Příběh Kawio

Na svém e-shopu prodáváte hlavně kávu a čaje, ale také potraviny jako oříšky nebo čokolády. Můžete nám na úvod říct, jak jste se k těmto produktům dostal? 

Vše začalo kávou. V roce 2000 jsem začal dovážet exotické dřevo z Indonésie a Malajsie. Během cest po asijských lesích a pralesích jsem často míjel plantáže s kávami a čaji. Roku 2006 jsem se doslechl o nejvzácnější kávě na světě zvané Kopi Luwak. Začal jsem po ní pátrat. Po zhruba 2 letech se mi podařilo kávovníkové plantáže s divokými cibetkami navštívit. Kávu jsem si osobně posbíral, vysušil, vyloupal a upražil. Postupem času jsem navštěvoval i další plantáže, a to jak kávové, tak čajové. Cesty za dřevem mě zavedly i na plantáže Jižní Ameriky a Afriky. Sbíral jsem nejen plody, ale i zkušenosti a znalosti. Během let provozování zážitkové prodejny káv a čajů jsem postupně rozšiřoval sortiment o příslušenství i další potraviny blízké kávám a čajům. Kakaové boby doposud dovážíme a pražíme pouze pro vlastní potřebu, avšak produkty z kakaových bobů nakupujeme a prodáváme od českých dodavatelů.

Kávu si pražíte sami? 

Ano, již od roku 2008 si pražíme kávu sami. Skladem držíme více než 5000 kg zelené nepražené kávy. Aktuálně můžeme nabídnout více než 80 druhů výběrových káv z celého světa.

Naprostou většinu kávy, která se v Česku prodá, stále tvoří masová produkce, na kterou jsou lidi zvyklí. Jak se výběrová káva liší od té ze supermarketu?

Výběrová káva pochází zpravidla z mikrolotů, tedy menších plantáží osázených vyšlechtěnými druhy kávovníků, ošetřovaných s maximální pečlivostí. Stejný důraz je také kladen na vlastní sklizeň a zpracování kávy. Sklizeň je zpravidla prováděna ručně, a to pečlivým výběrem pouze nepoškozených a zralých kávových třešní. Zvláštní kapitolu pak tvoří vlastní zpracování kávy. Dřívější 3 základní metody nazývané dle způsobu zpracování: suchá, polo-promytá a plně promytá se dnes rozšířily a stále rozšiřují o další metody lišící se zpravidla způsobem fermentace nebo posklizňovým primárním zpracováním. Mezi nejznámější patří metoda honey, asijská giling basah nebo aktuální novinka anaerobní.
Zpět k základnímu rozdílu. Kávy v supermarketech jsou většinou zpracovány plně-promytou metodou a praženy na silný stupeň pražení, aby se zamezilo vyniknutí kyselejších tónů. Silnější pražení má však za následek přepálení zdraví prospěšných olejů, jenž dávají kávám jejich unikátní plnou chuť a aroma. Výsledkem jsou hořké kávy, jejichž chuť se vzájemně liší minimálně a jejich zdravotní prospěšnost je buď minimální nebo dokonce negativní.

Nabízíte i exkluzivní kávu Kopi Luwak. Můžete nám o ní říct více? 

Psát stručně o cibetkové kávě je těžké. Stručnost bývá zdrojem různých polopravd a mýtů. Pokusím se to ale shrnout.

Kopi Luwak čili cibetková káva je taková, kterou pozřely jako delikatesu divoce žijící cibetky během svých nočních výletů na plantáže. V noci si cibetky čichem vybírají jen ty nejzralejší a nejsladší kávové třešně. Po průchodu trávicím traktem zanechají na plantáži kávové třešně zbavené sladké dužiny (Cascary).

Cibetková káva od cibetek v kleci by se neměla nazývat cibetkovou kávou. Liší se jak kvalitou třešní, divoké cibetky si po čichu vybírají jen ty nejzralejší, tak i mírou fermentace. Zralé kávové třešně mají sladkou dužinu, jenž z nich dělá delikatesu pro divoce žijící cibetky. Nejsou však jejich hlavní potravou. Cibetky jsou všežravé a živí se jak ovocem, tak i malými živočichy. Cibetky v klecích jsou krmeny pouze mixem zralých a nezralých kávových třešní. Enzymy v žaludcích cibetek strádajících v klecích jsou velmi odlišné od enzymů v žaludcích divokých cibetek. Tyto enzymy mají vliv na fermentaci kávových třešní.

Neexistuje certifikát, který by potvrzoval pravost cibetkové kávy. Certifikáty nazývají certifikovanou kávu Kopi Luwak, protože ji tak nazval zadavatel certifikátu.
Co se v takovém certifikátu dočteme? Informaci o zdravotní nezávadnosti posuzované kávy a množství vybraných chemických látek v kávových zrnech. Žádná z těchto informací nedokazuje, že testovaný vzorek prošel trávicím traktem cibetky a už vůbec ne, že se jednalo o cibetku divokou. Obchod s cibetkovou kávou je obchod s důvěrou zákazníků. Většina cibetkové kávy na trhu je bohužel fake. Pokud chcete ochutnat pravou cibetkovou kávu, pak žádejte po prodejci informace o původu a to ideálně až k názvu plantáže a kontaktu na sběrače. Video z našeho sběru cibetkové kávy naleznete na našem YouTube kanále.

Váš nový e-shop spojuje tři dosud existující značky. Jak se vám sloučení povedlo? 

Naše cesta k systému Upgates byla opravdu dlouhá. První námi založený eshop jsme provozovali na doméně www.kopiluwak.cz a systému Vltavě2000, což je dnes už prakticky neznámá platforma.

Vyzkoušeli jsme také několik opensource řešení. Zvolili jsme evropskou koncovku .eu. Na Prestashopu jsme fungovali dlouho a postupně na něm založili několik různých e-shopů. Open source řešení je sice na první pohled cenově nenáročné a nabízející nekonečnou škálu možností přizpůsobení. Daní za tento komfort je však problematická aktualizace a nekompatibilnost nadstavbových modulů. Každý upgrade Prestashop verze byl doprovázen výpadkem mnoha modulů a nutností opětovného dokoupení a přeinstalace. Dalším kamenem úrazu bylo SEO. Ale to už je kapitola sama o sobě. Po velkých peripetiích jsme zvolili další, tentokrát outsoursové řešení. Ve zkratce, velmi drahá zkušenost a krok zpět. Dvouletý smluvní závazek s velkými sankcemi nám nedovolil řešení včas opustit a proto jsme se vrátili zpět na Prestashop pod doménou brnenskekafe.cz. V mezi čase jsme na trh uvedli vlastní značku příslušenství pro kávy a čaje kawio. Také jsme se rozhodli přejmenovat název pražírny z původního zavádějícího Kopi Luwak na Kopi bean.

Následně jsme začali hledat stabilní eshopovou platformu, která by zvládla specifika prodeje kávy, čajů a příslušenství. Čekalo nás přesměrování adres několika domén včetně již provozovaných URL odkazů. Tedy nebyl moc prostor na open source experimenty :)

Dle doporučení od kamarádů a recenzí na internetu jsme zvolili velmi rozšířenou e-shopovou platformu. Úprava šablony a import položek nám dal sice zabrat, ale nic co bychom finančně nezvládli. Těsně před spuštěním jsme však narazili na nečekaný problém. Propojení se systémem ABRA Flexibee přes XML se ukázalo jako velmi nepraktické a komplikované. Přístup přes API nebyl pro cenově dostupnou verzi Shoptetu dostupný. Začali jsme tedy znovu hledat vhodné řešení a narazili na Upgates. Systém na první pohled vypadal nepatrně komplikovaněji či méně user-friendly, ale čím více jsme do něj pronikali, tím příjemněji jsme byli překvapeni jeho možnostmi. Mimo kvalitní API nás opravdu moc mile překvapily možnosti “customizace” položek. Prodej káv a čajů vyžaduje specifická řešení, která vždy dala externím programátorům zabrat. V případě Upgates jsme toto zvládli více méně sami s našimi základními IT znalostmi. A navíc nám odměnou za promarněný čas a peníze věnované zmíněné konkurenční platformě byla i možnost vytvoření dosud nejefektivnějšího propojení se systémem ABRA Flexibee a možnost nabídnout zákazníkům volnost při výběru množství prodávaných káv, čajů a oříšků. To se projevilo hned při vlastních prodejích, kde zákazníci volí větší množství než volili dříve.

K provozu svého nového e-shopu jste se rozhodl využít Upgates. Co vnímáte jako největší rozdíl oproti ostatním platformám? 

Jak jsem psal již výše. Možnosti úpravy variant a konfigurací bez nutnosti vytváření unikátních produktů. Snadno editovatelné cenové vzorce. Celkově promyšlený systém nabízející řešení prodeje specifických produktů. Hromadné úpravy produktů bez nutnosti exportu a importu. Snadné napojení na externí systémy díky API přístupu. Stabilní systém s rychlou podporou. Dle našich zkušeností nejlepší poměr cena/výkon.