Jan Štěrba (co-founder, Robot Jára): umělá inteligence je chytrý brigádník, omezí rutinu a uvolní prostor k rozvoji

Umělá inteligence se stává stále častější součástí našich životů. Překládá za nás texty, vylepšuje fotky nebo vyhledává ideální cílové publikum pro vaše reklamy. Díky novému doplňku Robot Jára však umělou inteligenci můžete zaměstnat i přímo ve svém e-shopu. O možnostech chytrých automatizací jsme si povídali s tvůrcem robota Járy, Janem Štěrbou. 

Do galerie našich doplňků nedávno přibyl také Robot Jára. Už jeho název napovídá, že jde o trochu nevšední nástroj. Představte nám tedy na úvod vašeho robota.

Jára je pomocník pro eshopaře, který šetří čas a pomáhá vydělávat peníze díky chytrým automatizacím. Při provozování eshopu je řada činností, které musí dělat lidé, ale také spousta, které může zvládnout stroj. My jednotlivým automatizacím říkáme roboti a každý umí něco jiného. Vy si jen můžete vybrat, který se vám zrovna hodí a toho “zaměstnat”. Výhoda je, že pracuje klidně i v noci a stojí vás jen skutečně odvedenou práci.

S čím konkrétně dokáže Robot Jára pomoct?

Například s řazením produktů v kategoriích pomocí robota Automatické řazení produktů. Uživatelé oceňují možnost nastavit produkty skladem na prvním místě, ale hlavně to, že nemusí zkoumat google analytics, objednávky, aby zachytili aktuální trendy a to kombinovat s tím, zda se blíží Vánoce nebo jaro. Tohle totiž zvládne robot díky umělé inteligenci sám.

Jednou z novinek je kreativní psaní popisků produktů. Náš “AI copywriter” dokáže skutečně z technického popisu nebo jedné věty o produktu vytvořit poutavý marketingový text, na který navazuje porovnání s ostatními podobnými produkty a vysvětlením výhod. Zní to až neuvěřitelně, ale je to tak.

Robot Jára využívá principy umělé inteligence, jejíž fungování je pro laiky docela záhadou. Jak to vlastně celé funguje?

Umělá inteligence je marketingový název pro celý obor statistiky, které se přesněji nazývá strojové učení (machine learning). V principu to funguje tak, že nějakému programu předložíte velké množství dat a ten program je schopen v nich najít strukturu a vazby.

Jeden příklad je Automatické řazení, tady jsou vstupem historická data o návštěvnosti a prodejnosti z Google Analytics a také data o skladovosti, ceně a další z eshopu. Z těchto dat robot “natrénuje” model, který potom používá k předpovídání prodejnosti jednotlivých produktů na základě dat z aktuálního týdne.

Další kategorií jsou neuronové sítě a velké jazykové modely - jako třeba model GPT od OpenAI, který Jára využívá pro svého AI Copywritera. Tento model si můžete představit jako zip soubor se všemi vědomostmi lidstva, ve kterém se dá hodně rychle vyhledávat. A dokonce to vyhledávání probíhá takovým způsobem, že dokáže generovat zdánlivě nové texty a myšlenky.

Příklad textu vygenerovaného umělou inteligencí. Zadání znělo: podle čeho vybrat elektrokolo? 

Při výběru elektrokola by mělo být zohledněno několik klíčových faktorů:

  • Účel použití: Zvažte, zda budete jezdit hlavně po městě nebo na delší vzdálenosti. Pokud budete jezdit hlavně po městě, potřebujete kolo s dobrou manévrovatelností a kompaktními rozměry. Pokud budete jezdit na delší vzdálenosti, potřebujete kolo s větším dojezdem a lepším odpružením.
  • Velikost kola: Velikost kola by měla být vybrána podle výšky jezdce. Je důležité, aby jste se na kole cítili pohodlně a měli dobrý přehled o okolí.
  • Baterie: Důležitým faktorem je kapacita baterie a dojezd na jedno nabití. Pro delší vzdálenosti by měla být kapacita baterie co největší.
  • Motor: Vyberte si kolo s motorem, který vyhovuje vašim potřebám. Pokud budete jezdit hlavně po městě, stačí vám motor o výkonu do 250 W. Pro delší vzdálenosti je vhodnější motor o výkonu nad 250 W.
  • Cena: Cena elektrokola se může lišit v závislosti na kvalitě komponentů a značce. Doporučuji porovnat ceny různých modelů a vybrat si ten, který vám nabídne nejlepší poměr cena/výkon.

Jak vás vlastně napadlo jméno Robot Jára?

Chtěli jsme název, ze kterého bude poznat, že jde o nástroj, který zvládne používat kdokoliv. Teď děláme vše pro to, aby si Jára toto jméno zasloužil. 

E-shopeři aktuálně řeší novelu zákona o ochraně spotřebitele, která upravuje pravidla pro zveřejňování slev. Vy máte elegantní řešení. Jaké?

Vytvořili jsme robota Hlídač slev, který kontroluje běžnou cenu tak, aby prezentovaná sleva odpovídala nové legislativě. 

Robot si uchovává historii prodejní ceny u všech produktů a pak každý den na základě zákonem stanovených pravidel a svého nastavení kontroluje, že nastavená běžná cena (cena před slevou) těmto pravidlům odpovídá. Pokud najde nesrovnalost, umí vygenerovat report, případně cenu rovnou přenastavit.

Algoritmus, kterým robot stanovuje běžnou cenu, nám zkontrolovalo několik právníků a věříme, že eshopařům přinese klidný spánek. 

O umělé inteligenci toho rozhodně v e-commerce hodně uslyšíme. Jak podle vás online nakupování a správu e-shopu změní? Zaniknou některé profese?

Nemyslím si, že by měly zanikat profese, přínos vidím spíše ve zvýšené efektivitě a možnosti se rozhodovat na základě dat a pokročilých algoritmů. Rozhodně nenahradí majitele eshopu a jeho zaměstnance, kteří pro něj dýchají a vymýšlí, co užitečného pro zákazníky udělat.  Umělá inteligence je jako chytrý brigádník. Pomůže omezit rutinní práci a umožní rychleji a snáz posouvat věci kupředu.

Velké společnosti využívají umělou inteligenci už dávno, protože jsou schopné najmout experty, kteří s ní dokáží pracovat. Díky nástrojům jako je Robot Jára se dostávají srovnatelné možnosti eshopům všech velikostí a mohou tak lépe konkurovat gigantům.

Váš ceník není úplně jednoduchý. Můžete nám jej prosím pomoct rozklíčovat? 

Není potřeba se obávat nějakých překvapivých poplatků či složitostí. Po aktivaci robota a jeho nastavení - ještě před spuštěním - se automaticky zobrazí očekávaná cena za měsíc provozu a díky tomu přesně víte, na čem jste. Často má taky eshopař možnost ovlivnit cenu nastavením robota.

Jak je vidět, snažili jsme se, aby naše ceny byly co nejvíce transparentní. Jára účtuje každý svůj úkon přesně podle jeho náročnosti. Protože každá práce je jinak náročná, má každý robot u sebe informaci, kolik každý jeho úkon stojí. Konečná cena se u každého eshopu a robota různí. Někde záleží na počtu produktů, jinde je pevná cena za úkon. 

Járovo zlaté pravidlo je, že musí za utracené peníze přinést alespoň 10x větší hodnotu. Už za cenu jedné kávy ušetří hodiny času.

Pro představu: 10 kreditů stojí 1 Kč a odpovídá to např. napsání 4 odstavců textu (500 slov). Pro eshopaře, kteří se rozhodnou robota využívat více, čeká při nákupu kreditů množstevní sleva.

Jaké jsou tedy náklady na integraci Robota Járy pro průměrný e-shop? 

Integrace robota je zdarma. Eshop si jej nainstaluje sám podle návodu a pokud potřebuje pomoc, jsme plně k dispozici na chatu nebo zdarma pomůžeme s instalací na online hovoru. Pro vyzkoušení a malé eshopy je možné využít robota zcela zdarma. Po registraci dostane každý tisíc kreditů. Navíc každý měsíc dostane eshop prvních 50 kreditů zdarma.

A máte vyčíslené i jeho přínosy?

Jára je příliš mladý na to, aby se se mohl ohánět prezentacemi a grafy. Jeho hlavní myšlenkou je dělat roboty jejichž práce je k nezaplacení. Třeba taková maličkost jako robot pro Plánované změny, který umožní uvolnit limitovanou edici do prodeje v přesně stanovený čas, umožní eshopaři řešit jiné věci než v danou hodinu sedět u administrace a zběsile klikat. 

Pro eshopy, kterým dodavatelé posílají data emailem je tu robot, který vyzvedne přílohu emailu a uloží ji tak, že se dá použít pro import. Není pak nutné každé ráno kontrolovat email a ručně soubory zpracovávat.

Zachytil jsem článek, který hovořil o tom, že texty, které budou vygenerované umělou inteligencí bude google penalizovat a jsou tedy z hlediska SEO nepoužitelné. Jak tuto penalizaci řešíte?

Faktem je, že žádná penalizace není. Google v dubnu loňského roku uveřejnil vyjádření, které zmiňujete - to ale se stalo rychle neaktuální. Ještě ten samý měsíc svůj postoj upravil tak, že běžné použití umělé inteligence jakým je např. tvorba textů na webové stránky (články na blog, popisky produktů) žádným způsobem penalizovat nebude. Jediné místo, kam bude směřovat pozornost je zneužívání AI pro spam a tvorbu SEO farem. Což je dobrá zpráva pro všechny, protože se nemusíme bát, že nástup stále lepší AI způsobí eshopům odliv návštěvníků z vyhledávačů.

Určitě chystáte i spousty dalších novinek. Prozradíte nám nějaké?

V prvé řadě nasloucháme našim uživatelům. Jsme moc rádi, když se na nás někdo obrátí a máme možnost společně probrat, jakou činnost by se mu líbilo automatizovat.

Zároveň sledujeme aktuální trendy v e-commerce a využití umělé inteligence. Příkladem je třeba robot, jemuž pracovně říkáme AI grafik. Možná jste už viděli obrázky vytvořené pomocí nástrojů jako DALL-E nebo Midjourney. Ostatně ilustrační obrázky v tomto článku tvořila umělá inteligence. Naším cílem je umožnit eshopařům během pár vteřin vytvořit poutavou originální produktovou fotografii na web nebo bleskově připravit grafiku pro kampaň, která obsahuje informaci o slevě a je připravena ve správných formátech pro různé sociální sítě.

Další článek
Jakub Stupka (COO, Ecomail): s námi máte vše na jednom místě - newslettery, SMS i facebookovou reklamu