Jak začít s Upgates - krok za krokem
Máme velkou radost z toho, že jste se i vy rozhodli postavit svůj e-shop s Upgates. Vybrali jste si dobře. A abyste se s něm lépe vyznali, připravili jsme pro vás průvodce, který vás krok za krokem provede tím podstatným. Kromě samotného nastavení Upgates se stručně zastavíme u všeho důležitého, co ke spuštění svého e-shopu potřebujete. Tak jdeme na to.
1) Administrace Upgates a jak na ni
Vše potřebné ke správě svého e-shopu najdete v administraci v levém menu. Kromě přehledu, kde najdete uceleně všechny informace, budete nejčastěji pracovat v sekcích Produkty a Objednávky. Někdy také Marketing, nebo Statistiky. Níže v levém menu najdete také Nastavení, možnosti správy svého profilu včetně nabíjení peněženky a naši Podporu, která je vám vždy k dispozici.
Důležitá bude ikonka oka, díky které si zobrazíte aktuální vzhled svého e-shopu.
Podrobný popis všech akcí a postupů, se kterými se při správě svého e-shopu budete setkávat, najdete v našich nápovědách. Rychlou radu získáte i najetím myší na symbol otazníku vedle takřka každého prvku. Kdybyste si náhodou nevěděli rady, můžete se obrátit i na naši podporu, případě požádat o radu zkušenější majitelé Upgates e-shopu v našem Facebookovém fóru.
Doporučené návody:
- Přihlášení do administrace
- Základní popis jednotlivých prvků
- Kompletní přehled administrace
- Nápověda a podpora
2) Design e-shopu
Design e-shopu je jedna z nejzásadnějších věcí. U Upgates máme oproti ostatním e-shopům automaticky jednu obrovskou výhodu. Žádná jiná srovnatelná platforma totiž takové možnosti pro tvorbu designu nenabízí.
Středobodem toho, jak váš e-shop bude vypadat, je modul Designer. Jde o grafický konfigurátor, ve kterém si e-shop přizpůsobíme podle sebe. Pokud tedy chcete. U Upgates máte totiž tři možnosti.
- vybrat si jednu ze základních šablon a tu si trochu přizpůsobit
- dále upravovat základní šablonu v Designeru tak, aby odpovídala vašim představám. Tak jako se to povedlo těmto klientům
- vytvořit si design zcela na míru aktivací Editorů kódu (možnost pro profesionály)
Možnosti modulu Designer jsou takřka nekonečné. Proto bude nejlepší si modul vyzkoušet a na vlastní pěst prozkoumat jeho možnosti.
Testovací vs. ostrá verze
Tady se ale ještě zastavíme u vysvětlení, jak to u nás funguje s testovací a ostrou verzí. Každý náš klient má k dispozici testovací verzi. Tu oceníte hlavně po přechodu do ostrého provozu e-shopu. Na té si můžete zkoušet, postupně tvořit a dále upravovat vzhled svého e-shopu. Až v momentě, kdy budete spokojeni, překlopíte design na ostrou verzi. Tak máte jistotu, že svůj zákazníkům nezobrazíte něco, co nechcete. Pomocí záloh se pak můžete vrátit i k původnímu nastavení. Zároveň platí, že ostrá verze nemusí být na doméně. Třeba v případech, kdy e-shop teprve stavíte.
Pomocná ruka od profesionálů
Vytvořit si v Designerovi krásný e-shop zvládne každý. Třeba ale na to nemáte čas, nebo si třeba chcete e-shop od někoho, kdo má více zkušeností. Přesně proto na našem portále Marketplace najdete spousty profesionálů, kteří vám s nejen s tvorbou designu pro e-shop pomůžou.
Doporučené návody:
- Ukázka přednastavených grafik a motivů
- Designer
- Editor kódu
- Marketplace - profesionálové, kteří vám s grafikou pomůžou
- Finalizace grafiky - jak svůj design správně publikovat?
- Zálohy grafiky
3) Produkty, kategorie a další obsah e-shopu
To hlavní, co na vašem e-shopu bude prodávat, jsou samozřejmě produkty. Právě těmi potřebujete svůj e-shop naplnit. Máte dvě možnosti.
- Vytvořit si produkty manuálně - v případě, že prodáváte vlastní produkty, nebo nemáte dodavatelský feed
- Importovat produkty feedem - od dodavatele dostanete datový soubor, který nahrajete do e-shopu. Produkty se založí automaticky.
Podrobnosti o tvorbě produktů a všech možností najdete v jednotlivých návodech.
Vedle produktů je pro úspěšný e-shop důležitá také přehledná a logická struktura kategorií. Právě ve správné kategorii je pak každý produkt zaražený. V rámci kategorií můžete vytvořit také blog, případně další sekce vašeho e-shopu.
Kategorie jsou základem, který byste při budování e-shopu neměli podcenit. Nezapomeňte na popisy, správné a systematické rozřazení a vytvoření všech potřebných kategoriích. Bez dobře vyřešených kategorií se bude zákazník na stránkách jen špatně orientovat a hůře najde to, co hledá.
Kvalitní popisky jak kategorií, tak produktů, jsou pak velmi důležité i pro budování pozic v rámci internetových vyhledávačů (SEO).
Doporučené návody:
- Produkt, varianty a ceny
- Import produktů do e-shopu
- Práce s kategoriemi
- Práce s hlavní stránkou e-shopu
- Horní menu
- Levé menu
- Spodní menu (patička)
4) Nastavení dopravy a plateb
Dalším nezbytným krokem ke spuštění úspěšného online podnikání je nastavení doprav a plateb.
Dopravy
Zajímá vás, jak se u e-shopů funguje s dopravou a logistikou? Vše podstatné se dozvíte v tomto článku.
Nejprve se zastavíme u doprav. Upgates nabízí propojení na ty nejpoužívanější.
Co je potřeba u aktivace dopravy řešit?
- Widget pobočkové sítě: Zásilkovna, Česká Pošta/Balíkovna, DPD, GLS, PPL, Slovenská pošta
- Import zásilek: Zásilkovna, Česká Pošta/Balíkovna, DPD, GLS, PPL, GEIS Slovenská pošta
- Propojení pro automatický přenos včetně tisku štítku: Zásilkovna
Jak budete s dopravami pracovat?
Když vám dorazí první objednávky, bude potřeba dostat je do systému přepravce, abyste byli schopni vytisknout štítek. Pokud na svém e-shopu nabízíte Zásilkovnu a zákazník si ji zvolí, bude postup velmi jednoduchý. Díky propojení obou systému totiž zásilku na pár kliků pošlete do Zásilkovny a vygenerujete štítek. Ten stačí jen nalepit na balík a zásilku odeslat.
V případě dalších dopravců je to o pár kroků více, ale stále něco, co zvládnete levou zadní. Jen bude potřeba udělat export posledních objednávek ve formátu požadovaného dopravce a tento soubor nahrát do jeho systému. Zde následně vygenerujete štítky a můžete odesílat.
A co trocha automatizace?
E-shopy, které denně odesílají desítky nebo stovky objednávek, manuální nahrávání souboru do systému přepravce neřeší. Upgates pro ně nabízí hotová napojení na nástroje, které administraci doprav automatizují. Jde o Chameleoon, Balíkobot nebo Balíkuj. V počátku podnikání toto zatím není potřeba řešit. Jakmile se ale podnikání rozjede, na tyto pomocníky si vzpomeňte.
Platby
Zajímá vás, jak se u e-shopů funguje s platbami? Vše podstatné se dozvíte v tomto článku. Ukážeme si nejpopulárnější platby a jak si do e-shopu vybrat a integrovat tu správnou.
Ani bez nabídky platebních možností to nepůjde. Upgates i v tomto případě nabízí množství moderních, spolehlivých a bezpečných plateb.
Každý moderní e-shop by měl nabídnout tyto platební možnosti:
- Platba kartou - dnes prakticky nutnost. U Upgates nenajdete lepší možnost, než je Upgates Pay.
- Bankovní převod - jednoduchá a rychlá platební metoda, která pro obchodníka nenese dodatečné poplatky. Zákazníci navíc platí pohodlně pomocí QR kódu. (Platí pouze pro banky v ČR).
- Případně dobírka - pro české obchodníky nejméně oblíbený způsob platby. Stále se ale používá a jejím vynecháním byste přišli o část zákazníků. U dobírky si poté nezapomeňte naúčtovat poplatek.
Na svůj e-shop nezapomeňte ani do spodního menu vložit stránku s názvem třeba “Doprava a platba”. Tady uceleně sepište jaké možnosti doprav a plateb při jakých cenách a podmínkách zákazníkům nabízíte. Nakupující se díky tomu rychle zorientují.
Doporučené návody:
- Nápověda o dopravách
- Proces odeslání objednávky přepravci
- Dopravci v nabídce Upgates
- Nápověda o platbách
- Srovnání platebních bran
- Nápověda k Upgates Pay
5) Další nezbytnosti v rámci objednávkového procesu
Produkty, kategorie, dopravu a platbu jsme probrali. Teď ještě několik dalších bodů, které jsou nutné k dobře zvládnutému objednávkovému procesu.
Systémové/transakční emaily
Zákazník musí být o svém průběhu vyřizování objednávky informovaný. Upgates nabízí ve východním stavu emaily, které popisují aktuální stav objednávky. Podle vlastní potřeby si je můžete upravit a přidat potřebné informace. Systémové emaily jsou obvykle navázané na aktuální stav objednávky. Po jejím přijetí se odešle email “Objednávka přijata”, po odeslání pak “Objednávka odeslána” a tak dále.
Sklad a dostupnosti
Upgates nabízí základní skladové hospodářství. Minimálně pro začátek podnikání vám bude stačit. U každého produktu zadáte množství kusů, které se bude automaticky načítat. Podle aktuální skladové zásoby si pak můžete definovat, jakou dostupnost (Skladem, Není skladem, Poslední kusy skladem, Na objednávku) u produktu zobrazit.
Doporučené návody:
6) Legislativa e-shopu
E-shop je podnikání jako každé jiné. Proto se neobejde bez toho, abyste měli v pořádku všechny zákonné náležitosti. Jako začínající podnikatel potřebujete živnostenský list. Dobrou zprávou je pro vás ale to, že až do obratu 2 miliony korun ročně se nemusíte starat o DPH.
S každou objednávkou se pak pojí nutné dokumenty jako je potvrzení objednávky a s největší pravděpodobností i faktura. Proces práce s těmito doklady je u Upgates automatický. O každou fakturu či potvrzení objednávky se tak nemusíte starat.
Přímo na e-shopu je pak nutné zveřejnit obchodní podmínky. Ty vám v univerzální podobě dáme k dispozici. Důrazně ale doporučujeme jejich konzultaci s odborníkem, aby podmínky upravit na míru vašeho podnikání. Platební brány od vás budou požadovat i zveřejnění stránky ohledně Ochrany osobních údajů.
Pozornost je třeba věnovat i takzvaným souhlasům. Hlavně domu s obchodními podmínkami. Nezapomeňte ani na vyplnění kontaktních informací.
Doporučené materiály:
- Jak si zvolit právní formu podnikání?
- Jak postupovat při odstoupení od kupní smlouvy
- Vzor obchodních podmínek pro e-shop
Testování a spuštění e-shopu
Máte základní nastavení e-shopu za sebou? Výborně. Můžete se začít chystat na ostré spuštění e-shopu. K tomu vám pomůže náš checklist. Najdete v něm vše potřebné k odstartování podnikání.
Doporučujeme také celý nově připravený e-shop ještě jednou pořádně zkontrolovat, udělat si testovací objednávku a projít se důležité texty.
Poté můžete odeslat požadavek k přesunu na ostrou doménu. K tomu je potřeba přejít u Upgates na placený provoz tím, že si vyberete tarif, který vám nejvíce sedne.
Dále si přečtete náš článek o rozdílu mezi e-shopem, hostingem a doménou, abyste měli jasno.
A kdybyste si kdykoliv v něčím nevěděli rady, stačí se obrátit na naši zákaznickou podporu.
Doporučené návody:
- Checklist ke spuštění e-shopu
- Přechod na ostrou doménu
- Nastavení domény - zde je nutné nastavit si doménu u vašeho poskytovatele
- Rozdíl mezi doménou, e-shopem a hostingem