Může začít podnikat každý? Jasně!

Chce to jen dobrý nápad. I když by se mohlo zdát, že nemůžeme přijít s ničím novým, tak to není pravda. Už dávno neplatí, že dodavatelé produktů a služeb musí mít co nejširší záběr. 

Nemusíme mít širokou a komplexní nabídku, abychom se na trhu nějak protlačili. Podnikatel může využít jen mikrosegment trhu a má šanci uspět. Zákazníci existují, jen je potřeba je najít a nabídnout jim to, co chtějí.

Máte nápad za milion? Tak sem s ním! Jen si před tím, než se do toho pěkně opřete, udělejte segmentaci trhu a poznejte zákazníka.

Co je cílem? Poznat strukturu daného trhu, na který chceme vstoupit s výrobkem či službou, zanalyzovat ho a přizpůsobit mu veškeré marketingové aktivity.

I když to spousta začínajících podnikatelů nechce slyšet, marketing je nedílnou součástí podnikání. V dnešní době internetu a sociálních sítí si bez marketingu neškrtneme.

Proč chceme podnikat?

Důležité je ujasnit si PROČ. Zajisté chceme vydělat. Ale máme i jiné cíle? Chceme přispět k lepšímu světu, baví nás to? Cesta bez cílů a bez směru tak nějak nemá smysl. Platí to v životě i v podnikání.

Zlepšíme díky našemu výrobku nebo službě život zákazníka? I to je cíl. Protože zákazník je alfou a omegou našeho podnikání. Kde nic není, ani smrt nebere. I když budeme mít nápad za milion a nebudeme mít odbytiště – zákazníky, je nám to na nic.

Jak získat první zákazníky?

Na začátku podnikání asi nikdo z nás nemá za sebou armádu managementu, obchodníků a marketérů.

Nejen, že se staráme o náš hlavní byznys, tedy o to aby produkt nebo služba byly stoprocentní, ale musíme dělat ještě milion věcí okolo. 

Hledat své zákazníky, dávat světu vědět „Haló jsme tu a jsme skvělí!”. 

Je potřeba perfektně vyladit cenotvorbu. 

Když už přijde objednávka, je nutné ji zpracovat, co nejlépe a co nejrychleji. 

A den má stále jen 24 hodin.

Jak na zákazníky? Můžeme vyrazit do terénu a setkávat se s nimi osobně. Mnoha obchodníkům tento způsob vyhovuje. Otázkou je, kolik času v terénu si můžeme dovolit, když začínáme a vše je jen na nás. Nicméně obchodník je ten, který přináší do firmy peníze. Můžeme mít skvělý produkt/službu, ale když ho nikdo neumí prodat, je nám to k ničemu.

Další možností je soustředit se plně na produkt, jeho vývoj, výrobu a dodání. Vytvořit si neprůstřelnou nabídku a tu pak nabízet online. 

Je to o nastavení každého z nás. Ani jedna cesta není špatná, každý si tu svou musí prošlapat. Každopádně stále platí obchod bez marketingu a marketing bez obchodu nefungují.

Marketingové minimum pro začínající podnikatele

Na začátku podnikání bychom si měli ujasnit i marketing. Bez něj to v této době nejde.

  • Uděláme si webové stránky? Sami nebo si někoho najmeme? Je to práce navíc, se kterou mnoho z nás nemá zkušenosti. Je nutné koupit doménu, zajistit grafický návrh, platformu, kde web umístíme, obsah webu …
  • Jaké kanály k propagaci použijeme? Stačí nám web, nebo využijeme sociální sítě? Ale to máme FaceBook, Instagram, LinkedIn, Tik Tok. Který kanál osloví naše zákazníky?
  • Oslovíme zákazníky newsletterem, videem nebo podcastem? Potřebujeme databázi zákazníků, kvalitní obsah, který nám další zákazníky přivede.
  • PPC reklama? Umíme si nastavit reklamu na Googlu nebo na Seznamu?

Důležité je znát svého zákazníka. Na začátku je dobré vytvořit si tzv. persony, tedy ideální zákazníky. Vytvořte si jejich profil. Kdo to je, co dělá ve volném čase, z jaké je sociální skupiny, proč si vybere náš produkt/službu.

Je toho hodně. Můžeme si nastudovat spoustu odborné literatury. Ale stále je tu ten fakt, že den má jen 24 hodin a fakt ho nenatáhneme.

Jaké je řešení? I když mnoho podnikatelů na začátku otáčí každou korunu, tak záhy zjistí, že zaplatit si specialistu je smysluplnější a efektivnější. Takový freelancer má všechny výše uvedené schopnosti v malíku. 

To, co my na začátku podnikání studujeme dlouhé hodiny a pak vytváříme na koleni dlouhé dny ve smyslu pokus-omyl, zvládne profík za pár hodin. Ve finále zjistíme, že pár tisíc, které investujeme do propagace s profesionálem, nám ušetří čas a vlastně i vydělá peníze. Protože profesionálně zpracované webovky, nastavená PPC reklama nám přinese nové zákazníky.

A kde hledat? Zkuste třeba Nakopni svůj marketing. Můžete si vybrat jen freelancera na určitou část vašeho marketingu, nebo stratéga, který vám pomůže nastavit veškerou marketingovou komunikaci.

Nemusíte na to být sami! Žijte si svůj podnikatelský sen a na pomoc s marketingem si vyberte experta!