Proč je blog jedním z pilířů úspěšného e-shopu?
Redakční systém je v našem případě blog. Ten můžete na Upgates utvářet a budovat pomocí článků umísťovaných do kategorie blogu nebo zpravodaje. Jedná se o webový záznamník, který může plnit funkci deníčku. Zároveň z něj může být profi marketingový nástroj. Výběr tématu musí odpovídat zaměření e-shopu. Pokud prodáváte šperky, asi nebude vaše zákazníky zajímat článek o zahradničení. Také nemusí jít jen o psanou formu. Čím dál tím rozšířenější jsou vlogy. Pomocí videa můžete zákazníkům e-shopu sdělit potřebné informace jinak.
Co zákazníky zajímá?
Lidé mají obecně rádi aktuální zprávy a informace. K něčemu takovému častěji chtějí sdílet svůj názor. Články jsou označeny datem vložení a po určité době pomine jejich účinek. Lidé si už prostě reakci rozmyslí. Dobu účinnosti článku můžete prodloužit sdílením na sociální sítě. Ty perfektně poslouží k rozšíření povědomí o článku. Příspěvek s odkazem na článek nejen přivede lidi na váš e-shop, ale zároveň pomůže i stránkám na sociálních sítích.
Blog není pouze výborný marketingový nástroj rozšiřující délku a variabilitu klíčových slov z hlediska vyhledávačů. Slouží jako komunikační kanál se zákazníky, kteří potřebují vidět, že váš e-shop je aktivní a živý. Nestačí ale jen psát kvanta článků a čekat. Důležité je vybrat si správné téma a pojmout ho po svém. A co zákazníka zaujme na první pohled nejvíce? Nadpis a hlavní fotka článku.
Obsah by měl být čtivý. Nezapomeňte používat obrázky a odkazy na zajímavé zdroje (např. analýzy, průzkumy apod.) Ale všeho s mírou. Články nesmí být příliš dlouhé nebo vychloubačné. Téma byste měli pojmout z pohledu své firmy a nezabývat se konkurencí.
Jakým způsobem psát blog a proč se mu věnovat
Jak jsme psali výše, nestačí články jen vypouštět a čekat. Musíte být aktivní. Reagovat na všechny komentáře, děkovat za pozitivní vyjádření apod. Prostě komentovat komentáře. I zdánlivě bezvýznamné "děkuji" může mít pozitivní dopad. Minimálně komentujícího potěšíte, že jste si dali práci jeho komentář přečíst a zareagovali. Takže pokud to jen trochu jde, snažte se odpovídat i na negativní komentáře. Ty totiž také zvyšují dosah článku a zejména příspěvku na sociálních sítích.
Snažte se v článcích reflektovat mluvu vašich zákazníků. Používejte běžná slova v kombinaci s výrazy, které lidé v daném oboru obvykle používají nebo znají (tzv. profesní slang).
Nejspíše chcete, aby blog sloužil k propagaci produktů nebo přímo k jejich nákupu. To je určitě dobře. Vše by ale mělo být zákazníkům na první pohled jasné. Takže žádné podprahové reklamy v článcích. Blog, který se tváří nezávisle a přesto propaguje produkt může mít pro e-shop negativní dopady.
Přínosy blogu pro vás a váš e-shop
Co vám sdílené a vydané články přinesly můžete meřit jak na sociálních sítích, tak přímo na stránkách e-shopu, kde se článek nachází. A to pomocí nástroje Google Analytics, který je v administraci e-shopu přístupný z modulu Statistiky. Přínosy můžeme dělit takto:
- navyšování popularity stránek e-shopu a stránek na soc. sítích
- zjišťování klíčových slov, které lidé hledají
- ovlivnění názoru zákazníků
- informace získané z reakcí čtenářů
Vlastnosti, které by neměly vašemu blogu chybět
Blog by měl v první řadě zákazníky informovat o nejnovějších poznatcích a také je učit. Učit můžete zákazníka různými návody nebo průvodci, případně odkazy na externí zdroje informací. Rozhodně by měl být zábavný a v neposlední řadě by měl zákazníka přimět k účasti v diskuzi.
Firemní blog
Oficiální blog umístěný na stránkách e-shopu by se měl držet několika jasných zásad.
1) Ignorujte konkurenci
Vyvarujte se srovnání s konkurencí anebo s jejich produkty. Raději se snažte psát pozitivně o své firmě a výrobcích. Snahu poškodit konkurenci vnímají zákazníci velmi negativně.
V předchozí části článku jsme nabádali ke komentování pokud možno všech komentářů. Co když se ale v komentářích objeví zmínky o produktech konkurence nebo nějaké srovnání? Pak je třeba důkladně zvážit, jestli nejde o výjimečný případ, kdy raději nereagovat.
2) Pozor na nejisté sliby zákazníkům
Chystaté něco nového a už se nemůžete dočkat, až to dáte zákazníkům vědět? Raději si počkejte, až budete mít úplnou jistotu. Pokud zákazníkům slíbíte nový produkt, budou ho s nadšením očekávat. Když ho ale v budoucnu nebo v daném čase nedostanou, máte o negativní reklamu postaráno.
3) Mlčeti zlato
Jako téměř u všeho, i u článků platí pravidlo "ne kvantita, na úkor kvality". Piště jen když máte o čem. Nesnažte se za každou cenu zveřejňovat články v pravidelných intervalech nebo omílat neustále jedno a to samé téma dokola.
Cíle psaní článků
- psaní komentářů k článkům
- ukládání článků do sociálních záložek
- získávání zpětných odkazů
- zlepšení pozic v organickém vyhledávání
Úspěšnost článků
Úspěch v návaznosti na výše zmíněné cíle psaní článků nastane v případě, že
- v článku jsou vhodně zvolená klíčová slova v textu, nadpisech nebo odkazech
- zpětné externí nebo interní odkazy vedou na stránky odpovídající tématu článku
- články jsou zveřejňovány na kvalitním webu a jsou publikovány v kategorii odpovídající tématu
Z hlediska čtenosti obsahu článků jsou nejúspěšnější články se zaměřením:
- jak na to
- krátké případové studie
- nové technologie
- překvapivé informace
- aktuální trendy
- studie nebo průzkumy mínění
Aby články měly pozitivní efekt pro váš e-shop, je potřeba brát v potaz obě tato hlediska. Pokud například napíšete návod, jak si nejlépe vybrat mobilní telefon, nemůžete jej nechat zveřejnit v ekonomické rubrice anebo na zpravodajském webu zabývajícím se kulturou. Jakmile nesladíte oba faktory, může se stát, že váš publikovaný článek nikdo nepřečte. Zároveň bude zpětný odkaz z takového článku pro váš e-shop bezcenný.
Průvodce: Práce s textem a textovým editorem