Příběh e-shopu Německá Drogerie: migrace e-shopu se dá zvládnout i za týden. Ztráta pozic ve vyhledávání byla minimální

Různá kvalita potravin a drogerie napříč evropskými zeměmi je u nás už dlouhé roky velkým tématem. Proto není divu, že vznikají projekty, které zákazníkům nabízejí výrobky primárně určené pro zahraniční trhy. Jedním z nich je také e-shop nemeckadrogerie.cz. Co je k podnikání vlastně přivedlo? Jak to s tou dvojí kvalitou vlastně je? A co jak hodnotí Upgates po přechodu z jiného řešení? Nejen o tom jsme si povídali s majitelkou e-shopu Německá Drogerie Šárkou Havlíkovou.

Ve Vašem e-shopu najdeme německou drogerii. Jak jste se k prodeji takto specifického zboží dostali?

Opravdu mě štvalo, co se tady prodává. Že lidi musí jezdit kolikrát stovky kilometrů, aby si koupili kvalitní prášek, nebo potraviny. To přece není úplně normální. A protože jsme vozili z Německa i pro kamarády a rodinu, řekli jsme, zkusíme ty produkty nabídnout i dalším lidem, co si do toho Německa nemůžou, nebo prostě jenom nechtějí dojet.  

Tu základní myšlenku máme koneckonců i v logu: Tvoje on-line německá drogerie. To on-line tam přibylo časem, původně jsem chtěla kamennou prodejnu.V podnikání se ale jenom z hezkých myšlenek nepřežije, to se zase tak často neříká. Musíte o tom sortimentu hodně vědět, rozumět i dalším věcem a spoustu věcí si jednoduše odmakat.

Tenhle obor, tedy dovozovou drogerii, jsme vybrali také ze dvou dalších důvodů: já v tomto oboru pracovala v Německu, znám to prostředí, produkty, mám správné kontakty. Můj životní partner zase má obrovské zkušenosti z obchodování, marketingu a logistiky, zná opravdu úspěšné lidi z e-commerce, kteří nám poradili se spoustou věcí. Navíc umí jednat s dodavateli a úřady.

Léta jsme skrytě snili o vlastní rodinné firmě, kde si budeme moci věci dělat po svém a jednou třeba zůstane pro naše děti. Pořád ale nebyl ten správný čas: hypotéka, pak miminko, pak zase něco. Nakonec jsme rozbili rodinné prasátko a už to jelo. Nejtěžší bylo udělat ten první krok.

Dvojí kvalita výrobků v rámci Evropy je dost známá. Máte nějaké konkrétní příklady, ze kterých jsou odlišné vlastnosti zboží zřejmé?

My výrobky průběžně testujeme, než je dáme do prodeje. Děláme různé zátěžové testy. Největší rozdíly pozorujeme dlouhodobě paradoxně u značkových věcí. Obecně prací prostředky, tablety do myčky, aviváže nebo kosmetika. Třeba značkové krémy mají úplně jinou konzistenci, než u nás. U pracích prášků je to často pozorovatelné pouhým okem. Když to hodně zjednoduším, německé prášky mají více těch barevných kuliček, což jsou právě aktivní látky. U aviváží to lze zase poznat podle vůně a hustoty. 

Ono to má mimochodem celkem logické a jednoduché vysvětlení. Jestli mě paměť nešálí, tak na blogu máme stále článek, kde právě vysvětlujeme, proč tomu tak je. Jenom musím upozornit, žádné odhalení nadnárodního spiknutí se nekoná. 

Podobných e-shopů u nás funguje více. Čím se zákazníky snažíte zaujmout?

My jdeme v řadě věcí tak trošku proti proudu. Už se nám to samozřejmě párkrát i nehezky vymstilo. Ale kdo nezkouší, neví.

Snažíme se zkrátka odlišit - ať už sortimentem nebo servisem, nově umíme díky Upgates nabídnout například množstevní slevy, což jsme dříve technicky zkrátka nemohli. Třeba co se týče dopravy, tak jsme snad jako jediní neřešili nikdy počty krabic či hmotnost objednávky. Prostě zákazník zaplatí jedno poštovné, ať mu pojede jedna krabice nebo pět. 

Teď aktuálně třeba zkoušíme testovat linku pro telefonické objednávky. Ta má nečekaný úspěch, byť to samozřejmě není žádná revoluce. Zákazník zavolá, my mu poradíme, vyplníme objednávku, pošleme případně QR kod na platbu, pokyny pro platbu apod. Nejsme totiž příznivci různých bootů. Někteří zákazníci podle nás pořád chtějí kontakt s člověkem, tak proč mu ho nedopřát. Vyhodnotíme a uvidíme, jestli v tom pokračovat. 

Ale hlavně, nabízíme pouze originální zboží z Německa, žádné náhražky, třeba z Polska, kterými je trh zaplaven, neděláme. K nám chodí lidi pro kvalitní věci, nakupují u nás, protože nejsou spokojeni s kvalitou na zdejším trhu. Proč jim tedy nabízet náhražky, kde je ta kvalita při nejmenší diskutabilní? To mi nedává vůbec smysl. V poslední době jsme se setkali vysloveně i s padělky, hlavně na sociálních sítích. 

Naše největší know-how, je totiž zajistit zboží samotné. V ČR jsou asi tak 2 velkoobchody, kde bere 90 % naší konkurence. Mají pak všichni stejné výrobky, přetlačují se cenou. Ten zbytek jsou menší shopy, které vyjíždějí za hranice vykupovat slevové akce v řetězcích. Jenom v roce 2023 jsem zaznamenala 10 nových e-shopů, které se o něco snažili, ta poptávka je velká a samozřejmě láká. Každý se na tom chce svézt a myslí si, že přes noc zbohatne. Již není mimochodem funkční ani jeden. Opravdovou konkurenci vnímáme tak ve 2 nebo 3 e-shopech.

My máme celkově jinou strategii, zboží si sháníme napřímo v Německu, pokud možno bez překupníků. Což je složité z různých důvodů, pro českou firmu obzvlášť. Bez kontaktů bych řekla i nemožné. Jeden příklad za všechny: když se obrátíte na výrobce, tak vás slušně odkáže na zastoupení v ČR, která vám dodá lokální produkty. Jednotlivá zastoupení si obchody neberou. Nám se podařilo tyto různé překážky obejít či překonat a můžeme tak naši zákazníkům nabídnout skutečnou německou drogerii a sortiment, který jinde nenajdou a věříme, že i za fajn ceny. 

Pořád se zkrátka držíme původní myšlenky: Dělat kvalitní drogerii dostupnou. 

V česku se o německých výrobcích mluví docela dost. Jak se vám ale daří na Slovensku? Je to podobné?

Slovensko je pro nás zatím poměrně nové. Ale i zde nám po celou dobu chodí poptávky, dotazy - takže ten zájem tam určitě je. Navíc, ze Slovenska to mají lidi do Německa o pořádný kus dál. Takže to pro nás do budoucna bude určitě zajímavý trh, který budeme chtít rozvíjet. Popravdě, udělali jsme na startu i pár chyb a těch se chceme u Slovenska vyvarovat. 

S e-shopem jste nedávno přecházeli z jiné platformy. Jak jste zatím se systémem Upgates spokojeni? 

Musím říct, že jsme byli ohromeni, jaké možnosti Upgates nabízí. Ať je to systém množstevních slev, jazykových mutací, automatizací a spousty dalších věcí a doplňků. Ještě nemáme nasazenou ani polovinu věcí co chceme, ale pracujeme na tom. Další věc, která nás uchvátila, byl moderní grafický design. Jsme ještě poměrně malá firma, takže vývoj vlastního e-shopu by byl ekonomicky nesmysl. U Upgates máme 99% věcí co jsme chtěli a navíc v základní ceně. U konkurence jsme nechtěli za dnes již běžné funkce připlácet nemalé částky, které v součtu zvýší cenu i na čtyřnásobek. Osobně si myslím, že Upgates je momentálně na trhu absolutně nejlepší v poměru cena x výkon. 

Hodně lidí nás i odrazovalo, že je systém náročný na nastavení. Popravdě, není to úplně jednoduché - je to daň za tu variabilitu a funkce. Jde ale pouze o to, se zorientovat v prostředí. Snad všechno jsme ale našli v nápovědě, která je skutečně obsáhlá. A s tím opravdu málem, co jsme nenašli v nápovědě, nám pomohla rychle a ochotně podpora. 

V čem pociťujete nejvýraznější změnu? 

Možná se bude někdo smát, ale právě v těch základních věcech. Konkrétní příklad, naše původní řešení třeba nemělo po přechodu na GA4 absolutně zvládnuté měření pro PPC systémy. To v době automatizovaných kampaní a různých změn ve sběru dat je docela problém. A popravdě, dost negativně se to projevovalo finančně. 

Pak samozřejmě grafika, ta se líbí nám, ale hlavně i zákazníkům. Spousty doplňků a funkcí na marketing, podporu prodeje. Je toho opravdu hodně. 

Jak probíral samotný přechod? A jak na změnu e-shopového řešení reagovaly pozice v organickém vyhledávání?

Přechod trval přesně 34 dní. Ale to jenom proto, že jsme si hráli v designeru a zkoušeli funkce. Zvládnout by se to dalo třeba za týden, záleží na množství produktů. My to pojali jako kompletní refresh. Co se týče přechodu, čekali jsme to horší. Zvládli jsme to svépomocí. Navíc to byla super příležitost provést například úklid v kategoriích a udělat tak obchod o něco přehlednější pro zákazníky.

Poměrně jednoduše jsme naimportovali produkty, jenom jsme si dali tu práci a rozhodili je manuálně do nových kategorií, protože ty jsme předělali. Ale pokud někdo bude přecházet a nebude měnit strukturu kategorií, naimportuje si i ty kategorie a přímo do nich produkty. 

Co se týče organiky, jestli k nějakým ztrátám došlo, budou minimální. Na ty hlavní dotazy žádné poklesy neevidujeme. U pár vedlejších dotazů je pokles o jednu, dvě maximálně tři pozice. Určitě to není tak, že bychom se propadli až na druhou stránku, jak je občas někde prezentováno. Samozřejmě, je potřeba se pověnovat přesměrování a základům SEO. 

Jaké máte s e-shopem plány do budoucna?

Letošní rok bude velký. Řekla bych, zlomový. Čeká nás stěhování do většího skladu, to bude už v květnu. Velkou epizodou je aktuálně zařazování německých potravin, což je plánováno na červen. To budou v první vlně desítky, spíš nižší stovky produktů. 

Druhou takovou kapitolou jsou segmenty domácích potřeb a dentální hygieny. Jak nám napsala výstižně jedna zákaznice: drogerie a nemají kolíčky na prádlo. Tyto kategorie jsme opravdu trošku přehlíželi a je to škoda. První vlna domácích potřeb nám už dokonce stojí ve skladu, nyní probíhá focení. 

Připravujeme opravdovou expanzi na zmiňované Slovensko. Velkou výzvou budou i videorecenze produktů a zátěžových testů - přeci jenom, ukázaná platí. Úplně samostatnou kapitolou bude pak v druhé polovině roku zaměření se na velkoobchod, který děláme nyní hodně okrajově. 

Další článek
Příběh e-shopu Podpultovky.eu: po přechodu na Upgates nám zákazníci přestali mizet těsně před objednáním