Příběh e-shopu LeonFish.sk: nejde nám jen o nejkratší doručení. Se zákazníky chceme i diskutovat a doporučit jim ty nejvhodnější výrobky

Provoz e-shopu nemusí být jen čistý podnikatelský záměr. Může jít také o splnění snu. Přesně toto je případ online obchodu LeonFish.sk, který už více než rok provozuje Ladislav Bitto. Bývalý bowlingový reprezentant a rozený obchodník je totiž už od dětství vášnivým rybářem. Volba sortimentu chystaného e-shopu proto byla více než jasná. V Ladislavem jsme si povídali o tom, jak v dnešní době uspět v nabitém konkurenčním prostředí nebo o tom, proč je někdy lepší vydat se složitější cestou.

Na svých webových stránkách uvádíte, že jste i Vy sám vášnivý rybář. Můžete nám říct, jak vlastně celý příběh e-shopu s rybářskými potřebami odstartoval?

Sportovnímu rybolovu se věnuji od dětství. Do jeho tajů mě přivedl můj otec. Na rybolov jsem kvůli svým časovým možnostem trochu zanevřel jen během své bowlingové kariéry. Od jejího ukončení můžu opět veškerý svůj volný čas věnovat sportovnímu rybolovu. Už delší dobu jsem v hlavě nosil myšlenku založení rybářského e-shopu. Neměl jsem ale dost času a chyběl mi pověstný spouštěč. Minulý rok ovšem tento nápad začal nabírat reálné obrysy. Hlavním impulsem byl start spolupráce s výrobcem rybářského vybavení - značnou MIVARDI. 

Během pandemie, která s sebou přinesla větší poptávku po vzdáleném nakupování, bylo jen otázkou času, kdy se do toho pustím naplno. V neposlední řadě jsem k sobě našel dalšího nadšence, se kterým jsme, kde jinde než na rybách, dohodli spolupráci na společném e-shopu LeonFish. Od té doby začaly věci nabírat rychlý spád. Během letních prázdnin jsme založili firmu a o několik měsíců později spustili e-shop. Bylo zřejmé, že hlavní rybářskou sezónu už nestihneme, ale to nám moc nevadilo. Chtěli jsme postupně vyladit fungování e-shopu a během malého náporu překonat případné nesrovnalosti.

Nešli jsme cestou většiny e-shopů, které naimportují XML feed svých dodavatelů včetně všech nedokonalostí jako jsou například různé formáty obrázků, pravopisné chyby a cizojazyčné texty. Nabídka všech produktů v e-shopu prošla našima rukama.Manuálně jsme takto nahráli přes 8 tisíc produktů. Tím se aktuálně odlišujeme od ostatních nově vzniklých e-shopů. 

Jste rád, že jste se do tohoto projektu na začátku všeho pustil a věnoval svůj čas sehnání dodavatelů, přepravců, nastavení obchodu a všemu, co je se začátky spojené?

Samozřejmě začátky a start takového projektu s sebou přináší i velké množství úsilí a času. Mohl jsem však využít i výhodu, která vycházela z mého působení v obchodní sféře v oblasti informačních technologií, přičemž navíc od útlého věku i programuji. V posledních letech jsem řešil pár soukromých záměrů pro přátele ve formě přípravy webu. To vše jsem nyní mohl zúročit. Vytvoření grafiky, vzhledu, designu a work-flow fungování e-shopu jsme nezadali žádné agentuře, ale odpracoval jsem to sám. Při výběru e-shopových řešení proto padla volba na UPgates, neboť kromě nejširších možností jsme dokázali zapracovat i velké množství vlastních vychytávek. Určitě velmi pomohlo i mé zázemí z obchodní činnosti a znalost rybářského prostředí, což přineslo snadnější komunikaci s dodavateli a nastavením podmínek, včetně přepravců. Pokud máte cíl, jako já v tomto případě, rád se ho držím a chci udělat maximum, abych daného rozhodnutí nemusel litovat. Vnímám to tak, že zkušenost je nepřenosná a některé věci je lepší jednou zkusit, než o nic stále dokola mluvit. Jsem rád, že jsem se do toho pustil a mohu potvrdit, že je to velmi cenná zkušenost. V současnosti je to už i radost, když vidíte, jak obraty stoupají a máte čím dál tím více spokojených zákazníků.

Máte e-shop jako hlavní zdroj příjmů? Případně jaká je Vaše hlavní zaměstnání po, kterém si chodíte na ryby odpočinout?

Rybářský e-shop LeonFish.sk není zatím hlavním zdrojem mých příjmů. Jde spíše o plnění mého snu. Je to však něco, kde ve spolupráci a druhým projektem postupně budujeme malé rodinné zázemí pro fungování. Během tvorby stránek s rybářskou tématikou jsem totiž vytvořil a spustil i další e-shop, tentokrát zaměřený na kreativní, dřevěné a ručně vytvářené dětské hračky PinguLand.sk. Je pravda, že toto je spíše pro mou drahou polovičku ?. Oba e-shopy mohou díky stoupajícím obratům přinést už příští rok do rodinného rozpočtu zajímavý příspěvek. Prozatím jsem spokojený s tím, že při plném pokrytí nákladů spojených s provozem generují i měsíční zisk. Mým hlavním zdrojem příjmu však nadále bude moje firma působící v oblasti informačních technologií a telemedicíny.

A jak jste s dosavadním prodejem na internetu spokojený?

Neměli jsme velké očekávání, vždyť e-shopů je velké množství a masivní reklama dělá své. Měli jsme však za cíl být trochu jiní a zkusit vrátit zpět to osobní kouzlo, které může lidi při nakupování potěšit. Nejde nám jen o co nejrychlejší doručení. Našim zákazníkům chcemete také poradit, podiskutovat o možnostech a doporučit možná vhodnější výběr zboží. Chtěli jsme se odlišit i v tom, aby to nebylo jen o obratech, ziscích, ale abychom udělali nečekanou radost, potěšení z nákupu. To se dá jedině individuálním přístupem, a proto se pokusíme co nejdéle vydržet v trendu, který jsme si nastavili. Náš plán na první rok fungování - a to vůbec nebyl nastaven nízko - jsme překročili už po sedmi měsících fungování, takže máme spokojenost zatím a věřím, že i zákazníci to tak vnímají.

Využíváte kromě e-shopu i jiné prodejní kanály?

Podle mě se v rámci pandemické doby chování zákazníků mírně upravilo. Nám prozatím stačí dvě vlastní výdejní místa pro osobní odběr a pro vlastní skladové prostory. Chceme se však co nejvíce uchytit hlavně v digitálním prostoru, a proto využíváme i jiné prodejní kanály jako jsou Google, Heureka nebo Facebook. No a v neposlední řadě jsou to i investice do reklamních kampaní pro zvyšování našich prodejů.

Máte s vaším e-shopem nějaké plány do budoucna?

Při startu jsme to spouštěli jako malý rodinný podnik takže prvním cílem je etablovat se na trhu. V našem případě bych chtěl v rámci prvního roku fungování e-shop hlavně stabilizovat - mít dostatečné skladové zásoby, rychlá logistická řešení a nezapomínat na osobní přístup k zákazníkům. Chci mít zaběhnutý režim, aby vše běželo pokud možno automaticky ?, zkrátka vychytat všemožné chybičky - ať všechny pomyslná ozubená kolečka pořádně sednou na správná místa. Uvidíme co přinese budoucnost. V případě, že bude vše postupovat, jak má, určitě budeme zvažovat, jak dál. V takovém případě bychom se nejspíše nebránili kamenné prodejně. 

Které produkty z Vaší nabídky jsou v současnosti nejpoptávanější?

Pokud si odmyslíme klasický drobný sortiment za pár eur jako jsou olůvka, háčky a podobně, tak nejčastěji se v současnosti prodávají nástrahy pro lov kaprů - boilies.Dále je v tomto roce velmi žádané i libovolné kempingové vybavení jako jsou bivaky, postele nebo křesla. S kempingovým vybavením je letos trochu problém, kvůli nedostatečným skladovým zásaobám. Podobné jako jiné produkty, i tento segment trápí těžší doručení a zpožděné dodávky zboží z Číny. Viníků je více. Od lodi zaseknuté v Suezském průplavu až po nedostatek námořních kontejnerů. 

Jaký je Váš největší úlovek?

V rámci sportovního rybolovu se věnuji hlavně lovu kaprů a sumců. Doposud se mi podařilo zdolat pár krásných kaprů nad "magickou hranicí" - 20kg. Nejtěžšího kapra jsem zdolal právě loni na Slovensku a vážil 25.2 kg. Co se týče sumce, tak největšího jsem ulovil v zahraničí před pár lety a vážil 87kg.

Další článek
Příběh e-shopu Lii Leather: o tom, jak kožené výrobky vyrábět udržitelně a proč je ruční práce mnohem kvalitnější než velkovýroba