QR platbu pomocí QR kódu lze použít pouze u objednávek, u kterých si zákazník zvolil platbu typu Bankovní převod. Vygeneruje se QR kód, který se zobrazí na těchto místech systému:

  1. Systémový email - Email zasílaný zákazníkovi po odeslání objednávky (pouze ten pro bankovní převod).
  2. Objednávka - Dokument vystavený po dokončení objednávky zákazníkem na e-shopu. QR kód se na něm zobrazí pouze tehdy, zvolil-li zákazník platbu Bankovním převodem a zároveň objednávka není označená jako zaplacená.
  3. Faktura - Dokument vystavený ručně administrátorem e-shopu. Musí splňovat stejné podmínky jako Objednávka viz. výše.

QR kód se zobrazuje se stejnou logikou jako viz. výše také v případě manuálního vytvoření objednávky v administraci.

Kódy se generují na základě dat vložených v administraci u nastavení obchodu dle návodu zde

Funkce QR kódu

QR kód může být vzhledem k jednoduchosti užívání mylně pochopen. Nejedná se o náhradu platby kartou, která se provádí prakticky okamžitě v řádu několika minut. Jedná se jen o graficky zašifrované informace jako jsou číslo účtu příjemce, částka k úhradě, variabilní symbol atd. Používá se tedy tím způsobem, že zákazník, který chce doklad uhradit si v mobilním zařízení spustí aplikaci své banky, naskenuje QR kód. Tímto krokem se předvyplní všechny potřebné údaje pro odeslání platby, kterou následně odešle. Jedná se tedy stále o běžný bankovní převod (se kterým mohou dle podmínek vaší banky souviset nějaké poplatky, doba zpracování atp.), u kterého nemusíte ručně přepisovat informace o platbě a kde máte jistotu, že platební údaje přepíšete správně.

QR kódy na Slovensku

QR kódy mají určitý typ šifrování vložených dat. Ty jsou transformovány do obrázku podle určitých standardů. Slovensko jako téměř jediná země, která nevyužívá tyto globální standardy a používá vlastní systém pro generování kódů. Z tohoto důvodu není možné platbu vygenerovanou pro banky v ČR a dalších zemí použít i na Slovensku. V případě, že prodáváte zboží na Slovensko, doporučujeme QR symbol z dokumentů zcela odstranit a nepoužívat. V opačném případě by totiž mohlo dojít k tomu, že se při platbě nenačtou správné údaje k zaplacení nebo je slovenská banka nebude umět vůbec rozpoznat.  

Pozor! Slovensko má svůj vlastní standard generování QR plateb. Slovenský standard neodpovídá celosvětovým standardům generování. Nedoporučujeme tudíž QR kódy používat pro platby na Slovensku! 

Zobrazení v dokumentu

Kde a ako správne používať QR kódy v roku 2017?

Vyplnění fakturačních údajů IBAN a BIC / SWIFT

Pro správné vygenerování QR kódu je třeba mít v administraci zadané fakturační údaje IBAN a BIC / SWIFT. Z těchto údajů se totiž kód generuje. Bez nich není možné kód vůbec vygenerovat a tudíž používat. IBAN můžete vygenerovat pomocí některých online generátorů na základě zadání vašeho čísla účtu. Vždy je však najdete také ve vašem bankovnictví. V případě dotazů, kde a jak IBAN, BIC, SWIFT kód najdete, kontaktujte provozovatele vašeho bankovního účtu. 

Postup v administraci

  1. V menu administrace zvolte sekci Nastavení / Základní / Nastavení obchodu.
  2. Klikněte na oddíl Fakturační údaje.
  3. Vyplňte pole IBAN.
  4. Vyplňte pole BIC / SWIFT.
  5. Uložte

qr kod

Generování QR kódu

Aby bylo možné QR platby používat, je třeba nastavit v systému, aby se QR kód automaticky generoval. Lze ho aktivovat pouze u plateb typu bankovní převod. QR kód se generuje z čísla účtu IBAN a BIC/SWIFT. Pokud je nemáte vyplněny, QR kód nevygeneruje. Více zde

Pozor! Slovensko má svůj vlastní standard generování QR plateb. Slovenský standard neodpovídá celosvětovým standardům generování. Nedoporučujeme tudíž QR kódy používat pro platby na Slovensku! Více zde.

Postup v administraci

1. Vyplňte požadované fakturační údaje a poté pokračujte dle návodu níže. 

  1. V menu administrace zvolte sekci Nastavení / Objednávky / Platba.
  2. Klikněte na typ Bankovní převod.
  3. Sjeďte níže na oddíl Rozšířené.
  4. Zaškrtněte pole QR platba.

jak vytvořit qr kód pro platbu

Generování pro zahraniční účty

Pokud má provozovatel e-shopu účet v české bance, generování QR kódu probíhá bez problémů standardním způsobem. Generování pro slovenskou nebo polskou banku podléhá jiným pravidlům, proto je třeba si ověřit, zda vygenerovaný kód vám vůbec funguje. Pokud ne, je třeba QR kód deaktivovat.

Vložení QR kódu do šablony dokumentu

QR kód je ve výchozím stavu již nastaven v šabloně pro dokument Objednávka. Můžete jej tam najít pod značkou {!$qr_payment}. Pokud se vám QR kód nezobrazuje, je možné, že máte ještě starou verzi šablony a je třeba ji aktualizovat na nejnovější verze šablon dokumentů. Kód je vkládán dynamickou značkou a proto je možno ho podle vaší potřeby vložit i do šablony dokumentu, ale také systémového emailu. Pro vložení do dokumentu postupujte následovně.

Postup v administraci

1. Proveďte vložení dynamického odkazu {!$qr_payment} dle návodu na práci s dynamickými odkazy v dokumentech.

vytvoření qr kódu pro platbu

Pozor: Aktualizací šablon se vám mohou smazat vaše individuální úpravy v šabloně objednávka. 

Často se ptáte

Testoval som QR kod na zaplatenie a nefunguje mi ani v jednej aplikacii - Unicredit Bank, Slovenska Sporitelna ani VUB.

Slovensko má svůj vlastní standard generování QR plateb. Zkoušeli jsme Fio a zde si s tím umí aplikace poradit. Slovenský standard neodpovídá celosvětovým standardům generování.

Kde se zákazníkovi zobrazí QR kód pro platbu převodem? Aktivoval jsem jeho zobrazování, ale nikde se mi zkušební objednávce nezobrazil.

Je potřeba aktualizovat systémové emaily a dokumenty pokud jste zatím neprovedl. Případně vložit kód do dokumentů a emailů individuálně.

Mají QR kódy pro platby nějaké územní omezení? Například, jestli QR kód funguje pouze pro platbu mezi českými bankami apod. Máme vyplněny dva účty, korunový a eurový, zohledňuje se to při generování QR kódu? Předpokládám, že ano, ale raději se zeptám.

Územní omezení se na QR kód nevztahuje. Jediné kde QR kódy nejsou funkční je Slovensko, kde využívají zastaralý nestandardní protokol. To však bohužel není v naší kompetenci změnit.

Potýkáme se s problémem načtení QR kódu bankovních aplikací Tatra Bank a OTP Bank. Aplikace zahlásí chybu neplatný formát a nebo nepodporovaný formát. Víte o těchto problémech s QR, případně máte řešení?

Ano, Slovensko jako jediné nevyužívá globálního formátu QR a je tak ve většině bank nefunkční. S tímto bohužel nelze z naší strany nic udělat.

Pri objednavke generujem aj QR kod, vsetky udaje su vyplnene spravne (ucet v banke na Slovensku), ale ked chcem nacitat QR kod v banking aplikacii, tak aplikacia zahlasi chybu (invalid data). Je mozne, ze na Slovensku je nejaky iny standard pre QR kod pouzivany bankami a UPgates taky nepodporuje? Alebo kde robim chybu? Viete mi poradit, kde je problem?

Platba přes QR kódy na Slovensku není obvykle funkční, protože Slovensko využívá jinou nestandardní technologii, kterou nepodporujeme. Jedná se o úplně o jiný standard oproti zbytku států.

Při platbě bankovním převodem se mi objeví vadný QR kód. Při pokusu o platbu v mém bankovnicví se mi zobrazí špatné informace o účtu.

QR kód se generuje z provozovatele z IBAN čísla, doporučujeme si údaje překontrolovat v administraci sekce Nastavení / Základní / Nastavení obchodu.

Nepomohla Vám tato nápověda?

Požádejte o radu zkušené eshopery v UPgates poradně.

UPgates poradna