Příběh e-shopu Bioruza: vyvíjet na začátku podnikání vlastní e-shopové řešení prostě nedává smysl

Nápad na rozjezd podnikání se může zrodit kdekoliv. Třeba během studentských let v autě. Toto je ostatně případ e-shopu Bioruza, který díky svým rodinným kořenům začal prodávat kosmetiku z Bulharska. Dnes jde o významného velkoprodejce ekologické kosmetiky, který působí v mnoha zemích. A právě o tom jsme si povídali se zakladatelem e-shopu Radoslavem Conevem.

Jak příběh e-shopu Bioruza.sk vlastně začal?

Všechno začalo, když jsme jednou jeli autem z Bulharska. Sám jsem totiž napůl Bulhar. Tehdy jsme ještě během studia vysoké školy rozhodli, že začneme prodávat kosmetiku z Bulharska. Úplně zpočátku jsme chtěli prodávat produkty, které mají blízko k lékům a farmaceutickému průmyslu. 

Udělal jsem si tehdy rychlý průzkum a zjistil si, kterou kosmetiku bude dávat smysl prodávat v Česku a na Slovensku. Následně jsme dovezli pár kusů zboží a začal jsem budovat vlastní e-shop. Ten jsme si před Upgates vyvíjeli sami ve spolupráci s vývojáři z jiných společností. Až poté jsme přešli k Upgates, ve kterém jsme našli správného partnera. 

Dnes už své zboží prodáváte do dvou dalších zemí. Plánujete další zahraniční expanzi?

Jako samostatná jednotka aktuálně prodáváme do tří zemí. Ve skutečnosti ale expedujeme zásilky i mnohem dál. Namátkou třeba do Německa, Španělska, Francie, Itálie, Holandska, Rumunska nebo Bulharska. Do těchto zemí jsme vstoupili prostřednictvím rozhraní různých Marketplaces jako je Mall, Amazon, Emag nebo Allegro. My fyzicky působíme v Česku, na Slovensku a v Polsku.

Co byste doporučili podnikateli, který se se svým e-shopem chystá expandovat za hranice?

Doporučujeme vybrat si jeden z dvou způsobů.

My jsme zvolili expanzi přes Marketplace a postupně jsme získávali a stále získáváme informace o tom, jak zákazníci v těchto státech reagují na naše produkty. Druhým krokem je kompletní spuštění mutací pro jednotlivé země. Zatím jsme se takto vydali do Polska, protože nám z propočtů vycházelo příznivě. Navíc tam máme obchodního partnera, který nám s expanzí pomáhá. 

Tím druhým způsobem je spuštění e-shopu rovnou s doménou .com a aktivace doprav do co nejvíce zemí. Takto se zboží dostane k prvním zákazníkům, čímž můžete zjistit, který trh by mohl být ten pravý. Následně se můžete pustit do tvorby jednotlivých entit pro konkrétní země. S tím ale souvisí i rychlost dodání. My máme sklad v Žilině a díky jeho poloze můžeme velmi pohodlně zasílat v rámci Slovenska, ale také do Česka i  do Polska.

V čem jste jiní od konkurence?

To hlavní, v čem se od konkurence odlišujeme, je fakt, že náš byznys je z velké části postaven na B2B, protože jsme výhradním distributorem některých značek. K tomu si ještě vyrábíme některé vlastní značky. Náš e-shop nám popravdě aktuálně vytváří jen 25 procent tržeb a slouží hlavně jako místo, kde můžeme spouštět marketingové aktivity a uživatelům nabídnout produkty značek, ke kterým by se jinak nedostali. To je naše unikátní konkurenční výhoda. Stavíme si také na tom, že prodáváme bio a eko produkty a snažíme se celý náš byznys budovat udržitelně.

Jak probíhá výběr produktů a značek, které zařazujete do své nabídky?

Toto je popravdě docela dlouhý proces, který je potřeba rozdělit na značky, které distribuujeme velkoobchodně a na ty, které prodáváme maloobchodně. Velkoobchodních značek máme méně, ale generují nám až 90 procent tržeb.

Značky pro velkoobchodní zastupování získáváme typicky na výstavách různě po Evropě. Právě zde se nám daří získávat nové kontakty na dodavatele. Jakmile konktakt na novou značku získáme, monitorujeme skrze marketingové a analytické nástroje jako je Google Ads nebo Google Trends, jaký potenciál tyto značky mohou mít. Zpravidla pak trvá několik měsíců, než vše vykomunikujeme. Následně začneme značku testovat v našem e-shopu. Pak značku přenášíme do B2B.

Proč jste se rozhodli postavit svůj e-shop na Upgates?

Zjistili jsme, že vyvíjet vlastní řešení na začátku podnikání nedává smysl. U Upgates se nám už na počátku zalíbila otevřenost systému a možnost přizpůsobení na míru. Za největší přínos ale považujeme multijazyčnost a práci s feedy a API. Aktuálně máme na Upgates napojených 30 feedů, které propojují množství dalších systémů. To nám automatizuje činnost a zefektivňuje naši práci.