Přesměrování

Pokud měníte URL adresy a nechcete přijít o adresy původní, nastavte jejich přesměrování. Nepřijdete o těžce vydobyté pozice ve vyhledávačích a zpětné odkazy na externích stránkách zůstanou 100% funkční.

Cesty v URL adrese je třeba psát v relativním tvaru. Více o absolutní a relativní URL v nápovědě zde.

U obrázků se neaplikují přesměrování zadané v administraci. Toto přesměrování slouží pouze pro konkrétní stránky.

V našem systému nelze uživatelsky měnit soubor .htaccess. Přesměrování je možné zadat pouze v rámci administrace e-shopu na základě aktuálně dostupných možností.

Upozornění! Ze systémových důvodů nelze zadat přesměrování z URL adresy stránky, která končí příponou .php (např. www.upgates.cz/stranka.php).

Upozornění! Pro správné přesměrování je nutné, aby stará URL adresa nebyla funkční a dostupná, tj. zobrazovala se chybová stránka 404. Stačí tedy v administraci danou stránku vypnout úplně (více zde) nebo konkrétní jazykové mutaci (více zde). Pouze taková URL adresa lze následně přesměrovat na novou.

Vícenásobné přesměrování

Přesměrování můžete nastavit také již na přesměrovávanou stránku. V takovém případě dojde k postupnému přesměrování až na poslední cílovou stránku v řadě.

V tomto případě dochází k pomalejšímu načtení samostné stránky v prohlížeči, proto doporučujeme se vícenásobným přesměrováním vyhnout.

Kontrola stránek s chybou 404

Kontrolu můžete provést pomocí Google Search Console (více zde) nebo kontaktovat některou z marketingových agentur na Marketplace (více zde).

Postup v administraci

  1. V menu administrace zvolte sekci Marketing / Přesměrování.
  2. Klikněte na tlačítko "Nové".
  3. Vyplňte požadované údaje ve vyskakovacím okně. 
    • Ve výběrovém poli vyberte jednu z nastavených domén. Pokud zvolíte Vše, bude přesměrování fungovat v rámci všech nastavených domén.
      Na výběr jsou pouze hlavní doména nebo domény na jazyk. Aliasy domény nelze vybrat.
    • Do pole Cesta zapíšete relativní podobu odkazu. Stačí ze staré adresy vyjmout tu část, která je již uvedená v předchozím poli Doména.
    • Dle podobné logiky následně vyberete novou adresu, která bude aktivní a na kterou se systém přesměruje.
  4. Uložte.
  5. Přesměrování začne fungovat až tehdy, jakmile bude původní URL adresa nefunkční (tzn. bude vykazovat chybu Stránka nenalezena - chyba 404).

Adresa se znakem #

Z technických důvodů nelze zadat do Staré URL adresy přesměrování, které obsahuje znak #. Je proto potřeba zadat původní URL adresu bez znaku # a parametrů za ním (např. místo "stara-cesta#dodatecne-parametry" zadáte pouze "stara-cesta").

Novou URL adresu je možné zadat včetně znaku # a za ním následujících parametrů. Lze zadat např. "nova-cesta#dodatecne-parametry".

Přesměrování pomocí vlastních polí

Přesměrování je možné i pomocí vlastních polí v detailu jednotlivých stránek (produkty, kategorie, stránka, článek, aktuality, rádce). Jedná se o předdefinované pole Přesměrování 301.

Lze vložit více adres najednou, každou na jeden řádek. Adresy se píšou bez domény v relativní podobě. Doména se automaticky bere z jazyka, ve kterém je hodnota vlastního pole zapsaná.

Pole Přesměrování 301 je potřeba vyplnit u prvku, na který se má přesměrovávat. Např. u produktu, na který chcete odkázat, je potřeba zadat URL adresu produktu, ze kterého se bude přesměrovávat.

Postup v administraci

  1. Aktivujte předdefinované vlastní pole "Přesměrování 301" podle návodu.
  2. V menu administrace zvolte sekci:
    • Pro kategorie Kategorie / Seznam kategorií.
    • Pro produktů sekci Produkty / Seznam produktů.
  3. Sjeďte níže na oddíl Vlastní pole.
  4. Do nově přidaného pole Přesměrování 301 vepište URL stránky v relativním tvaru. Tato URL adresa nesmí být funkční (např. produkt z této URL musí být deaktivovaný apod.).
  5. Uložte.

Pokud řešíte přesměrování v rámci určitých jazykových mutací, je třeba při zakládání vlastního pole odškrtnout pole "Společné pro všechny jazyky".

Přesměrování URL s různými doménami a stejnou cestou

Při vytváření přesměrování nezadáte možnost Směrovat na URL adresu. Přesměrujete URL adresu z jedné domény na druhou i s parametry. Jako je to uvedeno na příkladu níže.

Příklad: www.domena1.cz/category?params=123 se přesměruje na www.domena2.cz/category?params=123

  1. Nasměrujte starou doménu na Upgates jako alias.
  2. Nenastavujte možnost Směrovat na URL adresu (můžete případně pouze nastavit doménu na jazyk). Více zde.

Více o nastavení aliasu v nápovědě zde.

Systém umožňuje přesměrovat produkt, který byl dříve na doméně ".cz", ale tato doména již je používána jako alias k jazykové mutaci např. ".eu/cz".

Přesměrování URL s různými doménami a různými cestami

Příklad: www.domena1.cz/category-1?params=123 se přesměruje na www.domena2.cz/category-2?attr=456

  1. Nasměrujte starou doménu na Upgates jako alias.
  2. Nenastavujte možnost Směrovat na URL adresu (můžete případně pouze nastavit doménu na jazyk). Více zde.
  3. Vytvořte jednotlivá přesměrování podle postupu v této kapitole. 
  4. Ve staré adrese zvolte hlavní doménu (případně doménu na jazyk, pokud jste ji vybrali v aliasu) a vyplňte starou cestu.
  5. V nové adrese zvolte novou doménu a vyplňte novou cestu.

Více o nastavení aliasu v nápovědě zde.

Import přesměrování

Možnost importu adres pro přesměrování pomocí CSV souboru a to i hromadně. Všechna nově importovaná přesměrování budou založena jako nová, nic se nepřepíše.

Odkazy je možné psát v relativním i absolutním tvaru. Více zde.
Přesměrování lze vytvořit pouze pro hlavní doménu nebo domény na jazyk. Nelze vybrat aliasy domény.

Postup v administraci

  1. V menu administrace zvolte sekci Marketing / Přesměrování.
  2. Klikněte na tlačítko Import.
  3. Vyplňte požadované údaje.
  4. Vložte CSV soubor.
  5. Uložte.

Struktura CSV pro přesměrování

/stara-url-adresa-bez-domeny; /nova-url-adresa-bez-domeny; kod-presmerovani

URL adresy zapisujete bez hlavní domény v relativním tvaru (pouze relativní část včetně prvního lomítka). Konkrétní zápis pro přesměrování 301 tedy může vypadat takto:

/koupelny-a-loznice; /nove-koupelny-a-loznice; 301

U nové URL adresy, na kterou přesměrováváte, je třeba vyplnit celou relativní URL adresu. Tedy vše, co je za doménou, včetně identifikátoru produktu /p/.

Dokumentace CSV - přesměrování

Dokumentaci najdete zde.

Úprava chybové stránky 404

Informace zobrazené na chybové stránce 404 lze upravovat pomocí překladů (více zde). Vyhledejte (pokud chybí, pak založte) následující značky pro překlad:

  • error-404-heading
    • Tato značka obsahuje nadpis chybové stránky.
  • error-404-description
    • Tato značka obsahuje text zobrazený na chybové stránce.

Stavové kódy HTTP

Stavový kód HTTP je součástí odpovědi serveru na klientský požadavek. Stavový kód zobrazuje informaci o tom, jak byla odpověď serverem zpracována jestli byl požadavek vyřízen. Výsledkem může být kladné vyřízení, záporné, nebo může vzniknout chyba.

Odpovědi jsou rozděleny podle charakteru odpovědi do pěti kategorií - informační, úspěch, přesměrování, chybný požadavek (chyba klienta) a chyba serveru. V podstatě server říká prohlížeči nebo vyhledávacímu robotovi, co se na dané adrese aktuálně děje a jak se k tomu má postavit. 

Existuje mnoho stavových kódů, které říkají, jakým způsobem se má indexovat daná URL adresa. V Upgates se přesměrování ve výchozím stavu řeší pomocí stavového kódu 301. OK

  • 200 = OK. Všechno je v pořádku, na této stránce existuje obsah a stránka nevrací žádnou chybu.
  • 301 = Trvalé přesměrování. Pokud je stránka A přesměrována na stránku B. Toto přesměrování využijete v případě, že stránku A už neplánujete obnovovat a chcete, aby se místo této stránky uživatelům zobrazovala stránka B. Z hlediska SEO se doporučuje používat přesměrování přes tento stavový kód.
  • 302 = Dočasné přesměrování. Pokud je stránka A dočasně přesměrována na stránku B. Toto přesměrování využijete v případě, že stránku A ještě plánujete obnovit, ale dočasně nefunguje a nechcete, aby na ni uživatelé chodili. Z hlediska SEO se nedoporučuje používat přesměrování přes tento stavový kód (kromě případu, který jsme popsali na začátku).
  • 404 = Not found. Stránka nebyla nalezena. Pokud URL už na webu skutečně neexistuje, doporučujeme tyto stránky přesměrovat pomocí stavového kódu 301 na relevantní stránku.
  • 410 = Gone. Tento stav je podobný stavu 404, akorát s tím rozdílem, že je více „trvalý“. Z hlediska SEO se jedná o velmi podobné stavy. V případě stránek 410 doporučujeme najít interní odkazy, které na tuto stránku vedou, a odstranit je, případně upravit na funkční stránku.
  • 500 = Internal server error. Jak už název říká, jedná se o interní chybu, takže je potřeba chybu zkontrolovat a zjistit, kde se vyskytl problém.
  • 503 = Service Unavailable. Stránku je dobré zkontrolovat ručně, protože pravděpodobně nemá povoleno, aby roboti obsah procházeli.

Řešení nejčastějších problémů

404 = Not found

Odkaz směřuje na stránku, která již neexistuje nebo jejíž URL adresa se změnila.

  1. Podívejte se na URL adresu v prohlížeči, na které se chyba 404 zobrazuje.
  2. V nastavení administrace klikněte na stránku, která by se měla na tomto URL zobrazovat.
  3. Sjeďte níže do oddílu SEO.
  4. Vyplňte pole SEO URL tak, aby výsledná URL adresa pod polem odpovídala té, na které se zobrazuje chyba 404 (viz. bod č. 1)

500 = Internal server error

Jedná se o vnitřní chybu serveru, která může být způsobena větším množstvím faktorů.

Napište nám o tomto problému na email:

  • Příjemce: info@upgates.cz
  • Předmět: 500 = Internal server error
  • Obsah zprávy: Dobrý den, na stránce XXXX nám systém hlásí chybu 500. Prosíme o kontrolu a vyřešení problému.
Na této stránce

Další zdroje informací

Facebook poradna

Výměna zkušeností, rady a tipy mezi provozovateli e-shopů na systému UPgates.

Přejít do poradny

Akademie

Získejte znalosti od našich specialistů na marketing, obchod, právo a podnikání.

Přejít do akademie

Novinky z Blogu

Co nového jsme pro vás připravili nebo chystáme najdete na blogu.

Přejít do blogu

Nepodařilo se Vám najít tu správnou odpověď?

Kontaktujte naši technickou podporu, která je tu pro vás od pondělí do pátku 8:00 až 16:00 hod.

Zákaznická podpora