Případová studie: jak funguje DRTG na návštěvníky Seznamu

Minulý rok na podzim Sklik představil novinku - cílení na návštěvníky Seznamu v dynamickém retargetingu. Tuto novinku jsme, po jejím uvedení, vyzkoušeli na pěti e-shopech z různých odvětví.

O co se jedná?

Tento typ cílení je zaměřený na publika, která hledala konkrétní produkt v Seznam vyhledávání nebo si zobrazila produktovou kartu na Zboží.cz (v případě, že má inzerent aktivní XML feed a spárovanou nabídku). Jinak není potřeba vytvářet žádné nové bannery ani upravovat retargetingový kód. Uživateli se tedy zobrazí konkrétní produkty, které navštíví na zboží.cz, a to včetně aktuálních fotografií a cen. DRTG na návštěvníky Seznamu je vhodný pouze pro e-shopy a v případě Zboží cílí pouze na návštěvníky produktových karet, ve kterých je více než 1 inzerent. Více informací od Skliku najdete ZDE.

Jak probíhal test DRTG na návštěvníky Seznamu?

  • listopadu jsme spustili na 5 e-shopech z různých odvětví kampaň s následujícími parametry:
  • Maximální CPC 6 Kč pro desktopy a 3 Kč pro mobily a tablety.
  • Cílení na návštěvníky Seznamu - trvání členství maximálně 5 dní.
  • Vyloučení všech návštěvníků jednotlivých e-shopů.
  • Maximální počet zobrazení: 10 denně.
  • Ve všech účtech byly do kampaní přidány šablony.

Jaké byly výsledky?

Kampaně byly vyhodnoceny za období 16. 11. - 31. 12. 2021.

Období: 16. 11. - 31. 12. 2021

E-shop odvětví

Cena

Konverze

 last click

Hodnota konverze

PNO

Asistované konverze

Hodnota asistovaných konverzí

PNO last click a asistované konverze

Víno

2 921 Kč

4

2 732 Kč

106,9%

9

9 386 Kč

24,1%

Úklid

10 691 Kč

5

4 956 Kč

215,7%

7

11 928 Kč

63,3%

COVID-19

4 919 Kč

7

6 973 Kč

70,5%

3

2 298 Kč

53,1%

Psí krmivo

1 679 Kč

3

1 902 Kč

88,3%

1

545 Kč

68,6%

Elektronika

87 866 Kč

25

28 705 Kč

306,1%

24

41 282 Kč

125,5%

V případě atribučního modelu last click, byly výsledky nejlepší u COVID-19 pomůcek, kde za cenu 4 919 Kč dorazilo 7 objednávek v celkové hodnotě 6 973 Kč. V případě zohlednění všech last click i asistovaných konverzí však nejlepší výsledky přinesl e-shop nabízející víno. Zde byla cena 2 921 Kč a z last click atribučního modelu dorazily 4 konverze v celkové hodnotě 2 372 Kč. Nicméně se tato kampaň hodně projevila v asistovaných konverzích, kterých dorazilo 9 v celkové hodnotě 9 386 Kč. 

Mobil, tablet nebo desktop?

Desktop

Období: 16. 11. - 31. 12. 2021

E-shop odvětví

Cena

Konverzelast click

Hodnota konverze

PNO

Asistované konverze

Hodnota asistovaných konverzí

PNO last click a asistované konverze

Víno

2 476 Kč

4

2 732 Kč

90,6%

8

7 521 Kč

24,1%

Úklid

10 035 Kč

5

4 956 Kč

202,4%

7

11 928 Kč

59,4%

COVID-19

4 081 Kč

5

5 669 Kč

72%

2

1 848 Kč

54,3%

Psí krmivo

1 497 Kč

1

181 Kč

827 %

1

545 Kč

206,2%

Elektronika

76 097 Kč

21

25 554 Kč

297,8%

22

40 531 Kč

115,2%

Mobil

Období: 16. 11. - 31. 12. 2021

E-shop odvětví

Cena

Konverzelast click

Hodnota konverze

PNO

Asistované konverze

Hodnota asistovaných konverzí

PNO last click a asistované konverze

Víno

445 Kč

0

0 Kč

1

1 865 Kč

23,9%

Úklid

656 Kč

0

0 Kč

0

0 Kč

COVID-19

837 Kč

2

1 304 Kč

64,2%

1

450 Kč

47,7%

Psí krmivo

182 Kč

0

0 Kč

2

1 721 Kč

10,6%

Elektronika

11 769 Kč

4

3 151 Kč

373,5%

2

750 Kč

301,6%

Srovnání CPC, CTR, prokliků a zobrazení

Období: 16. 11. - 31. 12. 2021

Zařízení →

Desktop

Mobil + tablet

E-shop odvětví ↓

Prokliky

Zobrazení

CTR

CPC Ø

Prokliky

Zobrazení

CTR

CPC Ø

Víno

462

146 005

0,32% 

5,36 Kč

169

40 437

0,42%

2,63 Kč

Úklid

1831

623 311

0,29%

5,48 Kč

245

60 430

0,41%

2,68 Kč

COVID-19

692

238 042

0,29%

5,9 Kč

281

55 292

0,51%

2,98 Kč

Psí krmivo

276

98 379

0,28%

5,42 Kč

69

20 239

0,34%

2,64 Kč

Elektronika

13 967

2 220 732

0,63%

5,45 Kč

4 245

765 285

0,55%

2,77 Kč

Jak je vidět v jednotlivých tabulkách, rozdíly mezi zařízeními jsou hlavně v CTR a průměrné CPC. CTR je u mobilu a tabletu vyšší, čemuž tak ve většině případů standardně bývá. Jedinou výjimkou je e-shop s elektronikou, kde bylo CTR vyšší v případě desktopu než v případě mobilu a tabletu. Stejně tak v případě mobilu a tabletu byla nižší průměrná CPC, což se také nijak neodlišuje od klasických DRTG kampaní. Co se týče mobilu a tabletu a počtu konverzí, bohužel se nepodařilo nasbírat moc dat, nicméně alespoň v rámci elektroniky, je dat dostatek a je zde oproti desktopu vidět hlavně velký propad v asistovaných konverzích.

Závěr

Můžeme říci, že cílení na návštěvníky Seznamu v dynamickém retargetingu mělo horší výsledky než klasický dynamický retargeting. Na druhou stranu mělo toto cílení ve většině případů lepší výsledky než klasická akviziční obsahová kampaň. Zároveň jsme zpozorovali velký vliv na asistované konverze. To potvrzuje i Sklik: „Při vyhodnocení berte v potaz, že DRTG návštěvníků Seznamu je spíše akviziční formát a je vhodné jej vyhodnocovat i se zohledněním asistovaných konverzí (např. v Google Analytics).” Výsledky také mohla ovlivnit doba trvání členství - cílili jsme na 5 dní, nicméně Sklik doporučuje spíše 2 až 3 dny.
Zařazení toho typu cílení do účtu podle nás závisí především na cílech a rozpočtových možnostech klienta.

Jak s DRTG začít? 

  • Nejprve je nutné propojit svůj účet v Skliku se zboží.cz. Následně systém automaticky vytvoří retargetingové seznamy. Najdete zde také nový typ seznamu, který bude cílit jak na návštěvníky zboží.cz, tak také ty z vyhledávání seznamu.
  • Následně stačí poměrně standardním způsobem vytvořit kampaň, kde jako typ zvolíte “Produktová”  a následně vyberete “Dynamický retargeting”.
  • V záložte Retargeting pak kampani přiřaďte dříve vytvořený DRTG seznam. 
  • Nezapomeňte z cílení vyřadit zákazníky, kteří už nakoupili. 

Podrobnější postup při spuštění DRTG kampaně najdete přímo v nápovědě od Seznamu.

Tento článek pro vás připravila agentura Pudeto.cz, která vám ráda pomůže s nastavením a správou PPC kampaní, zbožových srovnávačů, facebookovou reklamou nebo s marketingovou strategií.

Další článek
SEO v roce 2022 – jaké jsou nejnovější trendy?