Příběh e-shop Zembag: chceme naše pytle na brambory dostat do každé domácnosti, která nemá sklep

Brambory bychom nejspíš našli v každé domácnosti. Ne všude ale panují ideální podmínky k jejich skladování. Především to platí o domech a bytech, které namají vhodný sklep. A právě tento problém přichází řešit unikátní pytle Zembag, které vznikly při výzkumu na České zemědělské univerzitě. Jaké je tajemství pytlů, které prodlouží životnost brambor o celé měsíce? Nejen o tom jsme si povídali se zakladatelem e-shopu doc. Ing. Pavlem Kloučkem, Ph.D.

Prodáváte pytle na skladování brambor. To není úplně typický produkt, který bychom v internetovém obchodě čekali. Jak vás to napadlo? 

Celý příběh Zembagu odstartoval na ČZU (Česká zemědělská univerzita v Praze) někdy v roce 2014. Během našich experimentů se ukázalo, že některé silice (látky přirozeně se vyskytující v rostlinách) dokáží zpomalitm, nebo úplně zastavit klíčení brambor. Následovala série testů v laboratořích a v roce 2017 se objevily první prototypy pytlů. Pak se díky kampani na HitHitu podařilo rozjet sériovou výrobu. 

Čím jsou pytle unikátní? 

Skladování brambor v domácnostech je docela věda. Než jsme pytel doladili do finální podoby, navrhli jsme celkem širokou řadu prototypů. Dokonce i k první sérii, vyrobené díky HitHitu a našim podporovatelům, jsem museli posílat zákazníkům upgradovací set. Takže unikátní rozhodně jsou. Jedná se o vícevrstvý pytel, díky kterému nepotřebujete sklep. Zembag udrží brambory čerstvé i při běžných pokojových teplotách, takže ho můžete mít doma v kuchyni, ve spíži, nebo klidně i na kuchyňské lince. Přece jenom je to designový kousek. 

Brambory asi najdeme v každém sklepě a spíži v Česku. Jak se vám tedy daří přemlouvat lidi, aby je skladovali ve vašich pytlích? 

Dneska už většina domácností vhodný sklep nemá, a vyhazovat po čtrnácti dnech zelené naklíčené brambory se nikomu nechce. Takže my naše zákazníky moc přemlouvat nemusíme. Až koncem loňského roku jsme nasadili online marketing, do té doby jsme prodávali je na základě zákaznické zkušenosti a doporučení. Občas si nás někdo pozval do televize či o nás napsal článek, kde jsme měli možnost náš produkt představit. Pytle opravdu fungují, a když něco funguje, tak si to zákazníci už najdou sami. O čemž svědčí již 20 tisíc prodaných Zembagů.

Jak dlouho brambory v Zembagu vydrží?

Běžně uvádíme 3 měsíce, ale v našich pokusech se ukázalo, že to jde i rok. Ale to není naším cílem, chtěli bychom aby pytel fungoval jako taková mezistanice, mezi farmářem a vaším talířem. Koupíte si kvalitní brambory někde na farmě a ty doma uložíte do Zembagu, postupně odebíráte a jíte. A když dojdou, koupíte zas ty poctivé z farmy. 

A jakou roli v tom hraje kmín?

Kmín, respektive jeho silce, je pro celý Zembag zásadní. My využíváme kmín, který už nemá další využití v potravinářství, jsou to zbytky, které se vytřídí. Z takového kmínu získáme silici, kterou pak ještě upravujeme, tak aby vydržela celou sezónu. 

Pytle prodáváte i do zahraničí. Jaké tam máte úspěchy? 

Na zahraničních trzích nejsme příliš známí. Funkci Zembagu je potřeba vysvětlit a o to se snažíme. Přirozeně v mateřské řeči to jde snadněji. Žádný podobně fungující produkt navíc neexistuje, takže si trh musíme tvořit sami. Teď, když jsme si jistí zákaznickou spokojeností, se snažíme oslovit zákazníky ve střední Evropě. Pár let už se nám daří prodávat pytle na Slovensku, v loňském roce jsme začali s německým trhem. Zatím jde o jednotky kusů, ale věříme, že nápad se prosadí i za hranicemi.

Jak vlastně expanze do dalších zemí probíhala? 

Na Slovensko to šlo tak nějak přirozeně, přece jenom ten trh je nám blíž jak jazykem tak i kulturou. Německo je obtížnější, nejdřív jsme nasadili marketplace Kaufland.de a postupně lokalizovali celý náš eshop. Zajistili jsme certifikaci a pomalu začínáme prodávat.

Jaké máte plány do budoucna?

Chceme dostat Zembag do každé domácnosti, která konzumuje brambory a nemá sklep.

K provozu svého e-shopu jste si vybrali Upgates. Co bylo hlavním důvodem? 

Náš první eshop běžel na konkurenční platformě. Upgates nám byl doporučen lidmi z Baselinkeru, právě pro jeho velké možnosti individualizace. Upgates poskytuje celou řadu doplňků a ve spojení s BaseLinkerem tvoří perfektní celek. Velkou výhodou jsou lokalizace a multidoménový provoz, což značně usnadňuje expanzi na nové trhy.

Další článek
Příběh e-shopu Bioruza: vyvíjet na začátku podnikání vlastní e-shopové řešení prostě nedává smysl