Tento článek byl vytvořen před více jak 2 roky a může obsahovat zastaralé informace.

Nejcennější informace pro váš marketing a obchod jsou samozřejmě ty o vašich zákaznících. Mít dobře vedenou jejich databázi, která se automaticky aktualizuje podle toho, jaké události zákazník na e-shopu provede, je základním úkolem tohoto modulu. Vše je zohledněno z hlediska GDPR.

Pod každou zprávou nebo událostí, která se dostane z e-shopu do vaší administrace, je "podepsaná" nějaká osoba, která ji vytvořila nebo iniciovala. Text zprávy se zapíše do modulu zprávy (více zde), informace o osobě odesílatele do databáze zákazníků. Ta se navíc v čase vyvíjí - doplňuje se o nové informace podle toho, jak s e-shopem zákazník pracuje.

Zákazník vs. Kontakt

V seznamu zákazníků můžete najít položky, které jsou označeny černou nebo bílou ikonkou.

  • Bílá ikonka identifikuje zákazníka typu kontakt. Ten nemá vytvořený zákaznický účet (více zde). Kontakt se založí tak, že napíše do diskuze, vyplní nějaký formulář, požádá o zasílání newsletteru na svůj email nebo si objedná nějaké produkty, ale nevyužije možnost založení zákaznického účtu.
  • Černá ikonka znamená registrovaný zákazník, který má vytvořený zákaznický účet (více zde). Na e-shopu se registroval nebo nakoupil a využil možnosti založení zákaznického účtu.

Změna typu zákazníka

  1. V menu administrace zvolte sekci Zákazníci / Seznam zákazníků.
  2. Vyberte zákazníka, u kterého chcete změnit Typ.
  3. Ujistěte se, že jste v záložce Popis.
  4. Přejděte do oddílu Hlavní.
  5. Nastavte Typ v otevíracím poli.
  6. Uložte.

Vytvoření zákazníka na e-shopu

Návštěvník vašeho e-shopu si může založit zákaznický účet pomocí registračního formuláře nebo v rámci objednávkového procesu. Více zde.

Zákaznický účet

Účet registrovaného zákazníka je profil, který slouží pro uchování zákaznických informací. Více zde.

Vytvoření zákazníka v administraci

Zákazníky můžete vytvořit také vy sami přímo v administraci.

  1. V menu administrace zvolte sekci Zákazníci / Seznam zákazníků.
  2. Klikněte na tlačítko + Nový.
  3. Vyplňte požadované údaje.
  4. Uložte.

Zákazníky můžete do systému také hromadně importovat. Více zde.

Poznámka k zákazníkovi

U zákazníka si můžete vložit poznámku s informací, že se např. jedná o problémového zákazníka.

Zobrazení poznámky

  • Detail zákazníka - sekce Zákazníci / Seznam zákazníků.
  • Seznam zákazníků - zobrazte sloupec Poznámka v Seznamu zákazníků. Více zde.
  • Detail objednávky - sekce Objednávky / Seznam objednávek, záložka Zákazník, oddíl Rozšířené.
  • Seznam objednávek - zobrazte sloupec Poznámka k zákazníkovi v Seznamu objednávek. Více zde.

Postup v administraci

  1. V menu administrace zvolte sekci Zákazníci / Seznam zákazníků. Případně lze také upravovat v detailu objednávky v záložce Zákazník, oddíl Rozšířené.
  2. Vyberte konkrétního zákazníka.
  3. Ujistěte se, že jste v záložce Popis.
  4. Přejděte do oddílu Rozšířené.
  5. Vyplňte pole Poznámka.
  6. Provedené změny Uložte.

Adresy doručení

Zákazník má možnost si ve svém účtu přednastavit další Adresy doručení. Obvykle se toho využívá při opakovaných nákupech na velkoobchodním způsobu prodeje. Zákazníkovi to ušetří čas při opakovaném vyplňování doručovacích adres v objednávce.

Nastavení dodacích adres v administraci

  1. V menu administrace zvolte sekci Zákaznící / Seznam zákazníků.
  2. Vyberte požadovaného zákazníka.
  3. Ujistěte se, že se nacházíte v záložce Popis.
  4. Přejděte do oddílu Doručovací adresy.
  5. Klikněte na tlačítko + Nová.
  6. Vyplní požadované údaje.
  7. Uložte.

Nastavení dodacích adres v Zákaznickém účtu

  1. Zákazník se přihlásí pod svými přihlašovacími údaji do Zákaznického účtu (více zde).
  2. Klikne do záložku Profil.
  3. Přejde do oddílu Dodací adresy.
  4. Klikne na tlačítko Přidat novou doručovací adresu.
  5. Vyplní požadované údaje.
  6. Úpravy potvrdí tlačítkem Uložit.

Volba dodací adresy v objednávce

  1. Zákazník se nachází ve třetím kroku objednávky na e-shopu Dodací údaje.
  2. V poli Adresa doručení si zvolí možnost z otevíracího menu.
  3. Adresa se načte do formuláře.
  4. Tato načtená data může zákazník dále upravovat dle potřeby.

Oslovení zákazníka

Emaily je možné zasílat zákazníkům s personifikovaným oslovením. Nejdříve se oslovení musí vytvořit a poté se vloží do šablony emailu jako dynamický zástupce {$customer_salutation} (více zde).

Vytvoření oslovení

  1. V menu administrace zvolte sekci Nastavení / Zákazníci / Oslovení.
  2. Klikněte na + Nové.
  3. Vyplňte požadované.
  4. Pole Výchozí zaškrtněte, pokud chcete mít dané oslovení předvyplněno u každého zákazníka.
  5. Uložte.

Přiřazení oslovení zákazníkovi

Po vytvoření oslovení je třeba jej přiřadit konkrétnímu zákazníkovi. Jakmile se bude zákazníkovi posílat z administrace email (systémový nebo emailing), vyplní se jeho oslovéní do šablony zprávy.

  1. V menu administrace zvolte sekci Zákazníci / Seznam zákazníků.
  2. Vyberte zákazníka, kterému chcete přiřadit oslovení.
  3. Ujistěte se, že se nacházíte v záložce Popis.
  4. Přejděte do oddílu Komunikace.
  5. Proveďte výběr v poli Oslovení.
  6. Uložte.

Skloňování jména zákazníka

Pokud chcete email začínat oslovením s konkrétním jménem, do systému je třeba ručně nastavit správný tvar jména případně také oslovení pane / paní / slečno. 

Do šablony se vkládá pomocí dynamického zástupce {$customer_declension} (více zde).

Popis v administraci

  1. V menu administrace zvolte sekci Zákazníci / Seznam zákazníků.
  2. Sjeďte níže do oddílu Komunikace.
  3. Vyplňte pole Skloňování. 
  4. Uložte.

PŘÍKLAD Pro oslovení v emailu "Dobrý den, pane Lukeši" je třeba nastavit:

  • Oslovení "Dobrý den, " (více zde).
  • Skloňování "pane Lukeši".

Do samotné emailové šablony vložíte dynamického zástupce pro oslovení {$customer_salutation} a skloňování {$customer_declension}.

Systém neumožňuje automatické skloňování.

Přehledy zákazníka

Přehledy jsou další záložkou v detailu zákazníka (sekce Zákazníci / Seznam zákazníků).

Zde najdete statistické informace o zákazníkovi, jeho objednávky, přehled komunikace, v jakých emailingových kampaních byl osloven a s jakým sdílením svých osobních údajů souhlasil v rámci GDPR.

Souhrnné statistiky zákazníků můžete sledovat také v přímo určené sekci administrace Statistika / Zákazníci.

Zablokování zákazníka

Pokud potřebujete zákazníkovi zamezit opakované objednání na vašem e-shopu, můžete tak provést pomocí funkce Zablokovaný. Zákazník přitom nemusí mít ani vytvořený zákaznický účet (v případě zákazníka typu Kontakt). Zablokují se veškeré objednávky pod daným emailem.

Kromě této možnosti můžete ověřovat IP adresu zákazníka (více zde), která se zapíše při založení jeho detailu. Detail se zakládá při první objednávce nebo při založení účtu zákazníka.

Postup v administraci

  1. V menu administrace zvolte sekci Zákazníci / Seznam zákazníků.
  2. Vyberte zákazníka, kterého chcete zablokovat.
  3. Ujistěte se, že jste v záložce Popis.
  4. Přejděte do oddílu Rozšířené.
  5. Zaškrtněte položku Zablokovaný.
  6. Uložte.

IP adresa zákazníka

Zablokovali jste účet zákazníka dle postupu výše, nicméně zákazník objednal znovu, ale pod jinou emailovou adresou. Tzn. založil se mu nový detail v administraci. Jak ale poznat, že se jedná o stejného zákazníka? Na internetu je to obtížné. Jediná cesta, která navíc není 100%, je pomocí IP adresy zákazníka.

  1. V menu administrace zvolte sekci Zákazníci / Seznam zákazníků.
  2. Vyberte konkrétního zákazníka.
  3. Zvolte záložku Přehledy.
  4. Přejděte do oddílu Statistiky.

Upozornění

Jednu IP adresu může mít více zákazníků. Může ji sdílet celá budova, ulice nebo v dnešní době klidně celá městská část nebo vesnice. Proto identifikace zákazníka podle IP adresy rozhodně není 100%. Může sloužit pouze jako vodítko.

Hromadná úprava zákazníků

V případě, že chcete změnit informace u více zákazníků najednou, není třeba to dělat ručně. Více zde

Nepomohla Vám tato nápověda?

Požádejte o radu zkušené eshopery v UPgates poradně.

UPgates poradna