Polský ecommerce trh měl na konci roku 2018 hodnotu lehce přes 12 miliard eur. Růst polské e-commerce je podobně jako u nás v dvouciferných číslech. Jsme proto nejrychleji rostoucími e-commerce trhy v Evropě. 8% z tržeb polského maloobchodu v Polsku představovaly v roce 2019 tržby z online prodejů. 

Podle aktuálních dat v Polsku používá internet 84% lidí, což je ve srovnání s rokem minulým o cca 7% více. 73% z těchto uživatelů pak nakupuje online. To je o 50% více než v roce 2015. A dokonce o nějaká ta procenta více, než byly původní odhady a předpoklady odborníků. V prvním pololetí roku 2020 zde přibylo přibližně 3 400 nových e-shopů. Více než jich přibylo za celý minulý rok. A 3/10 polských nakupujících jsou zvyklí nakupovat v mezinárodních e-shopech se zahraničním sídlem.

Pro české a slovenské e-shopy je tady obrovský potenciál. Jaká jsou aktuální specifika polského trhu a jak na něj proniknout, si povíme v článku.

Doprava a logistika polské e-commerce

Větší polovina všech skladových prostor v Polsku je využívána právě pro potřeby e-shopů. Nejoblíbenější je zde stále doprava na adresu. Mezi kurýrními společnostmi vedou DPD a DHL. Polovina Poláků pak používá pro vrácení zboží bezplatnou kurýrní službu, která si zboží vyzvednou přímo u nich doma. Téměř 1/3 ale zboží zakoupené online nikdy nevrátila. 

Platby 

Poláci používají veškeré tradiční metody - dobírka, platba převodem nebo online / kartou. Přes 70% polských nakupujících aktivně využívá internet banking a stejně jako u nás, valná většina platebních karet umožňuje bezkontaktní platby. Co se platebních návyků týče, vede u Poláků na e-shopech rychlý převod peněz. Ten používá přibližně polovina z nich. Nejčastěji využívanou branou je pro tyto případy PayU. V součtu nejsou ani z poloviny tak oblíbené platby kartou a dobírkou. 

Odkud Poláci nakupují?

Mezi nejznámnější zbožové srovnávače v Polsku patří Ceneo a eMAG. Na tyto porovnávače můžete snadno dostat své produkty díky naší spolupráci s Mergado. Největším gigantem polské e-commerce je bezpochyby Allegro. 

Co se týče zařízení, ze kterých online nákupy probíhají, zde v průzkumu vede nootebook, následuje mobil, až pak stolní PC. 92% respondentů z věkové skupiny 15-24 ale uvedlo, že pro nákupy používá mobilní zařízení. Responzivita je tak nutností. 

Závěr

Obliba internetových obchodů a nákupů v Polsku strmě stoupá. Na popudy a nové návyky zákazníků polští podnikatelé reagují a velmi pružně přecházejí do online světa. Právě proto během půl roku vzniklo již více nových e-shopů než za celý minulý rok. Proniknout na polský e-commerce trh je díky e-shop systému UPgates jednodušší než kdykoliv dřív. Nejvyužívanější dopravce máte v rámci pronájmu napojené. Stejně tak je to s platebními branami. Na zbožáky se dostanete jednoduše díky partnerovi Mergado. Polskou jazykovou mutaci můžete spravovat jednoduše v jedné administraci a mít ji dokonce na vlastní doméně (.pl). Poslední a hodně důležitou věcí jsou polské překlady. S těmi vám pomohou například naši partneři specializují se na kompletní expanzi na zahraniční trhy a lokalizace e-shopů.

Dnes už nemusíte být velcí jako Notino, abyste mohli v Polsku uspět. 

Informace jsou čerpány z článku našeho partnera Expadeco, Velký přehled E-commerce scény v Polsku a z článku zpracovaného Janem Tomáškem z obchodně ekonomického úseku Velvyslanctví ČR ve Varšavě. Aktuální údaje jsou pak dostupné z oficiálního reportu "E-commerce w Polsce 2020", kterou zveřejnil polský portál Gemius.