Příběh e-shopu můj. : Žádný diář nevyhovoval, tak stvořila ten pravý - můj.

Všechno to začalo v papírnictví, kde žádný diář nebyl ten pravý. Z frustrace nad kompromisy vznikl první náčrt vlastního systému, který dnes pomáhá stovkám lidí plánovat podle sebe. Značka můj. je osobní, ručně vyráběná, a její autorka do ní otiskla nejen životní příběh, ale i přesvědčení, že diář má být spojenec – ne diktát. Jak se nápad z točícího stojanu proměnil v funkční produkt, komunitu a e-shop, který roste spolu se svou zakladatelkou?


Pamatujete si na ten moment, kdy Vás poprvé napadlo vytvořit vlastní diář?

Pamatuju. Stála jsem v papírnictví, točila se stojanem s diáři, a ani jeden nebyl to ono. Diáře na nový rok jsem si kupovala nejčastěji už na podzim, a byla jsem schopná vystřídat i tři, než vůbec ten nový rok začal. Moc široké řádky / moc úzké sloupce / málo místa na poznámky, kam mám kruci napsat tohle, k tomu další sešit na poznámky…😁  A na konci je nefunkční řešení. Ta myšlenka na vlastní diář byla sdílená s tehdejší kolegyní a kamarádkou, dodala mi odvahu a já do toho prostě šla. 

Co byl impuls k tomu, že jste z nápadu udělala i brand a e-shop?

Samotný plánovací systém v diáři začal oslovovat kolegyně v práci, chtěly “ten diář” taky. Pak přišla na řadu matematika, jednání s tiskárnou, a výroba prvních 100 kusů. Z velké části jsem je nabídla přes crowfunding a šla jsem opravdu od nuly - založila instagram, psala tam o výhodách diáře, a po první stovce se v prosinci 2018 zaprášilo. Na jaře mi kolegyně a první zákazníci psali, že to je ONO, a že už jiný diář nechtějí. A protože jsem nikdy neměla ráda poloviční řešení, šla jsem do toho naplno. Brand, e-shop, celé to papírové bláznění... a jsem za to neskutečně ráda.

Značka můj. je silně osobní a vizuálně příjemná. Jak byste popsala její filozofii?

Děkuju za kompliment 😁. Je to podle mě docela jednoduché: můj. je můj. A taky tvůj, když chceš. Věřím, že každý má svůj vlastní způsob, jak věci plánovat, zapisovat a uchovávat vzpomínky. A taky vím, že životní role se mění a v každé životní fázi člověk potřebuje něco jiného.. Diář by se ti měl přizpůsobit, ne ty jemu. Měl být osobní, autentický a hlavně tvůj spojenec. Takový, co neříká, jak by člověk měl žít, ale je s ním při každém kroku.

Co pro Vás bylo při stavění e-shopu nejdůležitější?

Upřímně, mám za sebou 4 redesigny webu od roku 2019. Na samém začátku se málokdo dívá na to, kde by to celé mohlo být za 5 let a jaké budou potřeby nejen moje, ale i zákazníků. Není nic únavnějšího, než neustále řešit nějaký omezený vzhled webu, jeho funkce, pluginy a jejich dokupování, nějaké vyšívání na webu, aby to nějak fungovalo, výpadky serveru,...  je to otrava, které se prostě nechcete věnovat a plýtvat tak časem, (kterého je, jako v mém případě, u dvou malých dětí extrémně málo). Chtěla jsem, aby to tentokrát bylo poslední e-shopové řešení, na které přejdu, a kde už zůstanu. 

Diáře vyrábíte v Česku ručně - co je na tom nejtěžší a co nejlepší?

Nenapadá mě nic, co je nejtěžší. Nejlepší je to, jak je to celé jednoduché. Komunikuju v českém jazyce, podporuju lokákní ekonomiku, i ten papír, který je v diářích použitý, je vyráběn v Česku. Spolupracuju s malými dílnami o jednom až dvou lidech, s živnostníky a ilustrátory. Přináší to radost všem okolo mě a tak mi to dává velký smysl. Možná nejtěžší je potom ta konečná cena produktu, ale každý zákazník, který si dovede představit tu práci na jednom jediném diáři, to v konečném důsledku chápe také. 

Máte plánovací systém chráněný ochrannou známkou - co Vás vedlo k jeho vytvoření?

Já sama. Potřebovala jsem něco, co bude odpovídat mému životnímu stylu, co se nebude rozpadat pod náporem poznámek a co mi pomůže udržet ten šílený kolotoč rodiny, práce a snů pohromadě. A když jsem zjistila, že to funguje nejen mně, ale i dalším lidem, rozhodla jsem se to chránit. Protože pokusů okopírovat nebo se “jen” inspirovat už tu pár bylo a myslím si, že na dobré věci je potřeba si dát pozor. Mimochodem - mám na svědomí více projektů a ochranná známka je jedna z prvních věcí, které pro ně zařizuju, když mi vznikají pod rukama. 

Děláte výzvy a tvoříte obsah okolo svých výrobků - jak důležité je pro Vás budovat vztah se zákazníky mimo nákup?

Je to pro mě naprosto zásadní. Vždycky jsem chtěla, aby můj. nebyl jen diář, ale i komunita. Máme uzavřenou skupinu na facebooku, která letos v lednu oslavila 5 let a kam sypu informace dřív, než na sociální sítě. V newsletterech posílám materiály k tisku, pořádám prodejní akci (letos už 5. ročník), kam samozřejmě kromě zákazníků zvu i další české značky, abychom měli možnost se s těmi zákazníky vidět naživo. Pamatuju si spoustu mých zákazníků jménem a příjmením, vybavím si místo jejich bydliště a často dokážu říct, jaký letos mají můj.diář 😁

Co Vás momentálně nejvíce baví okolo tohoto projektu?

Jedna kolegyně a kamarádka mě před rokem označila jako “generátorka nápadů” a musím přiznat, že mě baví cokoliv nového vymýšlet. Baví mě se do něčeho ponořit, ať je to obsahový plán na sítěm články na web nebo skicování nových produktů, to je moje doména. A baví mě, když zákazníci posílají fotky svých diářů – jak je plní, zdobí, jak si s nimi žijí své každodenní příběhy. 

Byl Upgates první volba pro Váš e-shop?

A víte, že jo? Když jsem zkoumala možnosti, Upgates mi dával největší smysl – flexibilita, jednoduchost a čistý design. Přesně to, co jsem hledala. Nechtěla jsem trávit srovnáváním různých řešení dlouhé dny a dám hodně na osobní doporučení: někomu něco fungovalo, byl spokojený, tohle tam bylo snadný, je to rychlý,... OK, jdeme do toho 😁

Teď jedna záludná otázka - čím Vás přesvědčil Upgates, že je ta správná volba?

Naprosto zásadní pro mě byla možnost vytvořit si vlastní barevnou konfiguraci produktu. Na tom jsou totiž diáře postavené - každý rok představím novou barevnou paletu diářů, a zákazník si k němu vybírá barevné komponenty, které tam potom ručně šijeme (například zajišťovací gumičku nebo štítek s logem). S drobnou úpravou od kodéra je to věc, kterou už mám na sezónu připravenou. 

Jaké máte plány s e-shopem a značkou můj. do budoucna?

Po těch 8 letech a dětech nastupujících do školky teď ladím hlavně svou osobní rovnováhu 😁. Protože když tohle nebude fungovat, nebudou ani nápady a ani radost z práce. Aktuálně ale hledáme prostor pro větší dílnu a zázemí, kde bych se mohla potkávat se všemi, kteří se kolem značky můj. jakkoliv motají 🙂. Samozřejmě mám spoustu dalších nápadů, ale ty zatím zůstanou... v diáři 😊.

Chci si taky vytvořit e-shop

Další článek
Příběh e-shopu Fufíci: Jak se rodinná dílna stala značkou s velkým příběhem