Příběh Crickeaters: lidem, kteří ohrnují nos nad hmyzem říkáme, ať se jdou podívat na jatka
Na internetu si dnes běžně objednáváme potraviny. E-shopů, které prodávají jídlo a nápoje, přibývá. Internetový obchod Crickeaters je ale přece jen výjimečný. Prodává totiž pochutiny z hmyzu. Zajímavý podnikatelský záměr samozřejmě neušel naší pozornosti. Proto jsme vyzpovídali Anežku Jonášovou, zakladatelku e-shopu Crickeaters.
Váš sortiment je docela neobvyklý, prodáváte jedlý hmyz. Povězte nám na úvod, jak jste se ke cvrčkům dostali.
Náš příběh začal v roce 2017. Jsme ekologicky smýšlící lidé a vždy jsme se zajímali o to, odkud věci pocházejí a jaký mají dopad na naši planetu a společnost. Tím, že dnes lidé znají maso vesměs pouze jako konečný produkt - tedy krásně zabalený produkt v obchodech, mají pocit, že je vše v naprostém pořádku. Pokud se ale podíváte, co tomu předchází, a jaká je cesta zvířete a všech procesů vedoucích k tomuto konečnému produktu, nemáte již nejmenší chuť cokoliv ze zvířat konzumovat, natož za to platit peníze. Tak to bylo aspoň v našem případě. Začali jsme tedy hledat alternativy. Celý řetězec produkce hmyzu nám dával od začátku smysl. To jak z hlediska výživového, tak právě i z hlediska sociálního a humánního. Zpočátku to bylo o hledání vědeckých studií a legislativních informací a poté přišlo rozhodnutí se hmyzu věnovat naplno. Díky tomu, že 1.1.2018 vstoupil v platnost nový zákon, mohli jsme tento den slavnostně spustit prodeje. Nejsme však naivní ve smyslu, že se domníváme, že hmyz do roka nahradí veškerou produkci hospodářských zvířat. Nabízíme ale jednoznačně další zdroj a alternativu do lidského jídelníčku. Naši zákazníci nejčastěji hmyz přidali do svého stravovacího režimu, nikoliv jím nahradili ten stávající.
Odkud hmyz, který prodáváte, odebíráte? Chováte si jej sami?
Jsme hlavní distributoři pro centrální Evropu, s hmyzem pouze obchodujeme. Veškerý produkt pochází z České republiky a ostatních zemí EU. Dbáme na co nejkratší cestu mezi farmářem, námi a koncovým zákazníkem. Náš business model je především o propojování nabídky s poptávkou a pomoci všem stranám se na trhu s hmyzem orientovat a nalézt to co hledají.
Na vašem e-shopu můžeme najít třeba cvrčky s příchutí slanina a hořčice nebo čili a limetka. Tyto hmyzí svačinky si vyrábíte sami? A jak vymýšlíte příchutě?
My pomáháme producentům soustředit se na jejich core business, to je produkce a technologie. My jim pomáháme s tím, co v produkčním řetězci následuje. To je logistika, propagace, analýzy, prodej a další segmenty. Produkty a příchutě vyvíjíme společně s ohledem na požadavky trhu a technologie výroby. Vlastní chov neprovozujeme.
Hlavní důvod konzumace hmyzu je zřejmý. Oproti běžné živočišné produkci má výrazně menší dopady na životní prostředí. Jak je to ale s dopadem na lidské tělo? Jsou cvrčci zdraví a výživní?
Máte pravdu, hmyz je opravdu mnohem udržitelnější zdroj bílkovin. Pro představu na získání 1 kg bílkovin hmyz spotřebuje zhruba 2000x méně vody, 20x méně potravy, 17x méně místa díky možnosti vertikálního chovu a vyprodukuje 90x méně CO2, což je úžasné. Je to primárně díky evoluci, jež z hmyzu v průběhu milionů let utvořila mimořádně efektivní bytosti. Hospodářská zvířata byla formována do značné míry člověkem, díky tomu není efektivita taková jako právě u hmyzu. Mimo to hmyz obsahuje mnoho vitamínů a minerálů a všech 9 esenciálních aminokyselin. To znamená, že tuto hmyzí efektivitu můžeme přenést na budování našeho svalstva a buněk. Hmyzí svět je pro mnoho lidí nevzhledný, na druhou stranu je ale naprosto fascinující co všechno hmyz dokáže, například oproti hospodářským zvířatům. Toto je můj osobní názor, a tím, že se řídím příslovím: "jste to, co jíte", preferuji spíše konzumaci hmyzu a přebírání jeho vlastností skrze potravu.
Myslíte si, že za pár let nebo desetiletí budeme hmyz běžně nakupovat, objednávat si v restauraci nebo se z něj budou vařit obědy ve školních jídelnách?
Tady se budu trochu opakovat, ale jak bylo již uvedeno, naše vidina je rozšíření zdrojů spíše než-li striktní nahrazování. Každý má možnost volby. My věříme, že to bude vypadat spíše tak, že v pondělí bude na menu čistě rostlinná strava, v úterý maso, ve středu pak hmyz atd. Možná, že v horizontu 50 - 100 let bude situace na naší planetě tak napjatá, že bude třeba hospodařit s prostorem a zdroji tak radikálně, že komfort, jaký dnes máme v podobě rozmanitosti a prostoru pro chov zvířat, nebude již možné udržet. To je ale věštění z křišťálové koule. Konzumace hmyzu je rozhodně na vzestupu. I velcí hráči v oblasti qsr, retailu, suplementů či gastro výroby již hledají alternativy masa a to jak na rostlinné bázi, tak například i právě hmyzí. Smyslem hmyzu není nahradit hospodářská zvířata, ale snížit jejich produkci, ulevit našemu životnímu prostředí a poskytnout kvalitní stravu s minimem tuků a rozmanitým portfoliem aminokyselin.
Jaké produkty jsou u vás nejoblíbenější?
Nejoblíbenějším produktem je u nás rozhodně balení cvrčků s příchutí čili a limeta. Velmi oblíbení jsou i slaní červi a pro největší odvážlivce máme kobylky s jemnou příchutí alpských bylinek, které jsou velmi žádané.
Co říkáte lidem, kteří nad hmyzem ohrnují nos?
Běžte se podívat na jatka a hned poté - chutnej a uvidíš. Máme za sebou několik festivalů a nikdy jsme se nesetkali s nikým, kdo by ochutnal a řekl, že mu hmyz nechutná. Pokud si odmyslíte, že jíte právě hmyz, nepoznáte rozdíl mezi čipsem a cvrčkem, to je to kouzlo koření.
Jaké máte s hmyzími specialitami plány do budoucna?
Naše portfolio neustále rozšiřujeme a hledáme ty nejvhodnější produkty pro naše klienty. Zároveň se rozšiřujeme do sousedních zemí. Začali jsme jednat i s velkými řetězci, tak uvidíme, kde si v budoucnu budete moci zakoupit zboží právě od nás.
Proč jste se rozhodli postavit svůj e-shop u Upgates?
S rozšiřující se poptávkou původní platforma již nevyhovala našim požadavkům. Hledali jsme platformu jinou a v poměru cena/výkon nám právě Upgates dával smysl. Zároveň je to česká firma a my rádi podpoříme tuzemský podnik.