Připravili jsme pro vás návod, který vás krok po kroku provede úvodním nastavením e-shopu v administraci platformy UPgates. V systému se lépe zorientujete, naučíte se v něm pracovat a nebudete tak muset improvizovaně hledat řešení vašich základních problémů a nastavení, která budete muset projít a znát před spuštěním vašeho e-shopu na doménu a před startem internetového prodeje na ostré verzi.

Jdeme na to!

Obsah

1) Administrace UPgates a jak na ni

Administrace vašeho e-shopu obsahuje levé menu, ve kterém najdete vše pro vás podstatné. Od základních přehledů, přes objednávky, produkty, kategorie, zákazníky, marketing, statistiky, grafiku, obsah, soubory a obecná nastavení až po možnost získat podporu, upravit se své uživatelské údaje, dobít si peněženku e-shopu nebo na úplném konci levého menu vidět počet zbývajících dní testovací verze, případně výši částky dobité v peněžence. Jednotlivé moduly mají také své pod moduly, které si ale blíže představíme až v dalších sekcích.

Ikonou oka vpravo si pak můžete zobrazit aktuální podobu vašeho internetového obchodu. Vpravo najdete také další funkční tlačítka. Například tlačítko uložit. Zároveň je administrace zdrojem tipů, návodů a v případě potřeby také technické podpory. U každé položky v administraci najdete otazník, takzvaný tooltip. Po najetí kurzorem myši na otazník se zobrazí informace a odkaz na návod.

Doporučené návody:

  1. Přihlášení do administrace
  2. Základní popis jednotlivých prvků
  3. Kompletní přehled administrace
  4. Nápověda a podpora

2) Design e-shopu

To, jak e-shop vypadá je jedna z nejzásadnějších věcí. Jaký uděláte na návštěvníka první dojem, může mít rozhodující vliv na to, zda se stane potencionálním zákazníkem nebo stránku opustí. Není to však jen o vzhledu, ale také o uživatelské přívětivosti, přehlednosti a komfortu při nakupování. K tomuto jsou všechny naše šablony optimalizovány. V základu si pak můžete vybrat z 9 přednastavených grafik v kombinaci s 12 motivy.

Pro tyto potřeby budete pracovat v modulu Designer. V tom si jednoduše naklikáte a zvolíte strukturu a design každého boxu e-shopu. Od hlavičky až po patičku. Pokud budete chtít design řešit na míru a individuálně, případně upravit některé detaily, můžete využít Editor kódu. Pokud však nejste zběhlí kodéři, doporučíme vám poptat naše partnerské agentury na Marketplace.

Veškeré úpravy designu e-shopu probíhají na testovací verzi. Ta zůstává také po přechodu do placeného režimu. Grafické a designové úpravy si můžete nejdříve otestovat a prohlédnout na testovací verzi, která není veřejně přístupná. Poté je potřeba překlopit grafiku do ostré verze pomocí finalizace. Využít zde můžete také záloh grafiky.

Nastavit je potřeba také logo, favicon a bannery e-shopu.

Doporučené návody:

  1. Ukázka přednastavených grafik a motivů
  2. Designer
  3. Editor kódu
  4. Marketplace
  5. Finalizace grafiky
  6. Zálohy grafiky

Inspiraci můžete načerpat například v článku Jak zmáknout design e-shopu, případně se kouknout na reference našich zákazníků.

3) Menu, jeho tvorba a editace


Strukturu menu vašeho e-shopu si určíte v další ze sekcí administrace s názvem kategorie. V rámci této sekce nejen přidáváte nebo upravujete jednotlivé kategorie, ale také spravujete hlavní stránku. Kategorie nejčastěji slouží k umístění produktů. Můžou v ní být ale také kontakty, případně může sloužit jako odkaz na hlavní stránku či jinou kategorii. Kategorie mohou obsahovat také podkategorie. Tímto vzniká na e-shopu zanoření.

Kategorie jsou základem, který byste při budování e-shopu neměli podcenit. Nezapomeňte na popisy, správné a systematické rozřazení a vytvoření všech potřebných kategoriích. Bez dobře vyřešených kategorií se bude zákazník na stránkách jen špatně orientovat a hůře najde to, co hledá.

Doporučené návody:

  1. Práce s kategoriemi
  2. Kategorie Hlavní stránka
  3. Horní menu
  4. Levé menu
  5. Spodní menu (patička)

4) Produkty na e-shopu

Základem každého e-shopu je sortiment. V administraci UPgates jej přidáváte v sekci produkty, zde v seznamu produktů. Tyto si pak můžete třídit do kategorií, které jsme si vytvořili a zvládli v předchozím bodě.

V seznamu produktů můžete produkty upravovat po jednom nebo hromadně. Existující produkty můžete duplikovat nebo mazat. Můžete tady ale produkty hlavně vytvářet. Na kartě nového produktu pak řešíte jeho název, popis, obrázek, cenu, stav zásob a dostupnost, řazení do kategorie, přidání parametrů pro filtraci produktu, přidělení štítku a SEO parametry produktu.

Krom toho máte u produktu možnost přidat dodavatele. Ale co je zásadní, můžete vytvořit produktové varianty, případně konfigurace.

Produkty můžete vložit nejen ručně, ale také naimportovat. Stejně tak je možnost z e-shopu produkty vyexportovat.

Doporučené návody:

  1. Produkty
  2. Ceny produktů
  3. Sklad a dostupnosti u produktů
  4. Varianty a konfigurace produktů
  5. Import a export produktů

5) Objednávkový proces

Aby zákazník na e-shopu úspěšně prošel objednávkovým procesem, je potřeba mít nastavené možnosti dopravy a platby. Častým problémem zde bývá nepovolení platební metody v dané dopravě. U dopravců si můžete vybrat z rozsáhlého seznamu napojených partnerů, u kterých jsou k dispozici buďto dopravy na pobočku nebo export pro tisk štítků. Nabízet můžete ale jakoukoliv dopravu, stačí u nově vytvořené dopravy vybrat typ „vlastní“.

U plateb máte možnost vybrat celou řadu metod – hotovost, dobírka a bankovní převod. Nebo pomocí platební brány nabídnout možnost platby kartou nebo rychlým bankovním převodem.

Objednávky jsou pro každého majitele e-shopu radost. Cílem je získávat jich co největší množství. Ale jak si s nimi poradit? V administraci UPgates hravě! Vše se o jejich fungování nebo stavech objednávek a navázání automatických systémových emailů na tyto stavy, se dočtete v doporučené nápovědě níže.

Stejně tak je potřeba nastavit si správně sklad. Mají se vyprodané produkty deaktivovat nebo archivovat? Chcete prodávat i do mínusového počtu na skladě? V těchto nastaveních se taktéž často projeví chybné nastavení.

Doporučené návody:

  1. Dopravy a dopravci
  2. Platby a platební brány
  3. Objednávkový proces
  4. Globální nastavení chování skladu
  5. Omezení objednání
  6. Objednávky a stavy objednávek

 6) Legislativa e-shopu

Asi nejméně oblíbená činnost majitelů e-shopů je plnění právních norem a předpisů. Bez toho by to ale nešlo. Když chcete prodávat na internetu, musíte mít vše legálně ošetřeno. Dokumenty typu faktura, objednávka, dobropis nebo účtenka máte v administraci UPgates dostupné automaticky. Můžete si je jednoduše přizpůsobit vašim potřebám a to pro všechny jazykové mutace zvlášť.

E-shopy UPgates jsou připraveny na GDPR a EET. Splňují v tomto ohledu veškeré požadavky. V jednotlivých formulářích jsou pak k dispozici souhlasy. Například u objednávkového formuláře je souhlas se zpracováním osobních údajů a také s obchodními podmínkami. Dalším velkým tématem v této sekci jsou daňové povinnosti a právní forma e-shopu.

Doporučené návody:

  1. Dokumenty
  2. Souhlasy a GDPR
  3. EET
  4. Obchodní podmínky
  5. Vzor obchodních podmínek ke stažení (APEK)
  6. DPH a právní specifika internetových obchodů

7) Finální otestování a vyladění všech procesů

Jakmile máte hotové veškeré předchozí body, je potřeba si vše finálně otestovat. Než e-shop spustíte do ostrého provozu, kde ho již uvidí zákazníci veřejně, ověřte si, zda je vše stoprocentně funkční. Prozatím váš obchod běží na testovací verzi, která ani po přechodu nezanikne a bude sloužit k testování úprav grafiky a designu e-shopu.

Projděte si sami a několikrát objednávkový proces. Vyzkoušejte vkládání různého zboží do košíku. Objednávky proveďte se všemi možnými kombinacemi doprav a plateb. Zkontrolujte si také vaše provozní údaje, které se promítnou do dokumentů, ale také systémových emailů. I ty nezapomeňte otestovat a zkontrolovat. Detailně si také zkontrolujte design a grafiku e-shopu ve všech jeho hlavních sekcích – hlavní stránka, kategorie, produktová stránka, košík a jeho kroky, články, kontaktní údaje apod. U produktů zkontrolujte správné fungování ceníků a cenotvorby. A v neposlední řádě také propojení se základními analytickými nástroji Google Analytics, Google Ads, Seznam.cz a Facebook.

Doporučené návody:

  1. Objednávkový proces
  2. Údaje o provozovateli e-shopu a změna zobrazení na webu
  3. Co vše zkontrolovat před ostrým startem e-shopu
  4. Propojení – Google, Seznam.cz, Facebook

8) Přesun e-shopu UPgates na ostrý provoz a vlastní doménu

Pokud čtete tento článek, je pravděpodobné, že váš e-shop běží na testovací verzi. Díky našemu návodu jste si jej nastavili a vyladili dle svých představ. Nyní je tedy čas přesunout e-shop do placeného provozu a na vlastní doménu. Tak, aby byl veřejně dostupný zákazníkům, a vy jste mohli zahájit online prodej a podnikání.

Pro přechod musíte vyplnit všechny 4 body peněženky vašeho e-shopu. V prvním kroku je potřeba vyplnit fakturační údaje. Tyto údaje bude při dobití peněženky e-shopu obsahovat vystavená faktura.

V druhém bodě „Finalizace“ si vyberte požadovaný cenový tarif. Ten můžete kdykoliv přepnout. Při přechodu na nižší cenový tarif je však potřeba splnit limit produktů, tedy nadbytečné produkty odstranit. Pronájem se z peněženky strhává na denní bázi ve výši poměrné částky měsíčního pronájmu tarifu, který jste zvolili.

Ve třetím kroku dobijte peněženku. To můžete provést buďto bankovním převodem nebo platbou kartou, kterou doporučujeme. Při platbě kartou totiž dojde k automatickému spárování platby s peněženkou e-shopu a je připsána během chvilky.

V posledním bodě zadáte doménu. Registrovat si ji můžete u poskytovatelů internetových domén. Doporučit můžeme Active24, Forpsi nebo Wedos. Hosting e-shopu máte v ceně pronájmu a nemusíte ho proto řešit.

Po vyplnění všech kroků v peněžence se automaticky odešle žádost o přesun na ostrý server, kterou v pracovních dnech odbavujeme do 24h. V emailu o přesunu na ostrý server, který od nás obdržíte, získáte veškeré potřebné informace k nastavení DNS záznamů na doméně. Tyto záznamy nastavíte v administraci poskytovatele dle jeho návodu. V případě potřeby je možnost vyžádat si nastavení přímo u poskytovatele. Nasměrování e-shopu na doménu a jeho zobrazení na ostré doméně může po nastavení DNS záznamů trvat až 24h.

Po vyplnění peněženky můžete taktéž zažádat o zřízení emailové schránky, kterou máte v rámci pronájmu zdarma.

Doporučené návody:

  1. Přechod na placený provoz
  2. Dobití peněženky e-shopu
  3. Přechod na ostrou doménu
  4. Nastavení DNS záznamů u Active24, Forpsi, Wedos
  5. Žádost a zřízení emailové schránky zdarma

9) Nevíte si s něčím rady?

Pokud si s něčím ani po přečtení návodu nevíte rady, zkuste se doptat na facebookové skupině UPgates – poradna. Je zde více než 1 200 členů a ostřílených e-shoperů UPgates, případně zkušených agentur, které jsou ochotny vám pomoci.

Pokud byste ani zde nedostali odpověď a pomocnou ruku, zkuste vyhledat mezi ostatními nápovědami. Případně můžete využít formulář technické podpory v administraci e-shopu.

Doporučené návody:

  1. Facebook poradna UPgates
  2. Formulář technické podpory
  3. Další nápověda