V čem začít podnikat na internetu aneb trendy online podnikání

Přemýšlíte nad tím, v čem podnikat?Jedním ze základních předpokladů úspěchu je dobrý nápad a výběr správného odvětví. Podívejte se na aktuální a budoucí trendy, které hýbou světem online podnikání.

Průzkum ukázal nejlepší tipy na podnikání z domova

Před vstupem na trh je ideální udělat si průzkum, případně mít alespoň nějaká data o preferencích a potřebách spotřebitelů. Neváhejte zkoumat různé zdroje, ankety a výsledky dotazníků. Velmi zajímavý průzkum spotřebitelských trendů v online nakupování provedla agentura Ipsos.

Průzkum opětovně potvrdil vzrůstající popularitu online podnikání a prodeje. Víc než třetina zákazníků dnes volí nákup online. Okolo poloviny dotázaných stále preferuje kamenné prodejny. Ptáte se proč? Protože často neví o tom, že jejich oblíbené řetězce mají e-shop. Mnoho lidí tak nakupuje fyzicky na prodejnách, aniž by tušili, že mohou nakoupit z pohodlí domova.

Pokud přemýšlíte nad spuštěním e-shopu jako doplňku ke kamenné prodejně, myslete na to, abyste zákazníky dokázali o e-shopu správně informovat a zároveň jim nabídli další výhody. Mezi ty může patřit větší výběr, možnost vrácení zboží do 14 dnů nebo online slevy.

V čem začít podnikat na internetu? Tip na podnikání z domu

V internetových obchodech spotřebitelé nakupují nejvíce zboží, které není vždy nutné osobně vidět nebo vyzkoušet. Zaměřit se na takový typ zboží přináší výhody také pro vás jako obchodníka, protože na rozdíl od oblečení či bot u něj není tak vysoká vratkovost. Mezi populární kategorie pro možnost podnikání v ČR patří:

  • elektronika
  • knihy
  • móda
  • doplňky do domácnosti

Lidé také začínají čím dál tím více nakupovat online dříve netradiční zboží. Týká se to zejména potravin, kde vede Tesco a Rohlik.cz.

S potravinami to není jednoduché

Ukazuje se, že zákazník dává přednost úspoře času a nechá si nákup dovézt domů. Stále ale panují obavy, které brzdí růst těchto e-shopů. Nejistí jsou si zákazníci hlavně čerstvostí potravin. Také jim vadí, že si nemohou zboží sami vybrat (zejména ovoce a zeleninu). U velké části nakupujících jednoduše převládá to, že mají s nákupem potravin spojenou běžnou a příjemnou rutinu.

TIP: Zajímavou oblastí, kde začít podnikat na internetu, jsou v České republice běžně nedostupné potraviny. Jedná se například o japonské či americké sladkosti, různé evropské delikatesy nebo exotické destiláty.

Mohutný nárůst můžeme vidět také u rozvozů jídla. V krajských městech těžké najít restauraci, která by nespolupracovala například s Dáme jídlo, Uber Eats či Wolt. Za rozmachem online obchodu v tomto odvětví stojí úspora času. Klíčová je rychlost a cena doručení.  

Téměř polovina lidí pak raději nakupuje po internetu zboží ze sekce erotické. Toto odvětví v sobě skrývá nemalý potenciál. V online prodeji erotického zboží totiž na rozdíl od většiny jiných segmentů trhu významně nefigurují žádní známí giganti internetového byznysu. Menší nabídku má Mall, nicméně nově spuštěný sexshop dokáže těžit z osobního přístupu, diskrétnosti, tvorby zajímavého obsahu a nabídky novinek.

Když chcete rozjet internetové podnikání z domu v dalších segmentech

Drogerie a kosmetika

Mezi další kategorie průzkumu Jak Češi nakupují v multikanálovém světe patří drogerie a s ní spojené drogistické a kosmetické zboží. Ptáte se, jestli zkusit štěstí v online byznysu s drogerií a kosmetikou, nebo raději ne?

Když se vyvarujete největších obav zákazníků, určitě se jedná o zajímavou oblast. Počítejte však s tím, že u parfémů a různých vůní může být větší vratkovost. Mezi další výzvy patří doprava a její cena. Lidé totiž často chodí do drogerie nakoupit jednu až dvě nezbytně potřebné položky, které zrovna chybí. Není tak výhodné objednat je online, čekat na doručení a za jejich dopravu zaplatit cenu téměř srovnatelnou s cenou nákupu. I přesto nakupuje větší polovina z respondentů drogerii online. Dále v článku si povíme, proč tomu tak je.

TIP: Mezi trendy v oblasti drogerie patří přírodní kosmetika, BIO produkty a udržitelnost.

Léky a doplňky stravy

U léků je situace obdobně komplikovaná. Chcete zkusit podnikat po internetu v tomto oboru? Tak se připravte nejen na legislativní průtahy, ale také na nedůvěru zákazníků. Těm v nejvíce případech schází možnost poradit se a konzultovat nákup s odborníkem.

Tahouni internetového prodeje léků to však vyřešili po svém. Odborná online poradna. Konkrétně můžeme uvést největšího z prodejců, Dr. Max. Zde je běžnou praxí nabízet zaměstnancům nastupujícím mateřskou dovolenou možnost přivydělat si na postu online odborného konzultanta. Chcete si koupit léky na e-shopu a nevíte si rady? Stačí využít poradní fórum nebo online chat. V této oblasti nepodceňujte recenze zákazníků.

TIP na podnikání: Zajímavým prostorem pro podnikatele je vývoj a výroba vlastních potravinových doplňků. Legislativa není v tomto ohledu tak přísná jako u léků. Zároveň máte možnost složením produktu adresovat konkrétní problém a konkrétní cílovou skupinu zákazníků. Například příznivce fitness, vegany, kuřáky atd.

Móda

Oblečení nakupuje alespoň jednou za měsíc 77 % respondentů. Největší oblibě se těší H&M, následují portály ZOOT, About you a Zalando. Největším problémem je zde pochopitelně nemožnost si oblečení vyzkoušet. I přesto je ale číslo online nakupujících hodně vysoké. Proč?

Většina z portálů zákazníky chytře láká na doručení zdarma a možnost snadného vrácení. To se ale někdy ukazuje jako velký problém. Dalším negativně působícím faktorem je růst nákupů second hand oblečení. V tom zase vládnou různé portály specializující se na přeprodej. U nás pravděpodobně nejznámější Vinted, tedy dřívější VotočVohoz.

TIP: Cestou, jak prodávat na internetu oblečení i s menším rozpočtem, je zaměření se na užší kategorie zboží. Může se jednat o plavky pro plnoštíhlé, pletené zboží či například funkční legíny. Obrovský boom zažívají také malé autorské značky.

Vztah internetových a kamenných obchodů

Celkem 55 % respondentů si potřebuje před nákupem prvně projít nabídku na e-shopu. Z druhé strany pak více než 2/3 respondentů prohlíží zboží na prodejně, než si ho koupí online. Nejvíce tomu tak je u elektroniky, velkých spotřebičů nebo například nábytku. U těchto specifických druhů zboží funguje perfektní symbióza mezi internetovým obchodem a kamennou prodejnou. Prostě si navzájem v prodeji pomáhají. Místy až 30 % nakupujících však neví o e-shopech těchto řetězců. To zatím podpůrný vztah e-shopu a prodejny trochu brzdí.

Proč a jak tedy začít podnikání na internetu?

Bezpochyby proto, že získáte další prodejní kanál. A to v dnešní době čím dál tím silnější. Jak ho naplno využít? Hlavní motivací zákazníků internetových obchodů jsou především nižší ceny. Dále je motivuje možnost dopravy zdarma a samozřejmě také různé slevové akce. Důležitý je i věrnostní program. Všechny tyto výhody ovlivňují marži, a proto je pro vás důležité spočítat si před začátkem podnikání veškeré náklady. Doprava a vrácení zdarma zní sice atraktivně, ale dovolit si tyto benefity mohou pouze některé e-shopy. Ostatně i avizovaný Zoot se potýká s problematickou finanční situací a tzv. výdejny radosti mění na plnohodnotné obchody.

Na co si naopak dávat pozor? Zákazníky odrazuje nemožnost si zboží prohlédnout a osobně vyzkoušet. To dokážete vyřešit, pokud máte k e-shopu kamennou pobočku. Stejně tak máte možnost natáčet videa a recenze zboží. Zboží představíte a zároveň získáte obsah, který vám dokáže přivést na web nové zákazníky. Nezanedbatelných 16 % zákazníků stále preferuje nákup v kamenné prodejně bez ohledu na online výhody.

Sledujte trendy, které konkurence nezná

Shrnuto a podtrženo, každý segment zboží s sebou přináší pro obchodníka, který chce začít podnikat na internetu, určité výhody a nevýhody. Pokud dokážete s těmito vlastnostmi pracovat a přizpůsobit jim nabídku, je založení e-shopu skvělý nápad. Nemusíte nutně vlastnit kamenný obchod, aby provoz e-shopu dával smysl. Neváhejte sledovat trendy a založte si internetový obchod, který dokáže nabídnout něco víc než konkurence.

Pokud hledáte další inspiraci, můžete ji najít v článku Víta Libovického, "Jak přijít na podnikatelský nápad".

Další článek
Komunikace se zákazníky: co automatizovat a co ne?