicky vyspělá populace společně s progresivním podnikatelským prostředím a internetovou penetrací dosahující téměř 88 % dělají z Estonska velmi atraktivní destinaci pro české e-shopy s ambicí expandovat. Prozkoumejte s námi klíče k úspěšné expanzi na prosperující estonský e-commerce trh.

CHARAKTERISTIKA ESTONSKÉHO E-COMMERCE TRHU

S očekávanou tržní hodnotou 791 milionů USD v roce 2024 a predikovaným růstem o 8,40 % v nadcházejících letech (odhad objemu estonského ecommerce trhu pro rok 2029 je 1 185 mil. USD) je Estonsko domovem vyspělé digitální společnosti. Zdejší e-commerce prostředí je dynamické, s převahou odvětví módy, elektroniky a médií a přítomností předních hráčů jako jsou Euronics, Selver nebo třeba Zalando. Estonský trh oceňuje inovace, udržitelnost a etiku, což vyžaduje od e-shopů zvýšenou pozornost k těmto aspektům podnikání.

KLÍČOVÉ STRATEGIE A VÝZVY

Pro majitele českých e-shopů, kteří zvažují expanzi do Estonska, je důležité zvolit strategii, která zohlední unikátní charakteristiky estonského online trhu a současně umožní efektivní udržitelný růst na tomto dynamickém trhu. Provozovatelé e-shopů by při plánování vstupu na estonský online trh měli pozornost věnovat především těmto aktivitám: 

Důkladný průzkum trhu

Za každou úspěšnou expanzí e-shopu do zahraničí stojí důkladné pochopení místního trhu, včetně preferencí zákazníků, seznámení se s konkurenčním prostředím a zároveň s právními regulacemi, na jejichž základech stojí silná marketingová strategie. Věděli jste například, že pro Estonce jsou při rozhodování o nákupu velmi důležité detailní produktové popisky včetně fotografií? Nebo že jako nejzávažnější prohřešek ze strany e-shopu hodnotí pomalejší doručení, než bylo avizováno při nákupu?

Při průzkumu trhu je vhodné zaměřit se nejen na nákupní chování a preference estonských online zákazníků. Stejně důležitá bude i analýza estonské konkurence včetně porovnání cenové hladiny u referenčních produktů a identifikace silných stránek úspěšných estonských prodejců.

SEO, lokalizace pomocí strojových překladů, rodilí mluvčí a efektivní zákaznický servis

Pro úspěch v Estonsku je klíčová lokalizace e-shopu do estonštiny, včetně registrace domény ".ee", což zvyšuje důvěryhodnost a hodnocení e-shopu. Až 70 % estonských zákazníků preferuje obsah ve svém rodném jazyce. To společně s vysokou penetrací mobilního internetu vyžaduje opravdu kvalitní optimalizaci e-shopu pro mobilní zařízení a podporu mobilních plateb. Lokalizaci e-shopu do estonštiny usnadní využití strojových překladů. Ale pozor, na statické texty nebo právní překlady obchodních podmínek zvolte raději ještě korekturu rodilým mluvčím. Ať si zbytečně nesnižujete důvěryhodnost e-shopu v očích vašich cílových skupin zákazníků.

Efektivní SEO a správně nastavený digitální marketing vám pomohou přivést na estonskou jazykovou mutaci vašeho e-shopu zajímavé počty návštěvníků. Proměnit tyto návštěvníky v platící zákazníky pomůže i kvalitní zákaznická podpora poskytovaná v estonštině a dostupná na estonském telefonním čísle. 

Vše výše uvedené bude nezbytné pro zákaznickou spokojenost a loajalitu. Zvláště když transparentnost a etický přístup k podnikání jsou u Estonců vysoko ceněny.

Oblíbené platební metody a logistika

V Estonsku je pro zákazníky prioritou rychlé doručení, což vyžaduje efektivní logistiku. Partnerství s poskytovateli jako Omniva, SmartPost, Itella, DPD nebo Venipak zajišťuje rychlé zpracování objednávek a možnost doručení do 24 hodin. Důležitá je také možnost vrácení zboží, která zvyšuje důvěru zákazníků. 

Z pohledu lokality doručování pak většina Estonců dává přednost doručení do výdejních boxů. Na druhém místě je doručení domů a třetí příčku obsazuje doručení na poštu.

Klíčové je nabídnout preferované platební metody, včetně bankovních převodů. Ty preferuje více než 80 % Estonců, přičemž nejvyužívanějšími bankami jsou Swedbank, SEB a LHV. Platby kartou, přes digitální peněženky nebo služby typu "kup teď, zaplať později" jsou v Estonsku výrazně méně využívané.

Právní regulace

Pro hladký provoz e-shopu v Estonsku je nezbytné zajistit právní shodu s estonskými a evropskými předpisy týkajícími se e-commerce, ochrany spotřebitele, ochrany osobních údajů (GDPR) a DPH. Dodržování těchto právních norem je klíčové pro předcházení potenciálním sankcím ze strany estonských úřadů. Schéma One Stop Shop (OSS) DPH představuje zjednodušený mechanismus pro registraci a vykazování DPH. Ten usnadňuje administrativní procesy pro firmy operující v rámci Evropské unie a umožňuje jim tak soustředit se primárně na jejich podnikatelské cíle a expanzi.

Estonsko = výrazná příležitost pro expanzi českých e-shopů na nový trh

Expanze na estonský e-commerce trh je zajímavou cestou pro české e-shopy, které chtějí expandovat na trh s rozvinutou digitalizací a otevřeností k novým technologiím. 

Pokud hledáte podporu v expanzi vašeho e-shopu do Estonska, specialisté v NK Expand pro vás zajistí širokou škálu služeb důležitých pro úspěch na estonském e-commerce trhu. Spoluprací s NK Expand získáte přístup k řadě odborných znalostí a reálných zkušeností, které vám pomohou na estonském trhu uspět.

Další článek
Zákaznická podpora: klíč pro úspěšný e-shop v zahraničí