Víc než prázdninová destinace. Alfa a omega expanze do Řecka

Zotavující se řecká ekonomika představuje výzvu a zároveň skýtá velký potenciál. Jaká je aktuální situace na poli e-commerce ve státě, kde se spojuje minulost s budoucností a Evropa s Blízkým východem?

V Řecku byly položeny základy moderní evropské kultury. Není tak divu, že se dodnes pyšní pozoruhodným (hmotným i nehmotným) starověkým dědictvím. V kombinaci se svým slunným středomořským klimatem a proslulou gastronomií je zřejmé, proč láká turisty z celého světa. Je lákavá i z hlediska online podnikání?

Helénská republika, jak se stát oficiálně nazývá, má okolo 10,7 milionu obyvatel. K tomu oplývá poměrně rozvinutým trhem a solidní bázi uživateklů internetu. Míra penetrace řeckého e-commerce trhu je přitom nižší, což poskytuje e-shopům skvělou příležitost pro expanzi na trh se slibným potenciálem do budoucna. Trend online nakupování totiž v Řecku roste. V prospěch hovoří i strategická poloha, která umožňuje zajímavou možnost distribuce zboží do dalších zemí.

Zajímavost: Řečtina je starobylý jazyk s jednou z nejdelších literárních tradic. Moderní řečtinou mluví celosvětově asi 13 milionů lidí. Je úředním jazykem v Řecku a na Kypru, setkat se s ní ale můžete také v Albánii a v Turecku.

Digitalizace a rozvoj online obchodování

Elektronický obchod je v Řecku stále méně rozvinutý než v jiných členských státech Evropské unie. Dosud jej brzdila dlouhotrvající hospodářská krize a nedostatečná digitalizace. Situace se ovšem začíná postupně měnit.

V posledních letech tamní e-shopy zaznamenaly zvětšený zájem o své služby, a to zejména v době covidové krize, kdy řecká vláda podnikla rozsáhlé kroky k digitální transformaci země. Ta ostatně neustále pokračuje. Zaměřuje se i na přizpůsobení jednotné vládní e-cloudové platformy a tím zároveň na usnadnění digitální transformace trhu. Pro firmy, které již v EU e-shopy provozují navíc v Řecku neexistují žádné zvláštní legislativní překážky.

Co a jak nakupují Řekové nejraději přes internet?

Téměř 60 % Řeků už nakupuje prostřednictvím internetových obchodů. Co u nich vede? Především móda (31 %), elektronika a média (24 %) a potraviny a drogerie (19 %). Významný podíl má zboží z kategorií hračky, hobby a kutilství (16 %) a nábytek a spotřebiče (9 %).

Nejnavštěvovanějším webem souvisejícím s e-commerce je internetový marketplace Skroutz.gr. Velmi oblíbený je také internetový adresář firem a živnostníků Vrisko.gr a cenový srovnávač BestPrice.gr.

V platebních metodách si drží náskok platební karty, které Řekové používají téměř u poloviny plateb. Druhým nejoblíbenějším způsobem jsou platby v hotovosti (24 %) a elektronické peněženky (16 %).

Další specifika řeckého e-commerce

Nákupní zvyklosti řeckých spotřebitelů bohužel silně ovlivňuje oslabená ekonomika. Cena je pro ně proto na prvním místě a podle ní se rozhodují, kde a co si koupí. V porovnání s evropským průměrem řečtí zákazníci používají internet víc k průzkumu zboží, než aby jej opravdu nakoupili.

Tip: Při nákupech od zahraničních prodejců mají Řekové nejčastěji obavy z nákladů na dopravu a clo, které zvyšují konečnou cenu. Prodejci, kteří tyto položky rovnou zahrnou do konečné ceny, mají větší šanci přilákat zákazníky – zejména pokud mají nové výrobky, které na tamním trhu chybí.

Řečtí zákazníci si k online nakupování teprve pozvolna hledají cestu. Dobrým digitálním marketingem zajistíte svému e-shopu pozornost, svou důvěryhodnost pak posílíte kvalitně přeloženým a lokalizovaným webem. Významnou roli pro řecké zákazníky hraje i rychlost a spolehlivost dodání zboží. Je potřeba počítat s tím, že kvůli rozmanitým geografickým podmínkám mohou být některé horské či ostrovní oblasti obtížněji dostupné.

Shrnutí

Rostoucí digitalizace a zájem o online nakupování v příštích letech dozajista budou do Řecka přitahovat stále více zahraničních firem. Zatím jsou však Řekové při nakupování přes internet opatrní, a to i kvůli přestálým hospodářským krizím. Pokud vás zaujala myšlenka expanze do této svébytné země jižního Balkánu, obraťte se na  NK Expand. Za pomoci profesionální lokalizace i online marketingu zajistí, aby byl váš e-shop přitažlivý i pro zdrženlivější řecké zákazníky a vy měli náskok před konkurencí.

Další článek
Ciao, Italia! Jak úspěšně expandovat na jeden z nejrychleji rostoucích e-commerce trhů světa?