Emaily
Email e-shopu
Zde nastavujete globální emailovou adresu vašeho e-shopu, která se využívá pro odesílání obecných automatických emailů generovaných systémem.
Má značku {$system_email} a ta se využívá jako výchozí emailová adresa v systémových emailech nebo formulářích. Pokud je ale zpráva odeslána konkrétním uživatelem administrace (např. zpráva zákazníkovi z detailu objednávky), tato zpráva bude odeslána z emailové adresy uživatele, kterou má nastavenou ve svém profilu.
Postup v administraci
- V menu administrace zvolte sekci Nastavení / Základní / Nastavení obchodu.
- V oddílu Komunikace upravte pole Systémový email {$system_email}.
- Uložte provedené změny.
Email uživatele vs. email e-shopu
Pokud je zpráva odeslána konkrétním uživatelem administrace (např. zpráva zákazníkovi z detailu objednávky), tato zpráva bude odeslána z emailové adresy uživatele, kterou má nastavenou ve svém profilu. Tedy nikoliv z emailu e-shopu.
Emailové adresy a jejich ověření
Seznam ověřených adres, ze kterých lze zasílat emailové zprávy z administrace e-shopu. Funkce zajišťuje, aby byly všechny odchozí emaily z administrace odesílány pouze z emailových adres, které jsou ve vlastnictví administrátora e-shopu a jsou řádně ověřeny. Jedná se o zajištění bezpečnosti před zneužitím systému Upgates pro zasílání neověřených a spamových emailů. Systém se takto brání proti tomu, aby se dostal na různé blacklisty.
Ověřené emaily lze následně použít v modulech systémové emaily, emailing, zprávy, objednávky atd. Není možné se zákazníky komunikovat jinak, než přes ověřené emaily.
Postup v administraci
- V menu administrace zvolte sekci Nastavení / Emaily / Emailové adresy.
- Klikněte na tlačítko + Nový.
- Napište emailovou adresu.
- Uložte.
- Na zadaný email vám systém odešle emailovou zprávu s požadavkem na potvrzení.
- Po potvrzení odkazu je adresa ověřená a zařazena do systému. Od té chvíle se začne přidávat do odeslaných emailových zpráv.
Automatické přidání emailové adresy
Email pro komunikaci v modulu Nastavení / Administrace / Uživatelé a Email e-shopu v Nastavení / Základní / Nastavení obchodu se automaticky přidává také do modulu Emailové adresy. Takto vložený email čeká na ověření - dokud v zaslané potvrzovací zprávě nedojde k jeho aktivaci pomocí odkazu. Dokud není aktivována nová emailová adresa, používá se emailová adresa původní.
Emailový podpis
Emailový podpis e-shopu
V emailu se používá systémový (univerzální) podpis, který se pomocí značky {$system_email_signature} využívá na různých místech administrace (např. v systémových emailech, v uživatelích).
- V menu administrace zvolte sekci Nastavení / Základní / Nastavení obchodu.
- V oddílu Komunikace upravte pole Emailový podpis {$system_email_signature}.
- Uložte provedené změny.
POZOR! Svůj název projektu nevkládejte do zástupného znaku, znemožníte tím odeslání emailů. Zástupný znak vezme váš název projektu automaticky ze sekce Nastavení / Základní / Nastavení obchodu - Hlavní - Název e-shopu
Emailový podpis uživatele
Pokud je zpráva odeslána jedním z uživatelů administrace (např. zpráva zákazníkovi z detailu objednávky), tato zpráva bude odeslána s podpisem uživatele, který má nastavený ve svém profilu.
Nastavení v profilu
- V menu administrace zvolte sekci Můj účet / Profil.
- V poli Podpis vyplňte vlastní text podpisu.
- Případně zde ponechte zástupce
{$system_email_signature}
, který vloží Emailový podpis e-shopu (viz výše). - Uložte.
Nastavení v modulu Uživatelé
Jednotlivé podpisy může administrátor nastavit v modulu Uživatelé.
- V menu administrace zvolte sekci Nastavení / Administrace / Uživatelé.
- Vyberte konkrétního uživatele nebo vytvořte nového (více zde).
- V poli Podpis vyplňte vlastní text podpisu.
- Případně zde ponechte zástupce
{$system_email_signature}
, který vloží Emailový podpis e-shopu (viz výše). - Uložte.
Emaily na vaší vlastní doméně
Z pohledu zákazníka e-shopu je vždy důvěryhodnější, když s ním e-shop komunikuje prostřednictvím emailu na vaší vlastní doméně (např. info@domena.cz).
Odesílání systémových emailů
Dále když posíláte zákazníkům emaily z administrace Upgates (např. systémové emaily, odpovědi na dotazy ve zprávách atd.), v odesílateli se vždy uvádí vaše emailová adresa. Tato emailová adresa musí být výhradně na vaší vlastní doméně (např. info@moje-domena.cz). Na obecné emailové adrese jako např. jmeno.prijmeni@seznam.cz nebo jmeno@gmail.com to není možné. Proto je třeba, abyste si založili emailovou schránku na vlastní doméně.
Emailovou schránku si můžete zřídit zdarma u Upgates, pokud jste již v ostrém provozu (viz. dále) nebo u jakéhokoli vlastního poskytovatele domény (např. Wedos, Active24, Forpsi a podobně).
Emailová schránka od Upgates?
Většina e-shopů komunikuje se svými zákazníky prostřednictvím emailu na vlastní doméně. Vypadá to důvěryhodněji, než když zákazníkovi přijde např. faktura od odesílatele s emailem @gmail.com nebo @seznam.cz. Takovéto emaily navíc neprojdou spamovým filtrem příjemce, pokud jsou generovány ze systému e-shopu. Proto je nutné si nastavit emailovou schránku na vlastní doméně. Jak toho dosáhnout?
- Emailovou schránku na doméně již mám
- Emaily si můžete ponechat u svého dosavadního poskytovatele, na kterého jste zvyklí, pokud vám umožní emailovou schránku u něj nadále provozovat. Není nutné emaily zbytečně migrovat na Upgates. - Emailovou schránku na doméně ještě nemám
- Emaily si můžete zřídit u některého z běžných poskytovatelů hostingových služeb jako je wedos, active24, forpsi atd.
- Pro ty, kdo upřednostňují mít vše pod jednou střechou, nabízíme emailovou schránku na našich serverech Upgates za podmínek uvedených v administraci e-shopu pod Nastavení / Emaily / Emailová schránka. Stačí kontaktovat zákaznickou podporu a emailovou schránku vám zřídíme. Kapacita emailové schránky je 1GB a není omezena počtem emailů.
V případě zřízení schránky u Upgates nastavení DNS a MX záznamů se provádí v administraci domény u registrátora (tam, kde si zákazník doménu zakoupil). U každého registrátora to funguje trochu jinak, a z tohoto důvodu není pro správu emailů bližší návod k dispozici.
Odeslání žádosti o zřízení emailové schránky
Pro zřízení emailové schránky na vlastní doméně je třeba kontaktovat technickou podporu Upgates.
Emailovou schránku je možné si u nás nechat založit pouze pokud je váš e-shop na ostré doméně. Pokud jste stále ve zkušební verzi, nebude vám schránka založena.
Postup v administraci
- Kontaktujte technickou podporu (více zde) a postupujte dle informací níže.
- Do předmětu zprávy napište "Žádost o zřízení emailové schránky pro doménu XXXXXXX.XX". Vyplňte název své domény.
- Obvykle do 2 pracovních dnů vám dorazí přihlašovací údaje do rozhraní, kde můžete provádět správu emailové schránky.
- Proveďte požadované nastavení dle instrukcí v doručené odpovědi.
Nastavení domény
Pro emailové schránky zřízené přes Upgates posíláme v tiketu veškeré údaje potřebné k nastavení emailu. To zahrnuje také nastavení MX záznamu.
Aktivní má být pouze jeden MX záznam, zaslaný v tiketu. Kontrolu MX záznamů lze provést např. službou MX Lookup Tool.
U domény, na které emailová schránka funguje, je potřeba také zkontrolovat správné nastavení DKIM a SPF záznamů. V opačném případě se může stát, že budou emaily padat zákazníkům do spamu. Více zde.
Převod emailové schránky Upgates
Obsah emailové schránky vedené u předchozího poskytovatele emailových služeb pro Upgates lze přenést k našemu novému poskytovateli emailů.
Postup přenosu emailů
- Přihlásíte se do administrace své nové emailové schránky zde.
- Na úvodní stránce administrace klikněte na záložku Synchronizační úlohy.
- V této záložce klikněte na jedno z tlačítek Vytvořit novou synchronizační úlohu.
- Otevře se vyskakovací okno, ve kterém je potřeba vyplnit následující údaje:
- Uživatelské jméno: vyberte si emailovou adresu, do které se přenesou emaily od původního poskytovatele emailové schránky
- Jméno hostitele: vložte hodnotu mail.m4u.cz
- Port: zadejte hodnotu 993
- Uživatelské jméno: zadejte své uživatelské jméno, se kterým jste se přihlašovali k původní emailové schránce
- Heslo: zadejte své heslo, se kterým jste se přihlašovali k původní emailové schránce
- Způsob šifrování: ujistěte se, že je vybrána hodnota SSL
- Interval kontroly (minuty): zadejte hodnotu 1
- ostatní pole ponechte beze změny.
- Klikněte na tlačítko Přidat.
- Vytvoří se nová synchronizační úloha, která čeká na své první spuštění:
- Jakmile tato úloha proběhne, ve sloupci Úspěch je graficky znázorněný výsledek:
- Zelená fajfka: úloha proběhla v pořádku a došlo k přenosu emailů.
- Červený křížek: během zpracování úlohy došlo k chybě. Kontaktujte technickou podporu.
- Pokud úloha proběhne úspěšně, pak ji můžete smazat. V emailové administraci nelze vytvořit pouze jednorázovou synchronizační úlohu.
- Smazání úlohy provedete kliknutím na tlačítko Smazat.
Systémové emaily
Emaily, které jsou odesílány přímo z administrace e-shopu nazýváme systémové. Více zde.
Problémy s doručováním emailů
Máte problém s doručitelností emailů ze systému Upgates, konkrétně nechodí systémové emaily nebo se ukládají do SPAMu? Důvody mohou být následující:
Emaily na vlastní doméně vs. freemaily
- Pokud se systémový email (více zde) posílá z emailu, který je na vaší vlastní doméně (více zde) nemělo by docházet k jejích padání do SPAMu, pokud máte správně nastaveny SPF a DKIM záznamy (viz dále).
Ovšem pokud příjemci označí email za spam, ať už úmyslně anebo omylem, pak poskytovatelé emailových služeb začnou emaily z dané domény častěji označovat jako spam. Je potřeba kontaktovat provozovatele konkrétních emailových služeb, které označují eamily za spamové. - Problém nastává v případě různých freemailů typu @gmail.com, @seznam.cz atd. Pro bezpečné zasílání systémových emailů je tedy nutné mít emailové adresy na vaší vlastní doméně (více zde).
Emaily se neodesílají na t-online.de
- Pokud systémový email odchází na tuto mail doménu @t-online.de, avšak není možné jej doručit, prosím kontaktujte přímo jejich podporu přes email toda@rx.t-online.de, který uvádí v chybové hlášce při nedoručení emailu.
Z naší strany tuto blokaci bohužel není možné řešit, nejedná se o blokaci na naší straně.
Nastavení SPF a DKIM na doméně e-shopu
- Zkontrolujte, zda máte u domény vašeho e-shopu (případně jazykových doménách) správně nastaveny záznamy SPF a DKIM. Kontrolu provedete pomocí nápovědy zde.
- Postupujte podle pokynů v okně pro ověření. Pokud je vše v pořádku, přejděte dále.
- Odešlete si email z administrace e-shopu do vlastní emailové schránky. Např. z detailu objednávky si odešlete systémový email s informací o přijetí objednávky.
- Ve vaší emailové schránce, kam byl email doručen, otevřete složku SPAM.
- Zobrazte podrobnosti, proč byla daná zpráva označena jako SPAM.
- S největší pravděpodobností se Vám zobrazí text, jako na obrázku níže.
Co to může znamenat?
- V tomto případě je problém v tom, že se zpráva podobá jiným, které byly dříve označeny jako spam. Poskytovatel emailových služeb na základě těchto mechanismů dává emaily do spamu zákazníků. Zprávy s tímto obsahem do budoucna neposílejte.
- Další možností je, že poskytovatel emailu může vést vaši doménu jako spamovací. Pro více informací kontaktujte přímo daného poskytovatele emailových služeb. Případně proveďte kontrolu blacklistů viz. níže.
- Chybu může způsobit absence SPF záznamů, ale také jejich duplicita. Není možné mít 2 SPF záznamy. Nicméně je možné jejich údaje zkombinovat. Spojí se dohromady informace z jednoho a druhého záznamu. Společné informace se uvedou jen jednou.
Doména na blacklistu
Pomocí online nástroje MXToolbox si můžete zkontrolovat, zda vaše doména není na nějakém blacklistu.
- Přejděte na stránku https://mxtoolbox.com.
- Nejdříve je třeba zjistit IP adresu vaší domény. Více dle nápovědy zde.
- Klikněte na záložku Blacklists.
- Zadejte Vaši doménu, kterou máte nastavenou v e-shopu s předponou "a:" (např. a:domena.cz).
- Klikněte na tlačítko Blacklist Check.
- Systém Vám následně zobrazí seznam blacklistů.
- OK znamená, že na blacklistu doména nefiguruje. LISTED znamená, že ano.
- Blacklist UCEPROTECTL3 můžete ignorovat. Hlásí nesmyslnou informaci, že na blacklistu je celé datacentrum provozovatele Linode včetně všech jeho serverů a uživatelů. To samozřejmě není reálné, proto se podle tohoto ukazatele žádný emailový poskytovatel neřídí a tudíž zprávy neblokuje.
- Ujistěte se, že je to ta, kterou máte mít zadanou dle návodu zde.
Společnost Microsoft, provozující emailové služby Outlook a Hotmail, se řídí svými interními blacklisty. Ty nejsou veřejně dostupné, ani pravidla, podle kterých Microsoft přidává na tyto blacklisty. Proto se nelze preventivně vyhnout možnému přidání. V případě nedoručení emailu na Outlook nebo Hotmail kontaktujte naši technickou podporu. Více zde.
Přeposlání emailu z vlastní domény na vlastní doménu
U emailů na vlastní doméně může nastat problém s přeposláním kopie emailu z této domény na stejnou doménu. Např. odesílatelem je adresa email@upgates.cz a příjemcem ve skryté kopii je rovněž email@upgates.cz. Někteří poskytovatelé emailových služeb nepodporují tento způsob odesílání. V případě komplikací si ověřte se svým poskytovatelem emailových služeb, zdali tuto funkci podporuje.
Řešení problému
Pokud máte problém s doručitelností emailů ze systému Upgates, konkrétně nechodí systémové emaily, dejte zprávu technické podpoře.
- Ujistěte se, že emailové zprávy posíláte z emailové adresy na vlastní doméně.
- Zkontrolujte, zda má vaše doména správně nastaveny SPF a DKIM záznamy dle postupu výše.
- Pokud vám přišla automatická odpověď ze serveru příjmece o nedoručení zprávy, zkopírujte tuto automatickou odpověď a pošlete ji na technickou podporu Upgates.
- Pokud vám žádná taková zpráva nepřišla, pošlete alespoň emailovou adresu, na kterou jste nedoručenou zprávu posílali a co nejpřesnější dobu, kdy jste odeslání provedli.
- V případě, že máte e-mailovou schránku od Upgates, zkontrolujte si prosím v administraci e-mailu, zda máte správně nastaveny DNS záznamy.
Řešení se týká pouze problémů s odesíláním zpráv z administrace Upgates (systémové emaily), nikoliv z vašeho emailového správce.