Právní pomoc v zahraničí: Jak založit účet u zahraniční banky a připravit obchodní podmínky pro expanzi e-shopu?

Máte e-shop a zvažujete expanzi do zahraničí? Pak můžete potřebovat bankovní účet v zahraniční bance a přizpůsobené obchodní podmínky. V našem článku vám poradíme, jak si s těmito právními požadavky co nejlépe poradit a na co si dát při expanzi e-shopu do zahraničí pozor.

Expanze do zahraničí představuje pro mnoho podnikatelů zajímavou příležitost, jak rozšířit svůj trh, získat pro svůj e-shop nové zákazníky a zvýšit zisk. Tento krok však přináší i celou řadu právních a administrativních výzev. Mezi ty nejčastější patří založení bankovního účtu v zahraničí a přizpůsobení obchodních podmínek pro prodej zákazníkům v zahraničí.

Zatímco přizpůsobení obchodních podmínek se týká všech, kdo chtějí v zahraničí prodávat, bankovní účet v zahraničí potřebují jen někteří. Týká se to především e-shopů expandujících do zemí, ve kterých se neplatí eurem. Nebo e-shopů, které cílí na B2B obchod a jejichž zákazníci platí spíše bankovním převodem než platební kartou.

Co je potřeba pro založení zahraničního bankovního účtu?

Před otevřením účtu v cizí zemi se ujistěte, že máte všechny potřebné dokumenty, které banka vyžaduje. Tyto dokumenty se mohou lišit v závislosti na zvolené zemi pro vaši expanzi. Zpravidla ale zahrnují:

  • notářsky ověřenou zakladatelskou listinu nebo společenskou smlouvu
  • notářsky ověřený výpis obchodního rejstříku
  • doklady o registraci k DPH (pokud je firma plátcem)
  • doklady identifikující jednatele a další odpovědné osoby (banky obvykle vyžadují cestovní pas nebo občanský průkaz)
  • smlouvy s místními firmami (například přepravní společnosti, dodavatelé služeb, pronajímatelé skladových prostor aj.), pokud s nimi už máte v dané zemi obchodní vztahy
  • krátký popis důvodů, proč o otevření bankovního účtu žádáte a k jakým účelům jej hodláte využívat

Jak při založení zahraničního bankovního účtu postupovat?

Celý proces založení účtu v zahraniční bance se může lišit v závislosti na zemi a zvolené bance. Pokud si nejste jistí, která banka je pro vaše potřeby v dané zemi nejvhodnější, doporučujeme zpracovat jejich přehlednou rešerši.

Služby bankovních domů se mohou lišit v mnoha podstatných parametrech – například dostupnost API rozhraní pro napojení na ERP systém e-shopu, poplatky za převody zůstatku do vaší mateřské banky v Česku, poplatky za bankovní výpisy aj.

Díky spolupráci s profesionálním partnerem, který se na právní pomoc v zahraničí specializuje, můžete získat:

  • analýzu požadavků a očekávání zákazníků v cílové zemi
  • doporučení nejvhodnější banky na základě potřeb vašeho e-shopu a konkrétních požadavků
  • příprava a vypracování potřebných dokumentů
  • překlady dokumentů do cizího jazyka s ověřením pro zahraniční banky
  • asistenci při komunikaci s bankou a při jednání o podmínkách účtu
  • kompletní zastupování při založení účtu, včetně asistence a tlumočení při finálním podpisu na pobočce banky

Kolik vás založení zahraničního bankovního účtu může stát a jak dlouho tento proces trvá?

Cena založení bankovního účtu v zahraničí se obvykle pohybuje od několika desítek až po stovky eurRoční náklady na vedení účtu mohou být téměř nulové, ale klidně i v řádu desítek eur v závislosti na typu účtu, požadovaných službách a konkrétní bance. Proces otevření účtu trvá obvykle od několika dnů až po několik týdnů – podle složitosti požadavků banky a administrativních kroků.

Jak na obchodní podmínky pro prodej v zahraničí?

Zatímco bankovní účet u zahraniční banky potřebují jen někteří provozovatelé e-shopů, požadavek na přizpůsobení obchodních podmínek se týká všech, kdo prodávají zákazníků v zahraničí. EU sice tvoří jednotný trh služeb a zboží, ale zákony na ochranu spotřebitele si každá země stanovuje vlastní. Místní legislativa tak má zásadní vliv na to, jaké podmínky musí provozovatel e-shopu zveřejnit a jakým způsobem musí informovat své zákazníky o záručních dobách, možnostech odstoupení od smlouvy aj.

Při přípravě obchodních podmínek uplatňují české e-shopy zpravidla následující strategie:

Východní trhy: zjednodušený přístup

V zemích východní Evropy (Polsko, Maďarsko, Rumunsko, Chorvatsko aj.) je často dostatečné, pokud máte odborný právní překlad obchodních podmínek z češtiny do místního jazyka. Dejte si však pozor na překlad vyhotovený automatickými překladači typu DeepL apod. Takto přeložený text může obsahovat řadu nepřesností, ale i vyložených významových nesmyslů. Pokud podmínky v tomto znění zveřejníte, můžete se potýkat s těžkostmi při pozdějším uzavírání obchodních vztahů s místními partnety (např. přepravní společnosti, poskytovatelé platební brány aj.).

Text obchodních podmínek by měl pokrývat zejména základní podmínky týkající se vrácení zboží, reklamací a právních nároků. Pro prodej v zemích východní Evropy tak zpravidla není potřeba přistupovat k složitým úpravám a změnám ve znění podmínek pro prodej v Česku. I přesto je dobré konzultovat vaše podmínky se specialistou, který vás upozorní na případná specifika týkající se vašeho sortimentu, způsobu doručování atp.

Západní trhy: potřebujete právní překlad

Při expanzi e-shopu na trhy západní Evropy (Německo, Rakousko, Francie, Španělsko, Itálie aj.) je výrazně důležitější, aby obchodní podmínky e-shopu odpovídaly místním právním normám. Mnohé z těchto zemí mají specifické zákony týkající se ochrany spotřebitele, nakládání s osobními údaji a dalších pravidel pro e-commerce. V tomto případě není právní překlad dostačující, ale je třeba znění podmínek přizpůsobit místní legislativě.

Obzvlášť specifický je e-commerce prodej v Německu nebo Rakousku. Tam se můžete setkat i s případy, kdy na vaše nedostatečné a nevyhovující obchodní podmínky upozorní vaše lokální konkurence. Namísto prodeje pak budete trávit čas vysvětlováním u německých nebo rakouských úřadů.

V případě Německa nebo Rakouska si tak budete muset nechat vytvořit obchodní podmínky, které zohlední jejich specifické předpisy týkající se ochrany spotřebitele, reklamace a záruky. Dobrou zprávou je, že díky časté expanzi českých e-shopů do těchto zemí je u našeho partnera NK Expand celý proces zautomatizovaný. Počáteční náklady se tak pohybují do 100 €, poplatky za pravidelnou aktualizaci jsou pak v jednotkách eur.

„V roce 2024 nám společnost NK Expand pomohla otevřít bankovní účet v Polsku u Santander bank. Celý proces probíhal hladce a bez problémů. Jsme velmi spokojeni jak s otevřením účtu, tak s kvalitními službami poskytovanými bankou Santander. Děkujeme za profesionální přístup a pomoc!"

L Slavík, jednatel e-shopu s rybářskými potřebami

Nezapomeňte, že …

  • mezinárodní bankovní číslo s lokální předvolbou (tzv. IBAN) a lokalizace obchodních podmínek výrazně zvýší důvěryhodnost vašeho e-shopu v očích místních zákazníků.
  • díky lokálnímu účtu v místní bance můžete výrazně optimalizovat nejen náklady na finanční převody, ale ušetřit i čas spojený s bankovními transakcemi.

Založení účtu v zahraniční bance i příprava obchodních podmínek pro prodej v zahraničí jsou složité a komplexní procesy. Ale se zkušeným partnerem, který se na tyto služby při expanzi e-shopu do zahraničí specializuje, může být tato cesta výrazně jednodušší.

Chcete se dozvědět víc informací? Obraťte se na specialisty z NK Expand a požádejte je o pomoc s úpravou obchodních podmínek nebo otevřením bankovního účtu v zahraničí. Využijte jejich bohaté zkušenosti a individuální přístup. Expanze vašeho e-shopu do zahraničí pak proběhne hladce a dopadne úspěšně.

Další článek
Jak vybrat vhodnou zemi pro expanzi e-shopu do zahraničí?