Rumunská ekonomika je nejrychleji rostoucí v Evropě. Buďte se svým e-shopem u toho!

Někteří e-shopaři při hledání cílové země expanze svého e-shopu Rumunsko stále přehlíží. Přitom rumunská ekonomika roste nejrychleji v Evropě! Počet zde prodávajících e-shopů je navíc pořád nízký. To spolu s rychle rostoucím zájmem Rumunů o online nakupování dělá z Rumunska ideální cílovou zemi expanze e-shopu. Jak úspěšně prodávat na balkánské „e-commerce raketě“? 

Rumunský e-commerce trh v číslech

Rumunsko je nejlidnatější zemí Balkánu. Žije zde 19,2 milionů obyvatel, kteří mohou vybírat z 15 000 e-shopů. Na jeden e-shop proto připadá 1 280 obyvatel. Což je oproti Česku pětinásobek.

Rumunský e-commerce meziročně vzrostl o více jak 35 %. Toto číslo lépe vynikne při porovnání s jeho sousedy:

  • Bulharsko: meziroční růst e-commerce o 9 %, 1 390 obyvatel na jeden e-shop
  • Maďarsko: meziroční růst e-commerce o 16 %, 750 obyvatel na jeden e-shop

Rumunsko představuje velkou příležitost pro zahraniční expanzi vašeho e-shopu. Dokazuje to i nárůst online nakupujících. V současnosti nakupuje online 15 milionů obyvatel. S kvalitní přípravou expanze vašeho e-shopu se šance na úspěch na rumunském e-commerce ještě zvyšuje. Bez čeho se taková expanze neobejde?

Zajímavost: protože je rumunský e-commerce na skutečně prudkém vzestupu a podílí se na rumunském HDP čím dál tím víc, byl 15. říjen stanoven jako Národní den elektronického obchodování.

Analýza rumunského online trhu

Jako první krok kvalitní přípravy expanze přichází na řadu detailní analýza zahraničního trhu a konkurence. Poznejte, jaký zájem o váš segment zboží v Rumunsku je, a získejte přehled o budoucích konkurentech. Podle analýzy rumunského e-commerce pak dokážete připravit strategický marketingový mix, kterým oslovíte maximum potenciálních zákazníků.

Marketplaces a zbožové srovnávače v Rumunsku

Ze všech marketplaces je v Rumunsku nejpopulárnější marketplace.emag.ro. Rumunští online zákazníci na něm nejvíce oceňují možnost doručení zboží na odběrová místa. Ta jsou rozprostřena po všech větších městech napříč celým Rumunskem. Oblíbený je také Facebook Marketplace, okazii.ro nebo lajumate.ro.

Zbožové srovnávače jsou v Rumunsku také poměrně populární. Přední příčku popularity drží compari.ro. Rumuni také využívají price.ro, shopmania.ro a emag.ro.

Zajímavost: v Rumunsku funguje Monitor Preţurilor (Food Price Monitor), což je online platforma shrnující informace o více jak 30 000 produktech. Díky ní mohou zákazníci snadno nalézt nejbližší obchod, který hledané zboží prodává, nebo porovnávat ceny v různých obchodech a vybrat ten nejlepší. Stejně tak mohou porovnávat třeba i ceny paliv.

Preferované způsoby platby a doručení zboží

Rumunsko patří mezi země, kde zákazníci preferují platbu na dobírku. Stejně jako ve zbytku zemí Evropy ale vzrůstá obliba online plateb. Doporučujeme proto založit si rumunský bankovní účet. Kromě toho, že ušetříte za bankovní poplatky za mezinárodní platby, budete schopni rumunským zákazníkům nabídnout platbu právě přes dobírku. Váš e-shop proto bude na rumunské zákazníky působit důvěryhodněji. Získáte tak silnou konkurenční výhodu oproti prodejcům, kteří nabízí pouze mezinárodní platby.

Preferovaný způsob doručení kopíruje zbytek zemí Evropy. Možnost bezkontaktního doručení do druhého dne a odběrová místa jsou v Rumunsku nejpopulárnější. Vzhledem k méně rozvinuté infrastruktuře Rumunska však nemusí být řešení logistiky svépomocí nejspolehlivější. Outsourcing u fulfillmentových společností je v případě Rumunska sázkou na jistotu.

Myslete také na efektivní management vratek. I Rumuni očekávají možnost bezplatného a administrativně nenáročného vrácení zboží. Zejména kvůli popularitě dobírek znovu doporučujeme založit si rumunský bankovní účet a nevyhýbat se outsourcingu reverzní logistiku u specialistů.

Využívání sociálních sítí v Rumunsku

Internet využívá přes 80 % obyvatel Rumunska, což je kolem 16 milionů. Z toho je 12 milionů uživatelů sociálních sítích. Nejpopulárnější je Facebook, což se shoduje s oblibou Facebook Marketplace. Za ním následují Instagram, TikTok, Snapchat nebo LinkedIn.

Zajímavost: v rumunských rodinách je oblíbené společné sledování televize. Že se rodina sejde u televize, je v Rumunsku zcela běžné. Investice do TV reklamy se na rumunském trhu proto může vyplatit více než třeba v Česku.

Nutnost zákaznické podpory

Znalost cizích jazyků je v Rumunsku podprůměrná. Bez zákaznické podpory v rumunštině se se svým e-shopem v Rumunsku neobejdete. Kromě poskytování telefonické zákaznické podpory rodilým mluvčím nezapomeňte na podporu poskytovanou přes e-mail a sociální sítě. I tady se vám vyplatí spolupracovat s rodilým mluvčím už od začátku. Odměnou vám bude důvěra rumunských zákazníků ve váš e-shop.

Lokalizace e-shopu do rumunštiny a důvěryhodnostní UX analýza

Lokalizovaný e-shop je ten, který prošel profesionálním SEO překladem. Odborné využití klíčových slov napříč e-shopem k vám přivede relevantní neplacené návštěvníky. Bude-li váš e-shop přeložen rodilým mluvčím tak, že bude na rumunské online zákazníky působit jako místní e-shop, o to pravděpodobněji u vás tito návštěvníci nakoupí. Dalším důvodem pro profesionální překlad je již zmíněná podprůměrná znalost cizích jazyků. E-shop s například anglickými texty by odradil velkou část zákazníků.

Jakmile máte e-shop přeložený, ověřte, že funguje naprosto bezchybně. To zjistíte analýzou důvěryhodnosti, kterou pro vás vypracuje rodilý Rumun. Nebude pak hrozit, že návštěvníci nákup nedokončí z důvodu technických a dalších překážek.

Fungující online marketing 

Z dosavadního je jasné, že online marketing je nezbytné vést celý v rumunštině. Příspěvky na sociálních sítích, blogové články nebo třeba e-mailové kampaně, to vše musí být připravené specialistou marketingu – rodilým mluvčím. Spolu s profesionálně spravovanými PPC kampaněmi tak oslovíte nové zákazníky a udržíte ty stávající.

Expanze s vlastním e-shopem do Rumunska je obrovskou příležitostí, kterou si nemůžete nechat ujít. Stačí nepodcenit přípravu a pak se vézt na nejrychleji rostoucí ekonomice v Evropě. Bližší informace o rumunském e-commerce trhu a expanzi obecně najdete na webu našeho partnera NK Expand. S expanzí e-shopu do Rumunska mají dlouholeté zkušenosti. I vám pomůžou prosadit svůj e-shop na rumunském e-commerce.

Další článek
Konzervativní, ale slibný. Co mít na paměti při expanzi na polský e-commerce trh?