Rozhovor: Dalibor Jaroš z Collabimu
Součástí poslední systémové aktualizace bylo také napojení nejpoužívanějšího SEO nástroje v ČR a SR, Collabimu. Při této příležitosti vám přinášíme rozhovor s jeho majitelem a CEO, Daliborem Jarošem.
Dobrý den, Dalibore. Mohl byste nám váš nástroj a jeho funkce popsat trochu více do detailu?
Primárně je to nástroj sloužící ke dvěma účelům. Za hlavní funkci považuji měření správnosti SEO. Tedy zobrazení vašich pozic na daná klíčová slova a vývoje změn v čase. Zároveň vám Collabim narozdíl od Search Console našeptá také slova, na která byste se měli a mohli zobrazovat ve vyhledávání. Ne pouze ta, na která se již zobrazujete. Sekundárně pak Collabim umožňuje tvorbu mnoha analýz, které vám při vyhodnocování SEO aktivit ušetří čas.
Osobně nás velmi zaujaly funkce týkající se off-page SEO faktorů nebo například možnost srovnání s konkurencí v různých segmentech. Mohl byste nám o tom povědět více?
Collabim je silným nástrojem také pro správu a zisk nových zpětných odkazů. Ty mohou stát za SEO vašeho e-shopu až z 50%. V sekci odkazy a linkbuilding je možné přidávat již existující zpětné odkazy z externích webů, u nichž Collabim kontroluje správnost a to, zda odkaz na vás stále existuje. Zároveň vám nástroj poskytne mnoho příležitostí k zisku odkazů. U těch si můžete přidávat poznámky s kontakty na majitele webů apod.
Sledování konkurence může fungovat ve dvou módech. Máte totiž možnost přidat si konkurenční web jako vlastní projekt. Poté u něj můžete využívat veškeré Collabim funkce stejně tak jako u svého webu. I s jedním vlastním projektem ale můžete kontrolovat zobrazování konkurence na klíčových slovech, o které máte zájem. Collabim vám navíc řekne i to, kterou landing page konkurence na dané klíčové slova má. A vy se pak můžete snadno inspirovat.
Pro koho je vlastně Collabim vhodný a pro koho si myslíte, že by měl být nepostradatelný?
Je vhodný pro agentury a freelancery v SEO. V druhé skupině jsou uživatelé využívající Collabim k verifikaci výsledků. Takže majitelé jakéhokoliv webu, který investuje do SEO. Musí u nich ale jít o přímé změny, nejen pouze o prvotní analýzy a konzultace, které skončí v šuplíku. Collabim vám je pak schopný říct, zda se investice vyplácí a jestli je vidět tížený efekt.
A největší zastoupení klientů je mezi kterou skupinou?
Když jsme začínali, nejčastěji využívaly Collabim agentury. Díky naší dlouhodobé edukační činnosti jsme to obrátili. A náš nástroj již více využívá druhá skupina, takže majitelé webů a e-shopů. Tato skupina je sice početně vyšší, ale co se týče tržeb je to asi 50/50.
Můžete nám prozradit, kolik uživatelů nástroj celkově má a uvést z každé skupiny ty nejzajímavější?
Počty klientů kontrolujeme kvartálně a v posledním kvartále jsme zaznamenali přes 6 000 aktivních uživatelů. Celkový počet sledovaných projektů byl pak cirka 30 000, což je ale údaj přibližně rok starý.
Velmi zajímavý projekt v poslední době je za mne web pravdaovode.cz. Jedná se o vzdělávací stránky a je fajn, že i takové weby se snaží urvat pozice ve vyhledávání a řeší SEO. Ale řekl bych, že každý z klientů, se kterými jsem pravidelně v kontaktu, je zajímavý. Většina má podobné problémy, ale každý se je snaží řešit trochu jinak. Bohužel často hledají zkratky. Mnohdy si představují SEO jako PPC. Ale tak to opravdu nefunguje. SEO prostě nezapnete jako kampaně placených reklam. A právě proto jsem spustil a ve spolupráci s předními odborníky u nás vytvořil SEO akademii ve formě videonávodů.
Na závěr bychom se rádi zeptali, jak se vám dařilo v uplynulém roce v návaznosti na COVID-19 a co plánujete s nástrojem do budoucna. Jaké jsou vaše cíle a sny?
Dařilo se nám o trochu lépe než v roce předtím. Na začátku roku, v březnu a dubnu, jsme zaznamenali nával lidí, kteří donedávna neměli ještě ani stránky nebo e-shop. A nevěděli moc ani o SEO. Teď už jsme ale spíše zpět a máme uživatele, kteří už mají ponětí o SEO a vědí, jak mohou Collabim využít. Růst zaznamenáváme každoročně, ale u nás nebyl koronavirem moc ovlivněn. Přeci jen nejsme e-shopové řešení, jako vy.
Plánu do budoucna je celá řada. Priorita je dělat Collabim více intuitivní pro uživatele. Tímto směrem jdeme již rok a půl a menší úpravu faceliftu plánujeme i v tomto roce. Snažíme se ale hlavně poslouchat uživatele. Děláme UX průzkumy, voláme našim klientům a ptáme se jich, jak se jim s nástrojem pracuje. Na čem jsme také hodně zapracovali, je zrychlení systému jako takového.
Cíle a sny jsou za mě jasné. Aby nástroj dál sloužil lidem a přinášel jim přidanou hodnotu. Aby se jim s ním pracovalo dobře a vyplatilo se jim ho platit.