Vysoké hory a vysoké nároky: Jak na úspěšnou expanzi e-shopu na rakouský trh?
Rakousko je jednou z nejvyspělejších zemí střední Evropy a zároveň velkým trhem pro e-commerce. S rostoucí oblibou online nakupování a celkovým růstem trhu se stává pro české e-shopy stále zajímavější zemí pro expanzi. V článku se podíváme na aktuální stav e-commerce u našich jižních sousedů a na to, co by měli čeští e-shopaři vědět předtím, než se rozhodnou expandovat.
E-commerce rostoucí jako jejich hory
Rakouský trh s e-commerce je velký a rychle rostoucí. Odhad celkového objemu pro rok 2023 je 13,53 miliard eur. Největší podíl na trhu má kategorie knihy a časopisy s 35,9 %, následována kategorií hračky se 22,6 % a sportovní potřeby se 17,9 %. Rakouští zákazníci nakupují především z pohodlí domova a preferují doručení zásilek na adresu. Téměř 90 % obyvatel Rakouska má možnost připojení k internetu a z tohoto počtu 82 % lidí ho využívá každý den. Rakousko má také vysokou životní úroveň a průměrný roční výdaj jednoho uživatele na internetu dosahuje téměř 900 EUR.
Kvalita před cenou
Rakouští zákazníci jsou známí svou vysokou kupní silou a ochotou utrácet více peněz za kvalitní zboží. Podobně jako v Německu, i v Rakousku můžete očekávat vyšší marže, protože Rakušané ne vždy hledají nejnižší cenu. Pro ně je mnohem důležitější kvalita nabízených produktů a důvěryhodnost internetového obchodu. Mějte také na paměti, že Rakušané si potrpí na ekologické produkty.
Jaké platební brány jsou v Rakousku nejpopulárnější?
V Rakousku jsou nejpopulárnější platební brány PayPal, SOFORT Banking a kreditní karty jako Visa a Mastercard. Proto je důležité, aby e-shopy tyto způsoby plateb podporovali a měli k dispozici pro své rakouské zákazníky.
Jak je to s obchodními podmínkami?
Pro expanzi e-shopu do Rakouska je samozřejmě nutné mít přeložené obchodní podmínky do němčiny, což je oficiální jazyk Rakouska. Obchodní podmínky musí být přizpůsobeny rakouským právním předpisům a obsahovat informace o záruce, vrácení zboží a reklamacích. Na legislativních záležitostech e-shopu si dejte záležet. Rakousko je totiž národ známý velmi důsledným vymáháním platných předpisů. Úřady jsou přísné dbají na dodržování rakouských i evropských předpisů.
Rakušané touží po rychlosti
Rakouští zákazníci preferují doručení zásilek na adresu, přičemž rychlost doručení je pro ně velmi důležitá. V případě, že e-shop nabízí možnost doručení na odběrná místa, měla by být tato místa rozmístěna co nejvíce po celém území Rakouska. Důležitým faktorem pro rakouské zákazníky je také cena dopravy, proto je třeba přemýšlet nad efektivním způsobem doručení a nastavit jeho férovou cenu. Ekologicky založení Rakušané také mohou dávat přednost dopravě šetrnější k životnímu prostředí.
Kvalita zákaznické podpory
Kvalitní zákaznická podpora v mateřském jazyce, která bude rychlá a efektivní je od rakouských nakupujících očekávaná. Důležité je také mít k dispozici místní telefonickou zákaznickou podporu, aby se zákazníci mohli obrátit na někoho, kdo jim zodpoví veškeré dotazy a pomůže jim vyřešit problémy, které mohou při nákupu vyvstat. Rakouští zákazníci určitě ocení možnost bezplatného volání.
Pozor na jejich opatrnost
Ačkoli jsou Rakušané ochotni utrácet více peněz za kvalitní zboží, jsou také hodně opatrní při výběru e-shopu. Věnují pozornost detailům, jako je kvalita zákaznické podpory v mateřském jazyku, překlepy v němčině a nabídka platebních metod. Často se i stává, že rakouští zákazníci vyhledávají informace o produktech na internetu, ale svůj nákup nakonec realizují v kamenném obchodě.
O tom, že se českým firmám před expanzí do Rakouska vyplatí pečlivá příprava zahrnující detailní analýzu trhu a konkurence, svědčí třeba tato případová studie.
Pokud nad expanzí do Rakouska uvažujete nebo vás zaujala, poraďte se se specialisty z NK Expand. Díky jejich odbornosti a dlouholetým zkušenostem získáte výhodu nad konkurencí. Neotálejte a rozšiřte svůj byznys!