Jak jsme už v minulosti několikrát psali, situace ohledně koronavirové krize není zdaleka černobílá. Toto reflektuje také nadpis článku na smartmania.cz, který jsme se rozhodli zařadit do sekce novinek ve světě e-commerce. A to sice "Někomu škodí, někomu pomáhá. Koronavirus výrazně uspíšil přechod k online nakupování".

Americká mezinárodní společnost IBM, zaměřující se na technologie, posbírala data, která mluví jasně. Přechod od fyzických nákupů v kamenných prodejnách k online prodejům se díky koronaviru urychlil o 5 let. První čtvrtletí tohoto roku poznamenalo americké kamenné obchody propadem prodejů o 25%. Ve čtvrtletí druhém už to bylo až 75%. Za rok 2020 pak IBM odhaduje průměrný pokles fyzický prodejů o 60%. To vše vede k navýšení online prodejů. Protože ani koronavirus neovlivnil potřebu lidí nakupovat.

Co vše dle průzkumu IBM zákazník nakupuje?

Data poskytla informace o tom, jaké jsou aktuální potřeby a priority nakupujících. Prodeje klesaly u módních produktů a oblečení celkově. Zřejmým důvodem poklesu tohoto prodejního odvětví je fakt, že mnoho lidí začalo pracovat, ale také studovat z domova. Růst zaznamenaly dle IBM prodejci potravin a alkoholu. Konkrétně v průměru o 12% a 16%. 

Výsledek zprávy není nic závratně nového. Maloobchodníci nebo kamenné obchody v obchodních centrech se budou muset urychleně přizpůsobit. Jinak ztratí svou konkurenceschopnost. Tato situace jim nabízí perfektní možnost využít symbiózy kamenné prodejny s e-shopem. Ty jsou schopny si navzájem pomáhat. Když ne tak, že si zákazník přijde zboží obhlédnout nebo vyzkoušet sám, tak si jej zde může alespoň osobně vyzvednout po online nákupu. 

Kdo konkrétně koronavirus v USA zvládl nejlépe? 

Vidět tuto synergii lze například u amerických gigantů Wallmart a Target. Ti využili své dřívější investice do e-commerce, které se kladně projelivy na jejich číslech. Wallmartu vyrostl v posledním čtvrtetí online prodej o 97%. Target dokonce stanovil rekord, když mu za čtvrtletí vyrostly prodeje o 273%. Oba tito maloobchodní prodejci totiž investovali do prodeje potravin. Wallmart zvolil strategii osobního vyzvednutí na pobočkách nebo doručení. Target pak doručuje do domácností prostřednictví partnerských dopravců. K tomuto aktuálně využívá služeb společnosti Shift, která se na doručováníí potravin přímo ke dveřím specializuje. Růst zaznamenal také pro nás více známý Amazon. 

IBM se tímto průzkumem snaží nejen ukázat statistiku a trend růstu, ale také zodpovědět zásadní otázku. Kolik z těchto online výdajů je pouze krátkodobým úkazem spojeným s koronavirem a do jaké míry mají vliv na dlouhodobou perspektivu e-commerce? Odpovědí je to, že pandemie posunula elektronický obchod skokově o 5 let kupředu. Tento trend již probíhal dloudobě. A týká se například také online streamování, herního průmyslu nebo video aplikací. Dle IBM ale prozatím na základě těchto krátkodobých dat nelze usoudit, zda jde o trvalý přerod kamenného obchodu na internetový nebo ne. 

Originální zdrojem této zprávy je server techcrunch.com, který prezentuje detailnější informace, společně s odkazem na data od IBM. Tento článek je dostupný zde