Objednávkový proces

Objednávkový proces začíná vložením zboží do košíku a končí vytvořením dokumentu objednávka, která je obvykle zaslána zákazníkovi na email. 

Přidání produktu do košíku tlačítkem

Zákazník přidává produkty do košíku pomocí konverzního tlačítka s názvem "Do košíku". Více zde.

Přidání do košíku v seznamu produktů

Seznam produktů lze zobrazit dvěma způsoby. Každé má jiný způsob přidání produkt do košíku. Více o typech zobrazení v nápovědě zde.

  • Boxy - U tohoto zobrazení lze přidat do košíku jen jednu položku. Počet lze upravit až v samotném košíku.
  • Tabulka - U tohoto zobrazení lze přidat do košíku konkrétní počet položek. Vhodné zejména pro velkoobchodní prodej.

Přechod na detail produktu / do košíku

  • Pokud produkt nevyžaduje další nastavení varianty, konfigurace atd., zobrazí se potvrzovací vyskakovací okno Přidáno do košíku. Produkt je tímto krokem rovnou přidán do košíku. Viz. níže.
  • Pokud produkt naopak další nastavení vyžaduje, zákazník je přesměrován do jeho detailu, kde nastavení provede. Produkt zatím není vložen do košíku. 

Přidání do košíku v detailu produktu

V detailu produktu lze vybrat varianty, provést konfigurace a vložit konkrétní počet položek daného produktu do košíku. Následně se opět zobrazí vyskakovací okno Přidáno do košíku

Alternativou k tomuto přístupu je Množství, které umožňuje nastavit různá balení nebo minimální velikost objednání. Více zde.

Přidání produktu do košíku pomocí URL

Když zadáte správnou URL do adresy prohlížeče, vložíte produkt do košíku. Tuto URL adresu můžete samozřejmě vložit také do odkazu, který umístíte do webové stránky, reklamního banneru, iframe okna, videa atp.

Po kliknutí na odkaz je zákazník přesměrovaný na detail produktu v e-shopu a tento produkt má zároveň již vložený v košíku v nastaveném množství. Může tak následně pokračovat v nákupu nebo přejít do košíku a objednávku dokončit.

Jak na to?

Za URL adresu detailu produktu přidáte znak "?" a následující atributy:

  • addtocart=1 (povinný): určí, že se nemá produkt zobrazit, ale přímo vložit do košíku.
  • quantity=<číslo> (nepovinný; výchozí hodnota: 1): počet kusů produktu vložených do košíku.
  • return=[back|cart|product] (nepovinný; výchozí hodnota: back): nastavení, která stránka se zobrazí po vložení produktu do košíku:
    • back - návrat na předchozí URL adresu.
    • cart - košík.
    • product - detail produktu.
  • productnote=poznámka+k+produktu - libovolná poznámka k produktu. Upřesnění parametrů apod., viditelné v objednávce u daného produktu v košíku.
  • length - množství neboli metráž u produktu.

Příklad

Následující ukázka popisuje URL odkaz, který vloží do košíku 2 ks produktu Hodinky. Poté vrátí zákazníka zpět na stránku, odkud přišel. URL adresa bude vypadat takto:

https://demo-silver.upgates.com/p/hodinky?addtocart=1&quantity=2&
 return=back&productnote=poznamka+k+produktu

Kompletní odkaz na danou URL adresu by vypadal např. takto:

<a href="https://demo-silver.upgates.com/p/hodinky?addtocart=1&quantity=2&
 return=back&productnote=poznamka+k+produktu">Objednat hodinky</a>

Omezení objednání

V případě, že není produkt nebo varianta dostupná nebo není v minimálním množství na skladě, zobrazí se zákazníkům při vkládání do košíku vyskakovací okno s informací o nedostatečném počtu produktů na skladě. Tím předejdete objednávkám produktů do minusu stavu na skladě. Daný produkt se bude po vyčerpání zásob na skladě i nadále zobrazovat zákazníkům na e-shopu, ale nebude možné jej vložit do košíku.

Pokud máte na skladě např. 5 kusů produktu. Zákazník si může objednat maximálně těchto 5 ks. Pokud se pokusí navolit 6 ks, tlačítko pro vložení položky do košíku se deaktivuje.

Když si zákazník produkt objedná a v košíku se u něj pokusí přidat další kusy (jejichž počet už není povolen), je ihned upozorněn výstražným symbolem a systém mu neumožní toto množství objednat. 

Omezení objednání na produkty skladem

Systém umožňuje nastavit si omezení objednání na produkty, které mají nulovou nebo zápornou hodnotu stavu na skladě. 

  1. V menu administrace zvolte sekci Nastavení / Základní / Nastavení obchodu.
  2. Vyberte způsob Omezení objednání z výběru. 

    1.  -- funkce je vypnutá.
    2. Pouze na produkty ve výprodeji - funkce je zapnutá pouze na produkty, které mají nastavený štítek výprodej. Více zde.
    3. Na všechny produkty - funkce je zapnutá na všechny produkty na e-shopu.
  3. Provedené změny Uložte.

Zobrazení na e-shopu

Minimální hodnota košíku

Pomocí této funkce můžete omezit v rámci určitého ceníku nákup na minimální hodnotu. Nastavení slouží k omezení drobných objednávek nebo stanovení si vlastní hranice, pod kterou se Vám již nevyplatí zboží expedovat.

Do této částky se nepočítá hodnota dopravy a platby. Omezení funguje na celkovou částku s DPH nebo bez DPH podle Zvýrazenění ceny na e-shopu (více zde).  

  1. V menu administrace zvolte sekci Nastavení / Ceníky.
  2. Vyberte požadovaný ceník.
  3. Ve vyskakovacím okně vyplňte položku Minimální hodnota košíku.
  4. Uložte.

Upozornění na nízký stav na skladě

Pokud máte povolenou funkci Množství na skladě (umožňuje zobrazit na e-shopu počet kusů na skladě; více zde), pak se zobrazí i počet kusů, kolik může zákazník ještě objednat. Viz. obrázek výše. 

Tato informace se zobrazí:

  1. v detailu produktu po kliknutí na tlačítko Do košíku,
  2. v košíku e-shopu po změně počtu kusů produktu v košíku.

Mezikrok Přidáno do košíku

Po přidání produktu do košíku se vždy zobrazí ještě mezikrok. Obsahuje tlačítko "Přejít do košíku". Po jeho rozkliknutí se zákazník dostane do 1. kroku objednávkového procesu. Více zde.

Vyskakovací okno

Z tohoto potvrzovacího okna má zákazník možnost přejít do košíku a dokončit objednávku. Nebo se vrátit zpět na aktuální stránku a pokračovat v nakupování na e-shopu.

Případně může přidat do košíku další produkty z nabídky Doporučujeme přikoupit. Více zde.

Tlačítko v hlavičce e-shopu

Do Košíku se můžete dostat kliknutím na tlačítko s ikonou košíku. Nebo po kliknutí na šipku otevíracího menu se objeví rekapitulace košíku s tlačítkem "Přejít do košíku".

V modulu Designer je na výběr více možností Rozložení grafiky Hlavičky. Některé mohou obsahovat tlačítko "Do košíku" s rozdílnou funkcionalitou.

1. krok objednávky - Košík

Košík je stránka, na které se zobrazí rekapitulace produktů, které jsou určeny k objednání. V košíku je možné přidat doplňkové produkty, slevový kupón nebo změnit počet objednaných položek.

Rekapitulace produktů

Nejdůležitější částí Košíku je rekapitulace objednaných produktů včetně informací o jejich názvu, dostupnosti, kódu a parametrů objednaného produktu.

V rámci rekapitulace můžete upravovat počty objednaných položek ve sloupci Množství. Zobrazí se zde pole se šipkami nahoru a dolů.

Každý produkt je možné pomocí ikonky křížku z košíku odstranit

Omezení počtu kusů produktu

Někdy se u pole Množství zobrazí výstražná ikona . Zákazníka informuje, že počet objednaných kusů je větší, než kolik jich má e-shop na skladě. Za tohoto stavu nebude moci zákazník přejít do dalšího kroku Košíku. Upozornění se vyskytne tehdy, když má e-shop aktivní funkci Omezení objednání a vedete v něm evidenci množství produktů (případně variant) na skladě. Více zde.

Doplňky nákupu

Pod popisem produktu se zobrazí povinné Doplňky nákupu. Následují nepovinné skrývající se pod nadpisem Mohlo by se vám hodit. Více zde.

Přidání slevového kupónu

Pod tabulkou produktů má zákazník možnost zaškrtnout pole, které přidá do tabulky nový řádek, v němž zákazník vyplní číslo svého slevového kupónu. Více zde.

Uplatnění věrnostních bodů

Pokud je zákazník přihlášený, může uplatnit body za předchozí nákupy a získat slevu z aktuálního nákupu. Více zde.

Získané věrnostní body

O tom, kolik bodů získá zákazník za aktuální nákup, je informován v části Celkem. 

Doporučujeme přikoupit

Pod košíkem se zobrazuje sekce Doporučujeme přikoupit, která obsahuje nabídku doporučených produktů. Více zde.

2. krok objednávky - Doprava a platba

Ve druhém kroku si zákazník zadává způsob dopravy a platby. Na základě vybrané dopravy se nabídnou relevantní platební metody.

Výběr země doručení

Celá nabídka doprav a plateb vychází z toho, do jaké země chce zákazník zásilku doručit. Země se zobrazí v nabídce tehdy, pokud alespoň jeden způsob dopravy má tuto zemi nastavenou. Více zde.

Přednastavená je zde výchozí země v dané jazykové mutaci. Více zde.

Pokud je na výběr pouze jedna země, pole se vůbec nezobrazí.

Když je e-shop plátcem DPH (více zde), pak volba země doručení může ovlivnit i nastavení DPH a tudíž výsledných cen (produktů atd.). Ty se mohou automaticky zobrazovat bez DPH podle konkrétní situace. Možné případy shrnujeme v této tabulce.

Tento způsob se bude na e-shopu používat až do následujícího výběru jiné země, aby se nakupujícímu zákazníkovi zobrazovaly konzistentní ceny.

Výběr dopravy

Na základě výběru země doručení se zobrazí související nabídka doprav. Dopravu vytvoříte dle nápovědy zde.

V nabídce se zobrazují jen dopravy, které jsou aktivní a neodporují nastaveným omezením

Některé dopravy vyžadují upřesnění výběru (např. výdejní místa Zásilkovny, viz. obrázek níže). Zobrazí se vyskakovací okno s doplňujícími informacemi.

Časté problémy

  • Máte správně nastavená omezení doprav? Více zde.
  • Máte správně nastavené skupiny doprav? Více zde.

Vyberte platbu

Podle zvoleného typu dopravy se zákazníkům nabídnou platební metody, které jsou pro dopravu povolené. Více zde.

Časté problémy

  • Máte danou platbu povolenou v nastavení dopravy? Více zde.
  • Máte správně nastavený interval minimální a maximální částky? Více zde.

Rekapitulace objednávky

Zákazník má vždy na očích přehled toho, kolik a za co bude platit. 

3. krok objednávky - Dodací údaje

Ve třetím kroku objednávky na e-shopu si zákazník vyplní dodací a fakturační údaje, které budou uvedeny ve vygenerovaných dokumentech. 

Pole v tomto formuláři jsou pevně daná. Přejmenovat je lze v Překladech (více zde). Ve výchozím stavu nelze měnit pořadí polí. Vlastní úpravy lze provádět v rámci Rozšířených možností editoru kódu (více zde).

Přihlášený zákazník

Pokud je zákazník přihlášený, dodací údaje se mu automaticky předvyplní na základě informací uvedených v jeho Profilu v rámci Zákaznického účtu (více zde). Celý proces objednání se tím urychlí.

Nepřihlášený zákazník

Pokud zákazník není přihlášený a v úvodním poli formuláře zadá svůj email, systém ho na pozadí zkontroluje.

  1. Pokud systém najde pod zadaným email aktivní účet zákazníka (má vyplněny všechny povinné údaje), zeptá se ho, zda se chce přihlásit.
    • Pokud klikne na odkaz přihlásit, objeví se přihlašovací okno. Po přihlášení se předvyplní údaje z Profilu v Zákaznickém účtu. Dokončená objednávka se připíše na účet zákazníka.
    • Pokud neklikne na odkaz přihlásit, zákazník údaje ve formuláři vyplní ručně. 
  2. Pokud systém nenajde pod zadaným email aktivní účet zákazníka, žádná výzva k přihlášení se neobjeví a zákazník ostatní údaje ve formuláři vyplňuje ručně. Může si nicméně na základě vyplněných údajů svůj účet dodatečně založit. Viz. dále.

Založení zákaznického účtu

Pokud pod zadaným emailem systém nenajde žádný již vytvořený zákaznický účet, může si ho zákazník založit přímo v objednávce. Na konci formuláře zaklikne následující pole.

V administraci e-shopu se založí detail zákazníka a nastaví se mu Typ:

  • Zákazník (Osoba) - nenakoupil na firmu.
  • Zákazník (Firma) - nakoupil na firmu a vyplnil všechny povinné firemní údaje. Více viz níže.

Pokud pod zadaným emailem systém najde již vytvořený zákaznický účet, pole Vytvořit zákaznický účet je neaktivní a nelze ho zaškrtnout.

Objednávka bez založení zákaznického účtu

Pokud zákazník účet založený nemá a ani ho nechtěl v objednávce založit, v administraci e-shopu se tento zákazník přesto založí. V detailu zákazníka má nastaven Typ Kontakt. Obsahuje údaje, které zákazník vyplnil v dané objednávce. U tohoto kontaktu bude objednávka evidována. Více zde.

Telefonní kontakt

Zákazník vyplní všechny povinné údaje. Formát telefonu je uváděn s předvolbou. V systému se již nekontroluje, zda zadané telefonní číslo má správný počtem číslic atd.

Nákup na firmu

Po zaškrtnutí pole Firemní údaje se formulářová pole doplní o další, související s identifikací společnosti.

Po zadání IČO je možné kliknout na tlačítko Vyhledat v ARES (pouze u české jazykové mutace). Pokud je IČO platné, systém automaticky doplní do ostatních polí zbývající firemní údaje. Zákazník tím ušetří čas. 

Nákup pouze pro firmy

Pokud chcete povolit prodej na e-shopu pouze firemním zákazníkům, je pole Firemní údaje vždy zaškrtnuté. Toto využijí zejména velkoobchody. Více zde.

Nákup bez DPH

Pokud zákaznik uvede, že je plátcem DPH a jeho DIČ je platné dle databáze VIES (více zde), může nakoupit za ceny bez DPH. Více o nastavení této funkce v nápovědě zde.

Fakturační údaje zákazníka

Ve fakturačních údajích je k dispozici nabídka všech zemí, do kterých lze doručit v libovolné jazykové mutaci e-shopu. Ale poté se může zobrazit upozornění, že vybraná doprava není dostupná pro tuto zemi.

Příklad:
Zákazník je na českých stránkách e-shopu, na kterých je povoleno doručení pouze do ČR. Zároveň má e-shop slovenskou jazykovou mutaci, na které je povoleno doručení pouze do Slovenska. V nabídce fakturačních údajů se proto zobrazí země ČR i Slovensko.

Pokud zákazník na českých stránkách e-shopu zvolí fakturační údaj země Slovensko, pak se zobrazí upozornění, že vybraná doprava není dostupná pro tuto zemi. Je potřebné zaškrtnout pole Jiná adresa doručení a v něm zvolit zemi ČR.

Např. nakupující na českém e-shopu si potřebuje zadat fakturační údaje své mateřské firmy na Slovensku, ale objednávku si nechá doručit do ČR.

Jiná adresa doručení

Zákazník si může nechat poslat zásilku na jinou adresu doručení, než tu, kterou již uvedl.

Doplnění adresy výdejního místa

V případě, že si zákazník v předchozím kroku objednávky zvolil doručení zásilky na pobočku nebo nějaké výdejní místo např. České pošty nebo Zásilkovny, je v Doručovací adrese uvedená adresa právě této pobočky, respektive výdejního místa.

Výběr z nastavených adres doručení.

V zákaznickém účtu si může zákazník přednastavit různé adresy, na které chce zásilky doručit. Pak už jen vybere jednu z adres z nabídky a ta se automaticky předvyplní do formulářových polí. Více zde.

Souhlasy

Na konci formuláře se nabízí k zaškrtnutí možnost Zasílat novinky na email. Pokud zákazník toto pole zaškrtne, uloží se údaj o akceptaci emailingu do jeho detailu.  

Vlastní souhlasy

Je možné přidat řadu další souhlasů např. v rámci GDPR pro schválení zasílání osobních údajů zákazníka do služeb třetích stran. Více zde

Souhlas s obchodními podmínkami

Z legislativních důvodů se jedná o povinný souhlas před odesláním objednávky. Zákazník jej musí aktivně zaškrtnout. Nelze ho mít tedy ve výchozím stavu odškrtnutý.

Text a odkaz veit v Překladech. Více zde.

Rozšířené možnosti ověření zákazníků

Pokročilejší možnosti oveření zákazníků v objednávkovém formuláři můžete realizovat prostřednictvím doplňků a služeb externích agentur. Aktuální nabídku najdete zde.

Objednávka přijata a provedení platby

Po dokončení všech tří kroků objednávkového procesu se vygeneruje dokument Objednávka (více zde). Prostřednictvím systémového emailu se zašle zákazníkovi (více zde). Nová objednávka se zároveň vytvoří v administraci e-shopu (více zde). 

Zobrazení stránky Objednávka přijata

Stránka obsahuje poděkování zákazníkovi za objednávku a informace, jak postupovat dále. 

Texty na této stránce můžete změnit pomocí překladů. Pokud potřebujete nějaké složitější, grafické úpravy můžete je poptat u některého z externích partnerů. Aktuální nabídku najdete zde

Konverze objednávky

Na této stránce se vyskytují také skryté konverzní kódy analytických nástrojů. Jakmile se stránka zobrazí, konverzní kód pošle záznam do nástroje. Více zde.

Platba pomocí platební brány

V případě, že zákazník zvolil platbu objednávky pomocí platební brány, přesměruje se nejdříve na ni a až poté se vrátí na stránku Objednávka přijata (bez ohledu na to, zda platba proběhne úspěšně nebo ne). 

Dokument Objednávka se odešle zákazníkovi ihned po dokončení objednávky, tedy ještě před přesměrováním na platební bránu.

V souvislosti s platbou v platební bráně může dojít k problémům se zaznamenáváním konverzí. Více zde.

Více o platebních bránách a jiných službách najdete v nápovědě zde.

Neúspěšná platba

Pokud platba v platební bráně neproběhla úspěšně, na stránce se objeví aktuální stav objednávky (např. Platba selhala) Více zde.

Text na této stránce si lze tudíž upravit názvem konkrétního stavu objednávky, nikoliv pomocí překladů jako v jiných částech e-shopu.

Platba bankovním převodem

V případě, že zákazník zvolil platbu objednávky bankovním převodem, zobrazí se na stránce Objednávka přijata informace o platbě.

Vychází se z údajů v nastavení obchodu (více zde). Variabilní symbol se vygeneruje dle nastavení číselné řady (více zde).

Tlačítko kam dál?

  • Pokud se nepodařilo úspěšně dokončit platbu prostřednictvím platební brány z důvodu nějaké chyby, na stránce se objeví tlačítko Zaplatit objednávku. Pomocí něj může zákazník platbu opakovat.
  • Pokud zákazník objednal a byl přihlášený do svého účtu, objeví se tlačítko Váš účet. Povede do historie vašich objednávek. Více zde.
  • Pokud zákazník objednal bez přihlášení do účtu, objeví se tlačítko Detail objednávky. Povede na stránku s detailem objednávky. Více zde.

URL adresa stránky

  • Pro stránku Objednávka přijata můžete použít relativní URL adresu "/order-recieved".
  • Pokud používáte jazykové mutace a objednávka je v jiném než výchozím jazyce (tato mutace přitom nemá doménu na jazyk), URL adresa je "/{jazyk}/order-recieved"

Individuální úpravy objednávkového procesu

Vlastní úpravy objednávkového procesu je možné realizovat prostřednicvím doplňků a služeb externích partnerů. Aktuální nabídku najdete zde

Na této stránce

Další zdroje informací

Facebook poradna

Výměna zkušeností, rady a tipy mezi provozovateli e-shopů na systému UPgates.

Přejít do poradny

Akademie

Získejte znalosti od našich specialistů na marketing, obchod, právo a podnikání.

Přejít do akademie

Novinky z Blogu

Co nového jsme pro vás připravili nebo chystáme najdete na blogu.

Přejít do blogu

Nepodařilo se Vám najít tu správnou odpověď?

Kontaktujte naši technickou podporu, která je tu pro vás od pondělí do pátku 8:00 až 16:00 hod.

Zákaznická podpora