Většina ze zhruba 40 tisíc českých e-shopů si řeší skladování a logistiku interně. Nejmenším se zboží vejde do pár polic v garáži, další expedují zboží z vlastní kamenné prodejny. Ti největší investují do logistiky stamiliony a optimalizaci doručení zboží klientům se u nich věnují celé týmy odborníků. Co mají ale dělat středně velké e-shopy s měsíčním počtem zásilek ve stovkách, tisících až desetitisících kusů prodaného zboží? Mají investovat do logistiky, skladů, vybavení, systémů a řízení procesů kolem doručení zásilek z e-shopu klientům, nebo se porozhlédnout po externím dodavateli tzv. fulfillment služeb? 

V následující tabulce si můžete porovnat, jaké otázky musí v logistice řešit e-shop a jak to vypadá, když je přenechá k řešení logistickému partnerovi. 

Vlastní logistika Outsourcing / Fulfillment
Pronájem skladové plochy

Platím celou pronajatou plochu skladu

Platím pouze takovou plochu, kterou aktuálně využívám

Naskladňování a kontrola zboží

Vše řeším ve svém skladu sám

Na základě avíza zajistí kontrolu a naskladnění logistický partner

Mzdy zaměstnanců

Platím měsíční mzdy, bez ohledu na počet zakázek, nemocnost, dovolené apod.

Platím jen za práci na zásilkách

Obalový materiál

Nakupuji předem sám

Platím zpětně jen za to, co bylo použito

Doprava

Mám samostatné smlouvy s dopravci

Využívám hromadného nákupu logistického partnera

Při sezónní špičce

Musím krátkodobě nabrat další lidi, zajistit techniku, prostory atd.

Vše zajistí logistický partner

Zpracování dobírek a reklamací

Musím řešit vlastními silami

Zajišťuje logistický partner

Manipulační technika

Musím koupit nebo si pronajmout drahou manipulační techniku, regály, čtečky, tiskárny apod.

Zajišťuje logistický partner

Informační technologie

Musím mít a udržovat vlastní skladový systém 

Zajišťuje logistický partner

A jak to vychází cenově? 

V zásadě se dá předpokládat, že náklady na sklady, obalový materiál, dopravu a práci budou obdobné jako u vlastního skladu. Rozdíl je v tom, že se nestaráte o sezónní špičky, nečekané výkyvy poptávky způsobené například pandemií, prostě máte volné ruce pro marketing, obchod a další rozvoj vašeho podnikání. 

Outsourcing logistiky si volí čím dál tím více e-shopů

Dlouholetý poskytovatel logistiky pro e-shopy a partner UPgates, společnost ComGate, poslední dobou registruje zvýšený zájem o své služby. Kvůli stoupající poptávce nedávno navýšila své kapacity ve skladu v Praze - Horních Počernicích. Fulfillmentové služby ComGate v Praze, Týništi nad Orlicí a Bratislavě využívá přes 200 e-shopů. 

Pokud budete uvažovat o outsourcingu logistiky, můžete si různé poskytovatele porovnat zde. Doporučujeme také abyste se neomezili pouze na e-mailovou komunikaci a cenovou nabídku, ale osobně se setkali s poskytovatelem. Zeptejte se na informační systém a komunikační rozhraní, vytvořte si osobní dojem. Jedná se o zásadní rozhodnutí, které může způsobit bolesti hlavy, nebo naopak nakopnout vaše podnikání.