Příběh e-shopu Podpultovky.eu: po přechodu na Upgates nám zákazníci přestali mizet těsně před objednáním

Kvalita potravin na pultech obchodů je už řadu let velkým tématem. Stejně tak je nabídka českých obchodů díky menší atraktivitě trhu chudší než bývá v sousedních zemích zvykem. Právě e-shop podpultovky.eu, který nově běží na řešení od Upgates, se tyto rozdíly snaží vyrovávat. V jeho nabídce totiž najdete zahraniční produkty s lepším složením, nebo exotickou příchutí. Nejen o potravinách, ale také o přechodu zavedeného internetového obchodu k Upgates jsme si povídali s majitelem podpultovek Tomášem Tinkou. 

Na svém e-shopu prodáváte zahraniční potraviny. V čem jsou od těch z pultů českých obchodů jiné?

Hlavní rozdíl je českými médii hodně často rozebíraný, tudíž asi nikoho nepřekvapí, že jde hlavně o kvalitu a u celé řady produktů také o cenu. Proti řetězcům jsme hodně malá firma, a přesto jsme schopní nabídnout např. Nutellu z Německa za stejnou cenu, za kolik bývá v obchodech v akci ta méně kvalitní česká. Zákazníky navíc dost často překvapuje vysoká kvalita některých produktů z Polska. Třeba Coca Cola obsahuje pravý cukr, kdežto v naší české už je několik let pouze fruktózo-glukózový sirup.

Nejde ale jen o vyšší kvalitu, velká část naší nabídky se zaměřuje na známé značky v různých u nás nedostupných příchutích a variantách. Český trh je pro hromadu značek až moc malý, což je sice škoda, ale pro nás samozřejmě výhoda, jelikož právě tyto produkty jsou hodně žádané. Lidé danou značku znají, chtějí ochutnat něco nového a my se jim to snažíme nabídnout. U některých značek už jsme nabídli varianty z EU, Japonska, Indie, Mexika, USA a dalších zemí. A co si budeme povídat, i my sami rádi ochutnáváme a poznáváme rozdíly nejen v kvalitě, ale také v samotných chuťových preferencích různých koutů světa.

Jak jste se vlastně k prodeji “podpultovek dostali? A jak dlouho už e-shop provozujete?

Nápad na Podpultovky vznikl v létě 2018, kdy jsem po odchodu ze zaměstnání potřeboval změnu a zeptal se kamaráda, jestli by neměl nějaký nápad v čem podnikat. Odpověď byla opravdu rychlá, protože se mu už delší dobu v hlavě rojily nápady na dva různé e-shopy. Zkusili jsme oba, ale opravdovou šanci na úspěch měl jen jeden. V tu dobu ještě pod pracovním názvem Haminy. Název jsme párkrát změnili, upravovali nápady, ale netrvalo to dlouho a už 1. 11. 2018 jsme spustili Podpultovky.

Oba jsme v tu dobu už roky sbírali plechovky od energetických nápojů, znali jsme celou komunitu, kamarád psal známý webzín o energy drincích a dokonce několikrát pořádal srazy sběratelů. Už tehdy jsme si občas zajeli do ciziny pro nějaké plechovky a přitom nakoupili něco navíc pro ostatní sběratele. Bylo tedy jasné, že když začneme u nápojů všeho druhu, tak nebude problém „přetáhnout“ známé a kamarády od konkurence k nám. Vždy vědí, že dostanou to, co inzerujeme. Slané a sladké dobroty jsme samozřejmě nevynechali, ale nápoje pro nás byly a nejspíš vždycky budou stěžejní. Mikuláš a velikonoce jsou dvě období, kdy se situace obrátí a dobroty na chvíli dostávají přednost.

Jaká je cesta například mexické Coca-Coly z výroby do vašeho skladu?

Veškeré produkty pocházející ze zemí mimo EU pořizujeme přes evropské dodavatele, jelikož na vlastní kontejner zboží to chce ještě trochu povyrůst. Takovou mexickou Coca-Colu tedy objednáváme u našeho německého dodavatele, který jí s celou řadou dalších mexických produktů objednává přímo v Mexiku. Je to tak ideální, protože se nás netýkají žádná rizika a povinnosti spojená s cestou kontejneru přes půl světa.

U většiny dodavatelů objednáváme na základě skladové dostupnosti, což je lepší, jelikož produkty obdržíme během pár dní. Někteří naopak objednávají zboží až na základě naší poptávky, jenže pak to může trvat až půl roku a to není úplně ideální. To už se musí jednat o opravdový hit. 

Jaké výrobky jsou u zákazníku nejoblíbenější?

Díky zmiňovanému základu naší klientely jsou opravdu oblíbené veškeré energetické nápoje, především pak značky Monster. Zákazníci si také rádi objednávají kdejakou Coca Colu a Fantu v kvalitnějších verzích z Dánska nebo USA či rovnou v zajímavých příchutích z celého světa. Samotnou kapitolou je pak Fanta Orange Zero a vlastně snad jakýkoli známý nápoj ve verzi bez cukru, který není dostupný na našem trhu. Nevím, jestli si o nás psali na nějaké diskuzi týkající se těchto nápojů, ale před pár lety se během pár dní něco zlomilo a od té doby nestíháme nápoje bez cukru dovážet.

Z dobrot je hodně úspěšný sýrový popcorn Jolly Time. Velkou klientelu máme také u Pringles, kde už jsme za 5 let nabídli přes 100 různých příchutí ze všech koutů světa. U sladkostí pak ze všeho nejvíc platí to, že zákazníci chtějí ochutnávat jiné verze známých značek. Například u Snickers rádi ochutnají jak novinku z Německa, tak limetkovou verzi z Brazílie, mandlovou z USA nebo pistáciovou z Indie.

A nějaký hit poslední doby?

Opravdovým hitem loňského roku byly hydratační nápoje značky Prime. Tady na rovinu přiznám, že jsme je dlouho vůbec nechtěli zařadit do nabídky a byly nám tak trochu proti srsti. Jenže to byl takový hit, že jsme si nemohli dovolit být jediným podobným e-shopem na trhu, který jej neměl v nabídce. Bublina už splaskla a i ti největší příznivci přiznávají, že to vůbec není povedený produkt. Úspěch byl zařízen jen a pouze slávou majitele značky a následným boomem na sociálních sítích. Pár variant máme stále v nabídce, ale do budoucna s ním nepočítáme. A zároveň víme, že příště se při podobném pocitu nenecháme strhnout a budeme si stát za svým.

S e-shopem jste nedávno přešli z jiného řešení. Jak jste zatím s fungováním podpultovek u Upgates spokojeni?

Každé e-shopové řešení má svá pro a proti, takže nám chybí pár drobností, na které jsme byli zvyklí. Na druhou stranu funguje u Upgates celá řada důležitějších součástí mnohem lépe nebo lze snadno napojit externí řešení. Přesun e-shopu připravoval kolega a vše směřoval na přelom roku. A najednou mi 31. 12. dopoledne píše, že objevil doplněk Chameleoon pro efektivnější vytváření zásilek u našich přepravců a rozhodně ho chce nasadit. Jen bude muset předělat pár již připravených věcí. Určitě jsou k dispozici i další doplňky, které by u nás mohly najít využití, jen ještě nebyl čas je prozkoumat.

U některých drobností komunikujeme s podporou a trochu doufáme, že se je časem podaří vyřešit respektive vylepšit pro všechny uživatele Upgates a ne jen pro nás. Kolega se tím sice neživí, ale věnuje se podobným věcem dlouhé roky a dokáže vymyslet zajímavé postupy a změny. Možná bude vývojáře u Upgates brzo štvát svými připomínkami, ale myslí to dobře a chce posouvat obě strany dál. 

A jaké hlavní změny po přechodu pozorujete?

Ve statistikách vidíme, že už nám konečně nemizí tolik zákazníků z košíku těsně před objednáním. Předchozí řešení nemělo možnost vybrat si zemi doručení, a proto na zákazníka ve výběru dopravy vybafl nesmyslně dlouhý seznam. Navíc jsme se dříve často potýkali s výpadky a to samozřejmě stojí peníze. Jen v lednu mělo předchozí řešení výpadky v řádu hodin, u Upgates jsem zaznamenal jediný trvající několik málo vteřin. Po přechodu jsme samozřejmě přišli o velkou část účinnosti našich reklam, tudíž ještě nemůžeme úplně porovnávat, ale věříme, že změna pomůže k dalšímu růstu.

Nabízíte doručení do řady zemí, ve kterých jste kromě Česka nejúspěšnější?

Absolutně největší úspěch máme na Slovensku, což bude asi spojené s historií a téměř stejným jazykem. Plánujeme sice přidat alespoň angličtinu, ale moc velký nárůst za tímto krokem neočekáváme, protože jsme dále úspěšní hlavně v Maďarsku a Polsku a zákazníci si už zvykli používat překlad Googlem do svých mateřských jazyků. Do všech nabízených zemí putuje alespoň jednou za čas nějaká zásilka, jelikož jsme je postupně přidávali až na základě poptávky. Občas se nám sice ozvou i potencionální zákazníci mimo EU, ale tímto směrem expandovat neplánujeme.

Jaké máte s e-shopem plány do budoucna?

Díky možnostem systému Upgates jsme se rozhodli rozšířit nabídku o celá balení a následně je nabídnout velkoobchodním zákazníkům, kteří nás o to už nějakou dobu prosí. Kolega navíc stále zkoumá veškeré funkcionality a externí doplňky a hledá, co všechno ještě můžeme využít. Aktuálně má například v plánu doplnit ceny za 100g / ml, ale určitě si vymyslí i něco dalšího. Jsme sice konzervativní a máme rádi čistý vzhled bez hromady bannerů, ale i tam se nejspíše rozhodneme pro nějaké změny. Jinak plánujeme především další růst a co nejvíce podpultovek. 🙂

Další článek
Příběh e-shopu SamoBot: zpřístupňujeme technologii samoobslužné prodejny každému podnikateli