Pro většinu krize. Pro e-shopy žně
I přes snahu státu pomoct muselo mnoho podnikateů svou činnost ukončit nebo pozastavit. K některým se podpora nedostala vůbec. Pro ty tak byl koronavirus často opravdu likvidační. Majitelé e-shopů a online podnikatelé však byli ti, kdo problém ve většině případů neměli.
Dubnový růst e-commerce 40% oproti minulému roku
Podle statistického úřadu a Asociace pro elektronickou komerci je zřejmé, že v porovnání s dubnem 2019 zaznamenal letošní duben o 40% větší nárůst e-commerce jako celku. Dle všeho až 20% ze všech e-shopů (celkový počet e-shopů je přes 43 tisíc) dosáhlo na 100% a vyšší výsledky v porovnání s minulým dubnem. Ředitel APEK (Jan Vetyška) tvrdí, že tomu značně pomohlo vyhlášení nouzového stavu. Zároveň se jedná o situaci, která je historicky unikátní.
Ne každý e-shopař na krizi vydělal
Extrémní růst e-commerce má ale i stinnou stránku. Ne všechny kategorii zboží totiž šly na odbyt. Přibližně 25% internetových obchodníků se dostalo do červených čísel. Naopak prodejcům drogerie, potravin nebo elektroniky se dařilo velmi. Jejich růsty v dubnu 2020 byly o stovky procent vyšší než v minulém roce. Jak už bývá zvykem, nejvíce vydělali velcí hráči, kteří nabízejí široký sortiment produktů.
Online prodeje rekordně navýší svůj podíl na tuzemském maloobchodu
Navzdory mnohým negativním důsledkům a očekáváné ekonomické krizi, se dle Vetyšky, svítá e-commerce na ještě lepší časy než v minulosti. V minulém roce se elektronický prodej podílel 13% na veškerém tuzemském maloobchodu. Letos je předpoklad APEK přes 15%. To by byl historicky největší meziročný skok v podílu na trhu. Už v minulosti začínalo být čím dál tím více zřejmé, že obchodníci budou muset z kamenných obchodů přecházet také do onlinu. Nyní je to už nad slunce jasné. A mnoho z nich se touto cestou urychleně vydalo. Kdo nebude jednat pružně, může transformaci k internetovým prodejům snadno prováhat.