Příběh e-shopu SamoBot: zpřístupňujeme technologii samoobslužné prodejny každému podnikateli

Klasické prodejny máme neodmyslitelně spojené s obsluhou a pravidelnou pracovní dobou. Chytré technologie ale umožňují i fungovat jinak. S minimálními náklady a větším pohodlím pro zákazníky. Právě o to se snaží SamoBot, který podnikatelům dodává kompletní vybavení pro samoobslužné prodejny. O tomto zajímavém projektu jsme si povídali s jeho zakladateli Honzou Minaříkem a Luborem Noskem.  

Díky SamoBotu si mohou podnikatelé vytvořit kompletně samoobslužný obchod, který je otevřený 24/7. Řekněte nám o svém projektu více.

Na začátku byla vize, že podobnou technologii, která byla zatím výhradně v zahraničí a na naše poměry velmi drahá, zpřístupníme i běžným lidem. Chtěli jsme dát obyčejným lidem trochu volnosti a možnost prodávat 24/7. Kompletně bez potřeby lidské obsluhy nebo třeba kombinovaně: 9–17 hod. mějte otevřeno s obsluhou a ve zbytku času bude váš provoz automatizovaný. 

Tak jsme se dali do práce. Na testování jsme v Hradci Králové na podzim roku 2022 otevřeli náš první obchod (1. generace). Kompletně bezobslužný. Otevřený 24/7. Tím začala naše divoká spanilá jízda.

Zjistili jsme, že se lidé zvládnou registrovat online, vstoupit na pobočku, sami si vybrat zboží, naskenovat, zaplatit a odejít (resp. velká většina lidí to zvládne 😀). To jsme považovali za obrovský úspěch.

Jak přesně pobočka vybavená vašimi technologiemi funguje? 

Nejjednodušší to bude na příkladu. Tohle je Lukáš Vydra a jeho 24/7 samoobslužná pobočka v Trutnově (3. generace, prohlédnout si ji můžete na našem e-shopu zde):

Pobočka je otevřena cca půl roku a z toho prvních 5 měsíců byla 100% bez lidské obsluhy, otevřená 24/7 (nyní je otevřena částečně s lidskou obsluhou - neustále testujeme, co funguje nejlépe).

  1. Registrace

Lidé se na jeho webu www.vratilime.cz jednoduše registrují. Zadají jméno, příjmení, e-mail, telefon a je to.

  1. Vstup na pobočku

Při každém přihlášení se vám na mobilu vygeneruje unikátní a časově omezený QR kód (nebo dostanete fyzickou věrnostní QR či RFID kartičku, kterou vám samozřejmě také zařídíme). Jednoduše pak kód naskenujete u vstupu a el. zámek vás pustí dovnitř. 

Čtvrtá generace poboček již umí i vstup pomocí jednorázového SMS kódu, který uživatel zadá na vstupním tabletu.

  1. Nákup

Vyberete si zboží, sami si ho naskenujete, zaplatíte kartou a je to.

  1. Senzory a zabezpečení

Pobočka je prošpikovaná senzory od podlahy ke stropu 🙂 Senzory máme pro kontrolu otevřených dveří i oken, kontrolu teploty a vlhkosti, zaplavení, hluku a kouře. Pro maximální úsporu nákladů za energie na pobočce automaticky svítíme podle aktuální návštěvnosti a topíme podle historických dat.

Na pobočce jsou 3 druhy kamer. Od klasických až po kamery vybavené umělou inteligencí.

Funguje to? Nakupují lidé? Uživí se taková pobočka?

Na to se nás lidé ptají neustále a zcela logicky. Napsali jsme o tom článek Bezobslužný provoz se vyplatí! Jak si vede 24/7 pobočka Vrátilimě – Trutnov?

Čísla mluví jasně: ano, vyplatí se to. Ve 4. měsíci jsme v Trutnově začali dělat trochu marketing na FB a IG a pobočka utržila cca 100 000 Kč a z toho byl čistý zisk 30 000 Kč.

Má technologie SamoBot ještě jiné využití?

Rychle jsme přišli na to, že má. Jde třeba o sportoviště. V současné chvíli pracujeme na tom, abychom kompletně automatizovali jeden velký hradecký crossfit gym. Bude mít 24/7 vstup pro své členy, kompletní kamerový systém, senzory a zabezpečení včetně bezobslužného nákupu.

Jako bonus vyvíjíme i systém pro rezervaci časového slotu na vaše cvičení.

Další využití jsme našli pro krátkodobé pronájmy typu Airbnb. Můžete pronajímat apartmán na druhém konci světa a jediné, o co se musíte starat, je úklid. Dokážeme pro vás digitálně ověřit hosta, po zaplacení mu poslat přístupové heslo nebo QR kód (máme mnoho technologií pro vstup). Host se sám ubytuje, nikomu nepředáváte klíče. U vstupu je digitální zvonek, kterým se s vámi host může kdykoli spojit.

Nemovitost je vybavena všemi senzory, včetně senzoru na hluk a kouř. Pronajímatelé často naráží na to, že se na ně svaluje veškerý hluk v budově. Máme aplikaci, která vašim sousedům přesně ukáže, že v dané době u vás nikdo nebyl, a pokud ano, pak dokážete, že povolenou hranici hluku nepřekročil (jinak by ho aplikace sama upozornila).

Jako další přidanou hodnotu lidem dodáváme i systém pro řešení administrace spojené s ohlašováním hostů na příslušné úřady a placením poplatků.

Spustili jsme také vlastní síť výdejních boxů. Technologie boxů je open source, kdokoli se může zapojit do naší sítě a začít vydělávat na provozu a výdeji balíčků. 

Pokud máte obchod nebo výdejní místo a již vydáváte balíky (Zásilkovna, PPL atd.), naše výdejní boxy jsou pro vás velmi výhodné řešení, které zabere méně práce a je z něj větší zisk.

Na naší technologii už byla spuštěna výdejní síť boxů Cajita v překladu “Malá krabička” na Tenerife.

V lednu zprovozníme první plně autonomní pobočku napájenou solární energií (nebo ze sítě). Modulární stavba je ve velikosti 6 × 3 metry. Lze ji jednoduše dopravit kamkoli. Výrobu nám zajišťuje firma CubeSpace. Tuto mobilní pobočku budeme dávat k dispozici k pronájmu. 

V čem se SamoBot liší od jiných řešení? 

Trh samoobslužných technologií v ČR a EU roste. My zaměřujeme svou pozornost na menší a střední podniky.

Naší výhodou je jednoznačně cena. Sami se můžete podívat na náš balíček HW pro samoobslužnou pobočku. Vychází zhruba na 80 000 Kč bez DPH. 

Pokud byste si sami poskládali HW, dostanete se na vyšší cenu, než kolik stojí náš balíček včetně instalace.

Vše stavíme na otevřeném HW i SW, nejsme limitováni jedním výrobcem. Takže pokud již nějaký HW máte a nechcete si kupovat nový, nejspíš půjde využít.

Vše na obrázku výše je základní součást balíčku samoobslužné prodejny.

Když jsme u finanční stránky, na kolik vyjde provoz průměrné samoobslužné pobočky a jak si vede ve srovnání s prodejnou, kterou obsluhuje lidský personál?

Tady bych to rozdělil na dvě části, náklady na HW a instalace a poté licence a software.

Náklady na HW jsou výše, na HW máme marži zhruba 10 %, kterou pokryjeme náklady na instalaci.

Náklady na SW se hodně liší podle toho, co všechno využíváte.

Příklad: Pokud máte 24/7 vstup, potřebujete systém pro správu uživatelů a systém pro registrace.

Pokud máte 24/7 nákup, potřebujete pokladní systém, inventury, tisk štítků, platební terminál, clearing plateb, export pro účetní, fakturační systém atd.

Senzory a zabezpečení a kamerový systém musí někam ukládat všechna data. 

Takže se jedná o desítky menších systémů, které integrujeme do platformy SamoBot Portál. Ale pro jednoduchost řekněme, že se měsíční náklady pohybují okolo 5 000–6 000 Kč.

No a náklady na provoz s lidskou obsluhou? Tak to je jednoduché.

Průměrný měsíc je cca 730 hodin × 150 Kč/h. = 109 500 Kč

Jakou roli hraje fakt, že samoobslužné prodejny mohou být otevřené 24/7?

Velkou, lidé nám říkali, že stejně nakupují nejčastěji od 9 do 18 hod., tak proč mít provoz 24/7? Měli jsme možnost otestovat, co jsme si mysleli, a to, že když obchod bude od začátku 24/7, kompletně se mění nákupní chování lidí. Vidíme, že cca 35–40 % nákupů se děje mimo standardní otevírací dobu.

Plánujete se SamoBotem expandovat do zahraničí? 

Už jsme na Tenerife.

Nyní tvoříme partnerství s firmami v ČR, hlavní odbytiště je ale za hranicemi ČR, směřujeme tedy i mimo naši rodnou zemi.

Je to nová technologie, jak na ni reagují prodejci?

Pro běžné prodejce je to něco úplně nového. Snažíme se jim všechno vysvětlit a za každým nejdříve jedeme osobně, ukážeme jim naši technologii a podíváme se na jejich produkty i prostory. Vynakládáme maximální snahu minimalizovat jejich riziko.

Lidem proto nabízíme pronájem našeho SW na 6 měsíců zdarma, zaplatí tak na začátku pouze za HW (který umíme poskytnout i na splátky).

Pokud se po půl roce rozhodnou, že naše řešení nechtějí a nevyhovuje jim, odkoupíme si HW zpět a využijeme jej u dalšího zákazníka. Rádi využíváme i refurbished HW, protože je pro našeho zákazníka levnější a tak výrazně ušetří na výsledné ceně celého řešení.

Další článek
Příběh Elimashop: spojení e-shopu s kamennou prodejnou se v našem případě ukázalo jako ideální