Jaké největší trendy budou provázet e-commerce v roce 2023?
Rok 2022 patří do historie. Naše kalendáře už několik dní ukazují letopočet 2023. Jaký vlastně bude? Přesnou odpověď na tuto otázku samozřejmě nikdo nemá. Náš svět se vyvíjí a mění příliš rychle na to, abychom byli schopni přesných předpovědí. Pro každý rok jsou však typické určité trendy, které s předstihem vysledovat lze. Jaké můžeme v roce 2023 očekávat ve světě e-commerce?
Nejistá ekonomická situace
Zprávy ohledně aktuální ekonomické situace vás nejspíše neminuly. Jak už jsme řekli v úvodu, křišťálovou kouli nevlastníme. Nemůžeme tak říci, jaký nastávající rok z pohledu chuti zákazníků utrácet vlastně bude. A právě nejistota bude velmi výrazným trendem, který v roce 2023 můžeme očekávat. Nikdo neví, jestli se tento rok ponese ve znamení ekonomického zmátoření, nebo nás čekají další měsíce rekordní inflace, vysokých úroků a snížené chuti utrácet. Řešení je zatím jediné. Připravte si několik scénářů. Další ekonomický vývoj ukáže, který má k realitě nejblíže. Nebuďte přehnaně optimističtí, ani nemalujte čerta na zeď. Především český e-commerce trh stojí na solidních základech a lidé jsou na online nakupování zvyklí. Mnozí u něj zůstanou a jiní se zase ochotně v lepších časech vrátí.
Mobile commerce
Tento trend už jste nejspíš také zaregistrovali. Stále více objednávek přichází z mobilních zařízení. Je to logické. Z obrazovek svých telefonů nebo tabletů jsme schopni vyřídit mnohem více úkonů než v minulosti. Naprostou nutností se tak stává responzivita, neboli schopnost webových stránek nebo e-shopu přizpůsobit se mobilnímu zařízení. Klienti e-shopového řešení Upgates se technickými detaily tohoto trendu nemusí ani v nejmenším zabývat. Špičková responzivita je totiž pro nás absolutní samozřejmostí.
Na zákazníky, kteří virtuální nákupní galerie prohlížejí ze svých mobilních zařízení, musíte být připraveni. Výjimkou v dnešní době rozhodně není situace, kdy z chytrých telefonů a tabletů přijde klidně i více než polovina objednávek. Globální data ukazují, že segment zvaný mobile commerce nebo mCommerce v sobě stále ještě skrývá obrovský potenciál. Předpokládá se, že celosvětově mobilní zařízení tvoří až 70 procent transakcí uskutečněných v e-commerce. Svůj web tak minimálně stejně pečlivě vytvářejte také pro úzké obrazovky mobilních zařízení.
Umělá inteligence
Umělá inteligence nás bude životy provázet stále častěji. Bylo by tedy naivní domnívat se, že stroje, které zastanou stále více úkonů, které měly dosud na starosti lidské mozky, neovlivní také online nakupování. První výsledky ostatně kolem sebe vidíme už teď. Přemýšleli jste někdy nad tím, jak reklamní systémy dokáží mezi miliony uživatelů vyhledávat potenciální zákazníky pro vaše produtky? Odpovědí je minimálně z části právě umělá inteligence. S tou se ve světě online marketingu budeme potkávat už jen častěji. Nejde jen o reklamní systémy, ale například také o emailingové nástroje schopné rozesílat personifikované zprávy, pomocníky pro efektivní cenotvorbu nebo software, který vám pomůže v udržování optimálních skladových zásob. Vnímejte křemíkové mozky jako příležitost jak chod svého podnikání zefektivnit.
Udržitelnost a re-commerce
I v tomto případě jde o globální trend. Bylo by tedy bláhové domnívat se, že se důraz na environmentální aspekty internetovému nakupování vyhne. Vždyť právě nakupování na dálku vyžaduje fungování složité logistické sítě několika dopravců. Zásilky navíc musíte balit do krabic a používat výplně, které jsou víceméně jednorázové. Právě díky těmto faktorům nepatří segment e-commerce mezi ty nejšetrnější. Stále více zákazníků se bude o udržitelnost zajímat. Snažte se například recyklovat obalové materiály nebo dejte zákazníkům možnost volby ekologičtějšího doručení. Stále větší část vašich zákazníků to ocení.
E-shopeři by si také do svého slovníku měli přidat výraz re-commerce. Nejedná se o nic jiného než o prodej již používaných věcí. Na internetu nejde o nic nového. Všichni přece známe portály jako je bazos.cz nebo aukro.cz. Re-commerce však bude na trh stále častěji pronikat ve formě samostatných e-shopů. Hezkým příkladem je například projekt knihobot.cz.
Omnichannel
Na tento pojem už jste ve světě e-commerce možná narazili. Víte ale, co vlastně znamená? Jedná se o strategii komunikace, která si zakládá na uceleném předávání sdělení. Jde tedy hlavně o vhodnou kombinaci různých komunikačních kanálů, které však pojí jednotná linka. Sdělení by naopak neměla být roztříštěná. První kroky jsou jednoduché. Udělejte si revizi všech sdělení, které svým zákazníkům předáváte. Jak z popisku produktů, tak z obsahu na sociálních sítích, článků na blogu nebo ze systémových emailů musí být vidět, že pochází ze stejné firmy. Pokud na sociálních sítích komunikuje se svými sledujícími neformálně a poté jim zasíláte velmi strohé a formální systémové emaily, není to dobře. Vyberte si způsob, jakým se svými zákazníky komunikovat a řiďte si jim napříč všemi výstupy.
Toto však není jediným specifikem marketingového fenoménu zvaného omnichannel. Tato komunikační strategie by totiž měla počítat se zpětnou vazbou vašich zákazníků, aby mohli oslovit také oni vás. Minimálně v rámci emailových kampaní se snažte také o to, aby byla komunikace mezi jednotlivými zákazníky maximálně individuální. K tomu vám výrazně dopomohou nástroje pro emailovou automatizaci. Ty dokážou v pravý čas odeslat zákazníkovi personifikovanou zprávu. Ty jsou velmi efektivním impulsem k úspěšnému dokončení objednávky.
Nová pravidla
Hned na první dny nového roku si pro nás zákonodárci připravili novinku, které e-shopery nepotěší. 6. ledna 2023 totiž vstoupí v platnost novela zákona o ochraně spotřebitele. Nové právní předpisy míří především na podnikatele, jejichž chování nebylo korektní. O všech změnách se dozvíte v našem článku, který se problematice věnuje. Dozvíte se také, jak se na nevyžádané novinky připravuje e-shopové řešení Upgates.