Příběh e-shopu Peerko: chtěli jsme vytvořit barefoot boty, které budete nosit s radostí

Barefoot obuv je stále populárnější. Jde o speciální boty, které respektují přirozený tvar chodidla, čímž napomáhají správnému držení těla. Jedna ze značek, které se přirozeným obouváním zabývají, je i Peerko. O počátcích projektu, kterému dala vzniknout crowdfundingová kampaň, jsme si povídali s jednatelem Peerka Petrem Lukaštíkem. 

Značka Peerko vyrábí barefoot obuv. Řekněte nám prosím na úvod, čím jsou tyto boty zvláštní a proč by se o ně lidé měli zajímat? 

Barefoot obuv vychází z přesvědčení, že pro zdravé držení těla a přirozený pohyb potřebujete správně fungující chodidla. A to vám běžná obuv neumožní. Dalo by se zjednodušeně říci, že barefoot je postaven na třech aspektech: anatomickém tvaru boty, nulovém rozdílu mezi špičkou a patou a tenké a flexibilní podešvi.

V první řadě jde o tvar chodidla. Jen si vybavte, jak vypadá chodidlo dítěte po narození, jako prototyp zdravého a přirozeného tvaru - prstíky jsou do vějířku a nejdelší je palec či druhý prst. A podívejte se na běžnou obuv. Špička je povětšinou úzká a nejdelší je bota uprostřed. Přitom lidí, kteří by měli tento tvar nohy od přírody, je strašně málo, pokud takové vůbec najdeme. Naproti tomu naše boty respektují přirozený tvar chodidla, podrážka je flexibilní, tenká, s takzvaným nulovým dropem. Chodilo má 19 svalů a tisíce receptorů, ale pokud je obujeme do boty s podrážkou, která je neohebná a necítíte přes ni povrch, po kterém chodíte, neumožníte jim pracovat správně. Běžná obuv má v naprosté většině také vyvýšenou patu, čímž vyhazuje naše tělo z osy a musíme si tento nedostatek kompenzovat nevhodným zapojením svalů.

Barefoot boty nohu chrání před chladem či špínou, ale přitom jí neomezí v přirozeném pohybu.

Jak se vlastně myšlenka prodeje vlastních bot zrodila? A jak jste začínali? 

Myšlenka vlastních bot se zrodila v hlavě mé sestry Ivy, nyní obchodní ředitelky a duše peerka. Hledala pro sebe stylové barefoot plátěnky, ale na trhu prostě nebyly. Rozhodla se toho využít a vymyslet boty, které by si lidé chtěli obout nejen proto, že jsou barefoot, ale chtěli by je nosit s radostí a vědomím, že jim sluší. Každá správná firma musí začínat doma v garáži, že?. Přesně tak to bylo i v případě peerka. Rozjezd byl možný i díky podpoře lidí, kteří nám věřili a prostřednictvím crowdfundingu pomohli projekt realizovat. Pro crowdfunding jsme vytvořili vlastní stránky, zdálo se nám zbytečné plýtvat penězi těch, kteří nám věří, na poplatky třetí straně. Bylo to zajímavé, ale jsme všichni rádi, že tato fáze už je za námi.

Boty si vyrábíte sami? 

Pro výrobu našich bot si vybíráme malé a střední rodinné firmy s dlouholetou tradicí. Naše nápady, design a požadavky v kombinaci s prací zkušených řemeslníků se nám velmi osvědčily. Takováto forma spolupráce je navíc pojistkou proti zbrklým řešením při vývoji něčeho nového a na druhou stranu také motorem inovací tam, kde zkušenosti svazují kreativní přístup.

Jak probíhá jejich vývoj? 

Uvedení bot peerko na trh předcházely zdlouhavé přípravy. Vývoj zahrnoval konzultace s fyzioterapeutkou, spousty měření, návrhů a designérských prací. Nesmírně si vážíme také spolupráce s Benem Hrubešem, předním českým ševcem. Barefoot obuv je na rozdíl od konvenční obuvi založena na respektování tvaru chodidla, zdlouhavé ladění kopyt a forem proto bylo pro úspěch značky to nejzásadnější. Součástí vývoje je také hledání optimálních konstrukčních řešení a volba materiálů. Nyní jsme ve fázi, kdy máme ověřené modely a vývoj stavíme na nich, nechrlíme kvanta novinek, ale snažíme se každou sezónu přijít s něčím novým, co posune naši nabídku zase o kousek dál.

Může člověk nosit barefoot boty pořád, nebo jsou situace, kdy nejsou příliš vhodné?

Co se týče tvaru barefoot bot, tam neexistuje důvod ani situace, kdy by nebyl vhodný. Dostatečný prostor pro prsty je vhodný vždy, všude a pro všechny. Co se týče tloušťky podrážky, absence profilované stélky a vyvýšení pod patou, tam by měli být opatrní lidé s nevratnými deformitami chodidel či jinými zdravotními problémy pohybového aparátu. V takovém případě je na místě konzultace s osvíceným ortopedem či fyzioterapeutem. 

Daří se vám přesvědčovat lidi o tom, aby přešli na zcela jiný typ boty? 

Zákazníci by se měli rozhodovat sami na základě informací, které mají od prodejců, pak to funguje nejlépe. Nechceme lidi o něčem přesvědčovat, představíme jim produkt, dáme informace a zákaznický servis, pak se mohou rozhodnout sami. Tomu odpovídá i naše forma propagace.

Většina lidí, kteří jsou otevřeni novým věcem a zamyslí se nad argumenty, proč je barefoot dobrá filozofie, dají dříve nebo později takovým botám šanci. A jakmile vyzkoušíte pohodlí, jaké vám naše boty nabídnou, do běžných bot už se vracet nebudete chtít.

Které boty jsou u zákazníků nejoblíbenější? 

Postupem času jsme se dostali od plátěnek ke koženým botám, které jsou pro zákazníky zajímavější na podzim a v zimě. Největší oblibu u zákazníků tak mají naše kotníkové boty a kozačky. A i když nejvíce lajků a popularity sbírají boty výrazných barev či vzorů, v košíku zákazníků končí s převahou boty černé a hnědé. Mnoho našich příznivců ale oceňuje, že se barev nebojíme a do barefoot odvětví vnášíme i např. fialkovou kůži s embosovanými květy. Barefoot už dávno není škaredá neforemná bota nevýrazné barvy. S peerkem si můžete dopřát i krásné rudé botky, nebo elegantní kozačky v lehce metalické kůži.

Jaké máte s e-shopem a se značkou plány do budoucna?

Cílem každé funkční firmy je zdravě růst a budeme se o to snažit i v této podivné době. Dokud to bude mít smysl, půjdeme vpřed. Větší část našich prodejů je aktuálně realizována formou B2B, ale maloobchodní prodej přes e-shop je pro nás také velice důležitý. Spolupracujeme teď s odborníky, kteří by měli vyladit některé detaily a představit peerko více lidem a přivést nové zákazníky na náš e-shop.

Zároveň připravujeme i úplně nové modely, kterým jsme se doposud nevěnovali, ale zákazníci nás o ně neustále prosí. Na těch ale ještě pracujeme, a zkušenost nás naučila novinky avizovat až když jsou úplně hotové a uvedení na trh již nestojí nic v cestě.

Svůj e-shop provozujete u Upgates, co pro vás bylo hlavním důvodem spuštění e-shopu na této platformě?

Před tím, než jsme přešli k Upgates, provozovali jsme náš e-shop na jiné platformě. Když začínáte, nepotřebujete mnoho a řadu věcí můžete řešit alternativně, oklikou. Jakmile ale začnete růst, nemůžete si dovolit poloviční řešení. Důvodem pro změnu byla také naše potřeba rozšířit maloobchodní prodeje do celého světa. Při hledání optimální platformy byl Upgates náš favorit. Vaše platforma nás zaujala profesionálním designem, možnosti jazykových mutací a svou variabilitou. Konečné rozhodnutí přišlo se zavedením režimu jednoho správního místa a potřebou prodávat tak s různou sazbou DPH podle dané země.

Upgates se velice dobře používá a zůstává přehledný, přestože je velice komplexní.

Další článek
Příběh e-shop Zembag: chceme naše pytle na brambory dostat do každé domácnosti, která nemá sklep