Jak vybrat správné eshop řešení pro vaše podnikání

Výběr eshop řešení je jedno z nejdůležitějších rozhodnutí začínajícího internetového podnikatele. Eshop systém vás a vaše zákazníky bude doprovázet po celou dobu. Kvalitní e-shop platforma se stane věrným společníkem vašeho podnikání. Tak proč si nevybrat vhodnou variantu hned napoprvé? Právě proto jsme si pro vás připravili návod, který vás k výběru správného e-shop řešení nasměruje.

Řešíte přechod e-shopu z jiného řešení? O tom, jak jej bez potíží zvládnout, se dočtete v našem článku zde.

Kritéria pro správnou volbu eshop řešení

Vše se odvíjí od několika vstupních faktorů:

1) Rozpočet

Kolik peněz do svého online obchodu hodláte investovat a zda má jít o jednorázovou investici, nebo o pravidelné měsíční poplatky.

2) Čas

Jak rychle chcete mít vše připraveno a začít prodávat.

3) Funkce

Vystačí vám základní funkce a napojení systémů na e-shop, nebo máte specifické požadavky? A jaká máte plány na rozvoj?

Další dílčí věci se týkají například produktů. Při výběru e-shopového řešení byste měli dbát i na to, jaký druh zboží budete prodávat. Ale také třeba na to, jaký počet produktů budete na obchodě nabízet.

Je rozdíl prodávat zboží bez variant, s variantami či různými konfiguracemi. Úplně jiný problém může potom být např. prodej zboží, jehož cena se konfiguruje na základě rozměrů či jiných vlastních parametrů. Stejně tak pokud již fungujete se specifickým účetním nebo skladovým systémem, budete muset e-shop řešit spíše individuálně.

Mezi čím si můžete vybírat?

1) Pronajímané krabicové eshop řešení

2) Open source

3) Eshop řešení na zakázku

Eshop reseni a které si vybrat

Pronájem tzv. krabicového e-shop řešení

Z grafu je zřejmé, že když si e-shop pronajmete, vyjde vás to cenově příznivě a internetový obchod můžete mít hotový prakticky během dne. Samozřejmě pokud máte připraveno vše potřebné. O jaké materiály se jedná? O produkty a jejich fotografie, bannery, loga, nasmlouvané dopravce, smluvní podmínky apod.

Výhoda tak je, že můžete pracovat s hotovým a vyladěným systémem. E-shop řešení sice není vaše, ale málokdo si může dovolit vyvíjet svůj vlastní systém a obětovat tomu potřebný čas a peníze. Hlavně v počátcích, kdy často není jisté, zda bude e-shop vydělávat. Zároveň nemusíte řešit závady a problémy. Se vším vám pomůže technická nebo zákaznická podpora. Systém je také pravidelně aktualizován a udržován, tudíž z dlouhodobého hlediska nemusíte nic zásadního řešit.

Na co si u krabicových e-shop řešení dát při výběru dodavatele pozor?

1) Smlouvy a jiné závazky

U některých dodavatelů se stále setkáte s tím, že vás nutí podepisovat smlouvy se závazkem na konkrétní dobu. Součástí je pochopitelně i výpovědní lhůta. Díky tomu možná získáte slevu, ale přijdete tak o jednu z výhod pronájmu.

2) Limity e-shop řešení

Platforma od platformy má různé limity a omezení. Každé pronajímané řešení má někde i svůj funkční strop. Předem si tak ujasněte, do jaké míry budete chtít svůj obchod řešit individuálně a jak moc chcete zasahovat například do kódu grafických šablon apod.

3) Funkce, moduly a napojení

I tady si pečlivě projděte, co vše dané e-shop řešení a systém nabízí. Pronajímaná krabicová e-shop řešení neumožňují doprogramování funkcí nebo individuální napojení služeb na míru. Je tak třeba vycházet z toho, co systém nabízí, když do něj vstupujete. Vývoj a aktualizace máte většinou v rámci ceny pronájmu. U kvalitních poskytovatelů nové funkce a napojení platebních bran apod. tak průběžně přibývají. Nelze se ale spoléhat na to, že vývojáři při implementaci zvolí vámi upřednostňovaná napojení či funkce.

4) Technická podpora

Je skvělé, když se máte na koho obrátit, a to nejen v momentech, kdy něco nefunguje. Technická podpora hraje klíčovou roli ve výběru řešení pro e-shop. Chcete mít přece jistotu, že když nebudete něčemu rozumět, provozovatel vám vše ochotně a rychle vysvětlí.

Kdy je pro vás tohle řešení vhodné?

  • Nechcete vysoké počáteční investice
  • Prodávat potřebujete na e-shopu pokud možno co nejrychleji
  • Nejste programátor nebo grafik a chcete se zaměřit hlavně na svůj byznys
  • Vystačíte si s nabízenými funkcemi a propojeními daného e-shop řešení
  • Jste ochotni kompromisů a nemáte specifické / nadstandardní požadavky

10 důvodů, proč zvolit Upgates

Open Source eshop řešení

Už podle názvu jde otevřený systém. K dispozici máte e-shop řešení, které si budujete kompletně sami. Můžete do něj v maximální možné míře zasahovat a dělat úpravy v kódu. V základu bývá zdarma (např. Joomla, WordPress, Magento nebo Prestashop). Pokud jste tak technicky zdatní, zvládnete si na tomto řešení postavit internetový obchod svépomocí. Potřebovat k tomu ale budete víc než jen znalosti programování a kódování. Sami budete muset řešit také design e-shopu apod.

Na grafu můžeme vidět, že časově je toto e-shop řešení náročnější než pronájem. Termín spuštění dost závisí na vašich možnostech. A to buď programátorských, nebo finančních. Velmi jednoduchý e-shop si postavíte sami a relativně rychle. A stát vás to bude v podstatě váš čas. Musíte však být sami schopni programovat.

Pokud budete chtít termín spuštění urychlit, budete potřebovat odborníky. Ti vám s vývojem pomůžou a celý proces urychlí. Na druhou stranu to bude něco stát a najít kvalitní vývojáře není v dnešní době vůbec jednoduché. V průběhu provozu tohoto e-shop řešení taky počítejte s náklady na údržbu, opravy apod.

Eshop řešení na zakázku

Kdy ho zvolit? Když jsou vaše požadavky něčím specifické a vybočují z možností, které nabízejí jiná řešení. O co se může konkrétně jednat:

  • Netradiční druh prodávaného zboží
  • Individuální požadavky na funkce a propojení
  • Potřeba napojení vašich firemních nástrojů
  • Na míru přizpůsobený design e-shopu
  • Externí správa internetového obchodu
  • Vysoký počet produktů (stovky tisíc)

Pokud splňujete minimálně jeden z výše zmíněných bodů, má smysl uvažovat o e-shopu na zakázku. Vybudování tohoto e-shop řešení vám dnes nabídne řada firem. Provedení se budou vždy lišit kvalitou, cenou a časem přípravy. Agentury stavějící e-shopy na zakázku jsou často časově vytížené. Spravují a řeší technické problémy či inovace i na e-shopech dalších klientů. Dle náročnosti a výběru dodavatele vás toto řešení může přijít na desítky až stovky tisíc korun.

Kvůli časovému vytížení dodavatelů a náročnosti vytvoření frontendu a backendu si na hotový internetový obchod dost počkáte. Můžou to být měsíce, někdy i roky. Stejný problém na vás bude čekat při implementaci nových funkcí nebo napojení. Budete si muset počkat. A za každou takovou akci nebo drobnou úpravu znovu platit.

I tak na vlastním e-shop řešení běží mnoho obchodů, které by se bez něj pravděpodobně jen těžko obešly. Jde zejména o e-commerce giganty (Alza, MALL apod.). Výhodou je, že můžete mít prakticky cokoliv, co si poručíte a zaplatíte.

Jaké e-shop řešení tedy vybrat?

Jak bylo řečeno na začátku. Vybírejte pečlivě a opatrně. Jako téměř u všeho je důležitý jak čas, tak i peníze. I vaše časová investice se počítá a často se při podnikání mnohem víc vyplatí, abyste se soustředili na samotný e-shop, než na jeho technické řešení. Zamyslete se také nad budoucími plány, abyste vybrané řešení „nepřerostli“ během pár týdnů. A hlavně svůj online byznys rozjeďte na plné obrátky!

Další článek
Platební brána ComGate nově umožňuje opakovat neúspěšnou platbu