To, že bude rok 2020 rekordním bylo zřejmé už od jeho počátku. Nikdo, ani Asociace pro elektronickou komerci (APEK), však nečekal až tak rapidní růst. Jak jsme zmiňovali v průběhu minulého roku již několikrát, vlivným hybatelem byl koronavirus. Ten změnil nákupní trendy po celém světě a donutil mnoho podnikatelů začít šlapat do online prodeje a e-shopu. Obraty české e-commerce v roce 2020 byly ve výši 196 miliard korun. Je tak logické, že APEK pro rok 2021 předpokládá, že tržby e-commerce překročí hranici 200 miliard korun. 

Minulý rok pak výkonný ředitel APEK, Jan Vetyška, ohodnotil následovně:„Česká e-commerce v oblasti prodeje zboží zažila velmi úspěšný rok, i když koronavirová krize se e-shopům také nevyhnula. Přesto je však zřejmé, že internetové obchody v tomto náročném období uspěly. Provozovatelé se v řadě kategorií dokázali bleskově vyrovnat s nárůsty obratů až ve výši stovek procent a také dopravci svou část zvládli velmi dobře. Bez této flexibility by byla celá situace na trhu, ale i v domácnostech, které na on-line prodejce spoléhají, znatelně horší.“.

Jaké zboží se v roce 2020 prodávalo nejvíce?

  • potraviny
  • léky
  • drogistické zboží
  • zboží denní spotřeby
  • elektronika a technika zjednodušující práci z domova

Jak moc se nakupovalo online a proč?

E-commerce se na maloobchodním prodeji v roce 2020 podílela z 16%. V průzkumu pak 51% Čechů uvedlo, že online nakupovali i zboží navíc. A dalších téměř 24% to má kvůli koronaviru v plánu. Stojí za tím právě následky krize. Tedy to, že jsou lidé více doma na home-office nebo distační výuce v případě studentů. To všechno vedlo například k růstu prodejů webkamer a notebooků, navýšení prodejů zábavního průmyslu (streamovací služby, herní konzole aj.) nebo například cvičebních pomůcek a nástrojů. Čím více byli lidé doma, tím častěji tíhli k doplňování vybavení své domácnosti. 55% respondentů pak uvedlo, že větší počet online nákupů plánují i do budoucna. 

Více informací můžete vidět v infografice od APEK: