Sedmý největší e-commerce trh světa. Jak se na něm při expanzi e-shopu uchytit?

Francouzský e-commerce trh je sedmým největším na světě. K takovému postavení přispívá silně rozvinutá infrastruktura země a její ideální poloha v sousedství dalších celosvětově významných e-commerce hráčů. Expanzí e-shopu do Francie navíc získáváte příležitost oslovit francouzsky mluvící e-commerce zákazníky i v jiných zemích. Jak s e-shopem do Francie expandovat?

Francouzský e-commerce trh v číslech

Francie je největší zemí Evropské unie. Na jejím území žije přes 70 milionů lidí, což ji spolu s Německem a Velkou Británií řadí mezi nejlidnatější státy Evropy. Jde o bohatý stát s velmi dobře rozvinutou infrastrukturou a jednou z největších světových ekonomik skupiny G7. K tomu nahrává i její ideální poloha. Sousedy Francie jsou další světově významné ekonomiky: Německo, Británie, Španělsko a Itálie. Ale ani ekonomiky dalších sousedů – Švýcarska, Belgie a Lucemburska nejsou zanedbatelné. A není bez zajímavosti, že Francie sousedí s bohatými Monakem a Andorrou.

Ve Francii prodává asi 210 000 e-shopů, proto není překvapením, že na jeden e-shop připadá pouze na 320 obyvatel. Francouzský e-commerce trh přitom meziročně roste dvouciferně. Za rok 2021 to bylo o 15 % a tento růstový trend pokračuje i dál. Jeho objem za rok 2021 činil 130 miliard euro. Internet využívá na 95 % francouzské populace. Online nakupování využívá 8 z 10 Francouzů.

Expanze e-shopu do Francie přesahuje její hranice

Při expanzi e-shopu do Francie získáváte příležitost oslovit své zákazníky i v jiných zemích Evropy. Francouzština je hodně využívaná i v Belgii, Švýcarsku a Lucembursku. Při správně provedené lokalizaci e-shopu tak značně rozšíříte svůj okruh evropských zákazníků.

Zajímavost: francouzština není rozšířená jen v Evropě, ale po celém světě. Rodilé mluvčí francouzštiny najdeme i v Kanadě, Francouzské Guyaně (Jižní Amerika) a ve více jak 15 zemích Afriky. Expanzí do Francie se vám proto otevírají nové cesty do celého světa.

Vysoká konkurence = nutnost poznat soupeře

Francouzský e-commerce trh je velmi nasycený a konkurenční prostředí se vyznačuje silným bojem o zákazníky. Ještě před zahájením příprav expanze je proto nezbytné nechat si vypracovat analýzu trhu a konkurence. Pravděpodobnost, že budete jediným e-shopem, který nabízí určitý segment zboží, je téměř nulová. Proto je důležité trh vašeho segmentu zboží a vaše konkurenty v něm poznat do detailu. Podle dat pak dokážete připravit marketingový mix i zákaznickou podporu tak, aby byla expanze vašeho e-shopu úspěšná.

Znalost cizích jazyků je ve Francii pod evropským průměrem

Hrdost je jednou z předních vlastností francouzského národa. To se jasně projevuje i při výběru e-shopu. Francouzi jednoznačně upřednostňují e-shopy ve francouzštině. Proto je třeba zajistit profesionální SEO překlad webu a e-shopu. Co je to SEO překlad? Jde o překlad (rodilým mluvčím), který využívá vysoce hledaná klíčová slova tak, aby na e-shop přicházeli relevantní návštěvníci. Pro jejich znalost si nechte vypracovat analýzu klíčových slov ve francouzštině. Tu využije nejen SEO překladatel, ale i další specialisté pro správu PPC kampaní, tvorbu obsahu na sociální sítě nebo článků na blog.

Bez zákaznické podpory ve francouzštině se neobejdete

Francouzský patriotismus je nezbytné zohlednit i při poskytování zákaznické podpory. Nehledě na její formu (telefonická, přes e-mail nebo live chat), pokaždé musí být poskytována řádně zaškoleným operátorem – ideálně rodilým mluvčím. Znalost cizích jazyků ve Francii je totiž pod evropským průměrem. I když se čísla zlepšují, na nutnosti poskytovat zákaznickou podporu ve francouzštině to nic nemění.

Zajímavost: podle žebříčku hodnocení UNESCO je francouzština 10. nejobtížnějším jazykem na světě. Před ní je například němčina (7. místo) nebo islandština (4. místo). Nejtěžším jazykem je pak čínština.

Marketplaces a zbožové srovnávače ve Francii

Podobně jako na německém e-commerce je francouzský e-commerce trh charakterizován dominancí Amazonu. Za ním následuje Cdiscount, na kterém najdeme elektroniku a multimediální produkty. Ve Francii a dalších frankofonních zemích je považován za hlavního konkurenta Amazonu. Dalšími populárními marketplaces jsou AliExpress a Fnac.com.

Sílu marketplaces podtrhnou tato čísla:

  • 50 % francouzských e-commerce zákazníků preferuje nákup na marketplaces
  • Kolem 60 % generace mileniálů nakupuje na marketplaces
  • Přes 70 % všech e-commerce tržeb ve Francii je realizováno přes marketplaces

Stejně populární jsou i zbožové srovnávače. Mezi ty nejnavštěvovanější patří Toulesprix, leGuide.com nebo Rue Montgallet. Porovnání cen před nákupem se věnuje 80 % zákazníků. Při expanzi vašeho e-shopu do zahraničí je proto do svého marketingového mixu rozhodně zařaďte.

Naprostá preference online plateb

Online platby ve Francii vedou s přehledem. Nejpreferovanější způsob platby jsou kreditní a debetní karty. Po nich následuje PayPal a bankovní převod. Více než 50 % všech online zákazníků používá Cartes Bancaires, což je místní síť platebních karet. Drtivá většina z této sítě je naštěstí integrovaná se sítí Visa nebo Mastercard. Znamená to, že pokud bude platba v síti Cartes Bancaires zamítnuta, bude opakována v sítích Visa nebo Mastercard. Při integraci online platby proto nabídněte všechny tyto možnosti. Protože konkurence je na francouzském e-commerce vysoká, při neúspěšném pokusu o platbu upřednostní zákazníci vaše konkurenty.

Jestli je váš web a e-shop po všech detailech vychytaná, zjistíte pomocí analýzy důvěryhodnosti e-shopu zpracovanou rodilým mluvčím – zástupcem vaší cílové skupiny. Díky reportu z analýzy omezíte tak riziko, že investujete do kampaní e-shopu, který může na rodilé Francouze působit cize nebo neautenticky.

Doručení a vrácení zboží: rychle a bezplatně

Francie se pyšní vysoce rozvinutou dopravní sítí. To umožňuje velmi rychlé doručení objednaného zboží, což Francouzi spolu s bezplatnou dopravou očekávají. Stejně tomu je i u reverzní logistiky a managementu vratek. Z next-day-delivery se – stejně jako v dalších zemích stala konkurenční výhoda e-shopů. Proto je často nejlepším řešením outsourcing logistiky u fulfillment společností, které si na rychlosti doručení a efektivním a bezstarostném řešení vratek zakládají.

Využívání sociálních sítí ve Francii

Ze všech sociálních sítích je ve Francii nejvyužívanější Facebook. Instagram je populární také, ten ale využívají především mileniálové. LinkedIn, Twitter nebo Pinterest využívá zhruba třetina ze všech uživatelů sociálních sítí.

I v tomto směru jdou Francouzi s dobou. S-commerce, tedy nákupy přes sociální sítě, využívá stále více zákazníků. Podle zpracované analýzy trhu zjistíte, jak intenzivně využívá vaše cílová skupina sociální sítě. Podle toho pak kampaně a tvorbu obsahu na sociální sítě do svého zahraničního online marketingu zařadíte. Kvůli podprůměrnější znalosti cizích jazyků je samozřejmostí vést ho celý ve francouzštině.

Reference jsou pro francouzské online zákazníky důležité

Zmiňme ještě poslední charakteristiku francouzských online zákazníků. Podobně jako Němci nebo Italové a Španělé si i místní online zákazníci velmi potrpí na uživatelské recenze. Proto se jedině vyplatí sbírat je hned po zahájení prodeje. Díky nim přesvědčíte své zákazníky, aby upřednostnili právě váš e-shop.

Expanze e-shopu na francouzský e-commerce trh není nijak snadnou záležitostí. Vzhledem k jeho vysokému rozvoji jde skutečně o skok do naplno rozjetého TGV. To však neznamená, že se na místním online trhu nedokážete uchytit – naopak! S kvalitní přípravou expanze vašeho e-shopu vám pomůže náš partner – specialista na expanze českých e-shopů – NK Expand. Rozšiřte s nimi obzory svého online podnikání nejen o Francii.

Další článek
Maďarský e-commerce nabírá na obrátkách. Expanze e-shopu do Maďarska je navíc oproti jiným zemím snazší