Trendy, které budou ovlivňovat e-commerce v roce 2024

Věštění budoucnosti je disciplína, která se obvykle příliš nevyplácí. Autoři nespočtu predikcí, které nevyšly, by o tom mohli říct své. Pojďme se ale přesto podívat, jaký by rok 2024 mohl vypadat z pohledu e-commerce. Zdržíme se odvážných předpovědí a místo toho zkusíme na základě minulého vývoje odhadnout trendy, které by tento rok mohly do vysoké míry formovat. 

Pozvolný návrat k růstu

Každý příběh e-shopu je unikátní, pro některé se rok 2023 nesl ve znamení růstu a úspěchu, jiní se trápili. Segment elektronického obchodování jako celek má ale za sebou rok poklesu. Šlo o trend, který byl do té doby naprosto nevídaný. Trh majitelům e-shopů připomněl, že nic neroste věčně a podobné výkyvy k podnikání zkrátka patří. Pro letošní rok to ale vypadá o něco lépe. E-shopy by se totiž mohly vrátit na růstovou trajektorii. Například americká výzkumná společnost Forrester je své prognóze vývoje západoevropského trhu očekává růst na trzích jako je Německo, Francie, Velká Británie a Španělsko růst e-commerce průměrně o 9,2 %. Vzhledem k provázanosti trhů v rámci Evropy můžeme očekávat, že s určitým zpožděním může podobný trend dorazit také na Český trh. 

Stále sofistikovanější podvodníci

V online prostoru byli vždy. Zvláště v poslední době jsou ovšem stále sofistikovanější. Velká část populace se v posledním roce určitě setkala s případy minimálně na první pohled sofistikovaných podvodů. Jejich cílem je nejčastěji vylákání citlivých údajů, jako jsou přístupy k bankovním účtům. Podvodníci zkoušejí stále nové kanály a při tom se nezdráhají vydávat se za jinak důvěryhodné společnosti. Okrást méně pozorné spotřebitele, ale i firmy, se pokoušejí prostřednictvím sociálních sítí, emailů, nebo prodejních inzerátů. Silné internetové společnosti tak musejí stále častěji vysvětlovat, jak rozpoznat podvodné zprávy od skutečných. Vyloučit navíc nemůžeme ani to, že se internetoví zločinci zkusí nějakým způsobem zaměřit také na samotné e-shopy. Mějte se zkrátka na pozoru a zároveň svým zákazníkům vysvětlujte, jak se podvodům vyvarovat.

Houstnutí konkurence

Především ve druhé polovině loňského roku se začalo intenzivněji mluvit o nejrůznějších internetových tržištích. Ty se doposud rozvíjely především v západní Evropě. Postupně ale pronikají také na český trh. To přináší především novou konkurenci pro zavedené obchodníky. Složitější to mohou mít především internetové obchody zaměřené na přeprodej ne zcela originálního, nebo specifického zboží. Právě takové zboží totiž na tuzemský trh přišlo od zahraničních obchodníků mnohdy levněji.  Tito obchodníci by se měli zaměřit především na komunikaci výhod oproti nakupování na marketplaces spojených s dopravou, zákaznickým servisem, nebo další přidanou hodnotou, kterou český obchodník může poskytnout. 

Vývoj internetového trhu zkrátka ne vždy přináší změny, které jsou pro všechny aktéry pozitivní. Rozhodně ale nejde o důvod ke kapitulaci. Můžete naopak vnímání značky mezi svými zákazníky posílit, najít nové perspektivní zboží, nebo marketplaces využít ve svůj prospěch a vyzkoušet si jejich prostřednictvím expanzi na zahraniční trhy

Umělá inteligence

Také umělá inteligence není žádnou novinkou. Naopak se poměrně rychlým tempem prosazuje v nejrůznějších oborech. Internetové obchodování nevyjímaje. Také v tomto případě se rozhodně vyplatí mít oči otevřené a sledovat, jako novinky e-commerce svět přináší. Umělá inteligence se totiž může stát výborným pomocníkem v mnoha ohledech. Například při tvorbě obsahu, správě e-shopu, nebo vyřizování dotazů od zákazníků. Vše má ale své limity, tedy alespoň prozatím. Stále totiž platí, že umělá inteligence by měla sloužit především jako asistent, na jehož bedra by ovšem neměla spadnout až příliš velká zodpovědnost. Alespoň na počátku roku 2024 toto stále můžeme říct. Uvidíme ale, co přinese další překotný vývoj AI. 

Udržitelnost

Udržitelnost patří mezi trendy, které jsou s námi už řadu let. Stále ale jde o téma, jehož společenský význam posiluje a není důvod se domnívat, že by tomu mělo být do budoucna jinak. Spotřebitelé se budou více zajímat o to, jak snížit svou zátěž vůči životnímu prostředí. Také e-shopy mohou jít tomuto požadavku vstříc. Důraz na udržitelnost můžeme u zákazníků pozorovat ve dvou základních ohledech. Tím prvním je samotný výběr produktů. Právě šetrnější sortiment může zaujmou nové skupiny zákazníků. Na udržitelnost lze myslet také v rámci logistiky. Třeba výběrem obalového a výplňového materiálu, nebo volbou dopravců, kteří aktivně snižují svou uhlíkovou stopu.

Další článek
Jak svůj e-shop připravit na změnu DPH od 1.1.2024?